Cele mai mari grupuri de telefonie mobila planuiesc sa creeze un motor de cautare pentru telefoanele mobile care ar deveni competitorul gigantilor americani Yahoo si Google.

Vodafone, France Telecom, Telefonica, Deutsche Telecom, Hutchison Whampoa, Telecom Italia si inca o retea americana, Cingular, sunt printre companiile care vor veni impreuna pentru discutii secrete, la nivel inalt. Potrivit „Sunday Telegraph”, acestea vor avea loc la cea mai mare expozitie anuala a industriei de telefonie mobila ce se va desfasura saptamana viitoare la Barcelona.

Operatorii retelelor de telefonie mobila, care se confrunta cu o scadere a veniturilor pe masura ce apelurile au devenit mai ieftine, sunt determinati sa-si asigure o felie din profitabila piata de publicitate.

Asteptarile sunt ca peste 20% dintre utilizatorii de telefonie mobila din Marea Britanie sa acceseze de pe dispozitivele mobile internet in banda larga pana la finele lui 2007. Aceasta ar putea aduce o crestere fabuloasa a utilizarilor de motoare de cautare de pe telefoanele mobile.

Initiativa operatorilor de telefonie mobila vine ca o surpriza pentru Google si Yahoo care nu au pierdut timp in a incheia contracte neasteptate cu operatorii de telefonie mobila si cu producatorii de mobile. Dar industria de telefonie mobila crede ca poate retine pentru ea o mare parte a castigurilor din publicitate daca dezvolta propriul serviciu.

Optiunile vor fi analizate

O abordare unita este esentiala pentru ca retelele mobile vor trebui sa le ofere agentiilor de publicitate o audienta larga daca vor sa intre in competitie cu cei doi giganti americani. Cei patru mari operatori de telefonie mobila din Marea Britanie, Orange –  detinut de France Telecom -, 02 – care face parte din Spania Telefonica -, T-mobile – detinut de Deutsche Telecom –  si Vodafone vor fi reprezentati la intalnirea de saptamana viitoare. Grupurile implicate in aceste discutii  au o  baza de clienti de 600 de milioane de utilizatori de telefonie mobila in toata lumea.

Operatorii ar putea decide sa opteze pentru un motor de cautare care exista deja si sa foloseasca puterile lor reunite pentru a-si asigura o parte din veniturile ce pot fi incasate din publicitate. O alta idee este crearea unui serviciu fara marca, cu o singura casa de vanzari de spatiu publicitar si cu o singura echipa tehnica, pe care retelele de telefonie mobila sa-si poata pune sigla.

Un director executiv al uneia dintre companiile implicate a afirmat ca operatorii au nevoie de o parte din veniturile generate de un motor de cautare si ca optiunile vor fi examinate la nivel inalt.

Profitabil

Google si Yahoo, in cifre

GOOGLE. Compania a avut in 2006 o cifra de afaceri de 10,6 miliarde dolari fata de 6,1 miliarde dolari in 2005. Cifra de afaceri a Google provine in principal din veniturile din publicitate. Anul trecut, grupul a avut un profit net de 3,07 miliarde dolari, comparativ cu 1,46 miliarde de  dolari in 2005.

Numai in ultimul trimestru al anului trecut, Google a  realizat un profit net de 1,03 miliarde dolari, de aproape trei ori mai mult fata de cel realizat in perioada similara a lui 2005.

YAHOO. Cifra de afaceri a grupului informatic a crescut anul trecut cu 22,3%, ajungand la 6,42 miliarde de dolari. Profitul Yahoo a scazut cu mai mult de jumatate fata de anul precedent, ajungand de la 1,89 miliarde dolari, in 2005,  la 751 milioane de dolari in 2006.
Profitul operational a scazut din cauza cheltuielilor mari cu marketingul si publicitatea si totodata din cauza cantitatii mari de actiuni distribuite sefilor grupului Yahoo.