FMI: restructuraţi companiile cu pierderi uriaşe

FMI: restructuraţi companiile cu pierderi uriaşe

În timp ce experţii FMI ne atrag atenţia asupra "găurilor negre din economie", miniştrii se laudă cu progrese.

Autorităţile române s-au obişnuit ca la fiecare vizită a Fondului Monetar Internaţional (FMI) să încaseze bobârnace pentru "performanţele" realizate. Asta s-a întâmplat şi ieri, când delegaţia FMI a luat la rând mai multe ministere pentru a analiza progresele companiilor de stat aflate sub monitorizare.

În vară, guvernul a tăiat salariile din sectorul bugetar cu 25%, acelaşi lucru nu s-a întâmplat însă şi la companiile de stat. Aici, grupurile de interese au avut din nou câştig de cauză, astfel că aceste companii au fost păstrate ca "vaci bune de muls".

FMI cere disponibilizări

Reprezentantul României la FMI, Mihai Tănăsescu, a declarat că la Ministerul Economiei nu s-au purtat discuţii despre reducerea salariilor la companiile din subordine. "Acest subiect va fi discutat într-un cadru mai larg al restructurării instituţiilor publice", a declarat, ieri, Mihai Tănăsescu, înainte de întâlnirea cu ministrul economiei, Ion Ariton.

Tănăsescu a adăugat că discuţiile se vor axa şi pe progresul înregistrat de companiile monitorizate de Fond, apreciind că acestea au avut "progrese minimale". La rândul său, şeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a precizat că discuţiile cu Ariton se vor concentra pe analiza operaţiunilor companiilor controlate de Ministerul Economiei.

Oficialii ministerului au ieşit cam şifonaţi de la discuţiile cu FMI, ne-au declarat surse oficiale. "Progrese demne de prezentat la companiile cu probleme, precum CNH sau Termoelectrica, nu erau, aşa că discuţiile au fost îndreptate spre proiectele ministerului", ne-au precizat sursele, arătând că reprezentanţii FMI au fost îngăduitori având în vedere că noul ministru a preluat funcţia de numai o lună şi jumătate.

Astfel, s-a discutat despre privatizarea companiilor din ograda ministerului, precum Oltchim şi Cuprumin, valorificarea pe Bursă a unor pachete de acţiuni de la OMV Petrom şi Romgaz şi atragerea de investiţii la Avioane Craiova, Termoelectrica şi complexurile energetice.

Cea mai mare problemă în cazul Ministerului Economiei rămâne Compania Naţională a Huilei (CNH), cel mai mare datornic la stat, şi restructurarea Termoelectrica sau închiderea ei, conform angajamentelor luate de Guvernul României.

Companiile de la Transporturi, evaluate săptămâna viitoare

Alte "găuri negre" se află la Ministerul Transporturilor (MT). Capul de afiş este ţinut de sistemul feroviar, care e la un pas de colaps. De aici, concedierile a nun ţate au fost amânate de la o lună la alta. "Avem o cale ferată care mai are puţin şi devine amintire numai din cauza unui management defectuos, ca să nu zic a incompetenţei", a declarat în urmă cu câteva zile Anca Boagiu, ministrul transporturilor, la emisiune "2+1", de la postul B1.

Ne puteți urmări și pe Google News