Sezonul estival de reduceri s-a deschis ieri în magazinele din Franţa, scrie publicaţia „Le Figaro“. Mai mult, după 1 iulie vor debuta perioade de reduceri şi în alte ţări precum Italia, Spania, Grecia, Austria sau Belgia.

Timp de şase săptămâni de acum încolo, magazinele din Franţa vor încerca să reducă pierderile generate de scăderea drastică a consumului, prin reduceri semnificative de preţuri la toate categoriile de produse, reduceri care ajung şi până la 70%. În această ţară, sezonul de reduceri este stabilit în fiecare Departament al ţării, în special în lunile iunie-iulie.

În ultimele zile, vânzările au scăzut şi mai drastic deoarece clienţii aşteptau să se dea startul la reduceri. Creşterile de preţuri din ultima perioadă, mai ales cele la energie, i-au determinat pe francezi să mai strângă cureaua.

Magazine din Paris precum Etam, Zara sau Celio, frecventate în special de femei, au înregistrat scăderi ale vânzărilor de până la 7,5% în prima parte a anului. Doamnele care trec prin aceste magazine ce vând bijuterii şi haine „nu mai cumpără atât de mult, fiind mai preocupate de folosirea bugetului pentru întreţinerea copiilor“, a declarat o sursă din piaţă.

Liber la shopping

Însă nu doar francezii aşteaptă cu nerăbdare marile reduceri de preţuri. Parisul nu este numai capitala Franţei, ci şi una dintre capitalele modei şi ale luxului. Proprietarii de magazine se aşteaptă ca turiştii străini să fie cei care vor da năvală în timpul sezonului estival de reduceri.

„Clienţii aşteaptă acum preţurile reduse. Străinii sunt cei care cheltuiesc mult în această perioadă. Francezii nu prea cumpără acum nici la preţuri de 70-80 de euro pe produs“, a declarat pentru „Le Figaro“ o vânzătoare de la magazinul Chaussures France, de pe bulevardul Haussmann din Paris.

Şi în România există cumpărători care dispun de venituri mult peste medie şi care nu se dau în lături de la „sesiunile“ de shopping în afară. Din Paris, aceştia cumpără mai ales produse de lux.

Însă nu numai cei bogaţi practică turismul de shopping. Sunt români cu venituri medii care zboară în străinătate cu companiile low cost în aceste perioade pentru a face cumpărături la preţuri semnificativ mai mici decât cele practicate acasă.

Cum e la noi

În România, perioada legală de reduceri estivale începe la 1 august. Proprietarii de magazine pot reduce preţurile numai dacă informează primăria pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea cu 15 zile înainte de debutul perioadei de soldare.

La noi pot fi vândute la preţ redus produse nealimentare a căror desfacere are caracter sezonier: confecţii, pielărie, tricotaje, încălţăminte, articole de sportturism, cosmetice, aparate de încălzire şi climatizare sau alte produse similare. Ultima zi de vânzare a mărfurilor în regim de soldare este 31 octombrie.

OCAZIE

Euronavetiştii îşi pot înnoi garderoba

Pentru românii din Italia, Spania sau Grecia începe o perioadă de pe urma căreia pot beneficia pentru a cumpăra haine sau alte lucruri la care se aplică reduceri. În Italia, sezoanele de reduceri sunt reglementate de fiecare regiune în parte. În general, startul se dă în jurul datei de 7 iulie şi domnia preţurilor mici încetează 30 de zile mai târziu. În Spania, perioada reducerilor este de obicei 1 iulie-31 august, însă există diferenţe de la o comunitate autonomă la alta. Magazinele din Grecia îi îmbie pe clienţi cu preţuri mici începând cu prima zi de luni după 15 iulie. Sezonul estival de reduceri durează apoi şase săptămâni.