Primul împrumut, de 465 milioane euro, pentru proiectul de modernizare a metroului, este acordat pe o perioadă de 25 de ani, cu o perioadă de graţie de şase ani, iar cel de-al doilea împrumut, de 32,65 milioane euro, destinat unui proiect de mediu la societatea Electrocentrale Paroşeni, are o maturitate de 15 ani, cu o perioadă de graţie de patru ani, a declarat ministrul Gheorghe Ialomiţianu.

Oficialul MFP a precizat că dobânzile la cele două împrumuturi sunt accesibile şi se situează sub 4%.

”Împrumuturile au o maturitate lungă şi sunt cu dobânzi accesibile, mai ales în perioada aceasta, când avem o criză de lichidităţi”, a spus ministrul Finanţelor, care a adăugat că MFP colaborează bine cu cele două ministere beneficiare ale fondurilor – Ministerul Transporturilor şi Ministerul Economiei, care investesc banii în mod eficient.

Vicepreşedintele BEI a declarat că anul 2011 a fost unul de succes pentru colaborarea dintre România şi BEI, împrumuturile acordate situându-se la aproximativ un miliard de euro, finanţările acordate începând din 1990 ajungând astfel la nouă miliarde de euro.
Care este destinaţia banilor
Primul împrumut, în valoare de 465 milioane de euro, se acordă pentru finanţarea Proiectului privind Modernizarea Metroului din Bucureşti – etapa a V-a, magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon.

Acest proiect face parte din priorităţile incluse în cadrul "Strategiei globale de dezvoltare şi modernizare a transportului cu metroul în Bucureşti 2008 – 2030".
Proiectul are drept obiectiv eficientizarea activităţii de transport urban in Bucuresti, prin construirea tronsonului Universitate – Pantelimon în totalitate în subteran, cu o lungime de 7,4 km cale dubla de metrou cu 12 staţii şi un depou, realizând legătura dintre centrul oraşului şi zona de est a capitalei şi deservind o zonă cu o populaţie de aproape 350.000 locuitori şi achiziţia a 30 de trenuri noi de metrou inclusiv servicii de consultanţă aferente achiziţiei acestora pentru dotarea acestei noi magistrale.

Implementarea Proiectului se va face de către Metrorex, care va fi desemnatÇŽ Agenţie de execuţie iar proiectul are termen de finalizare martie 2019. Al doilea împrumut în valoare de 32,65 mil. EUR se acordă pentru proiectele de investiţii de mediu "Schimbarea tehnologiei actuale de colectare, transport şi depozitare a zgurii şi cenuşii" şi "Instalaţie de desulfurare a gazelor de ardere".

Prin acest împrumut BEI sprijină România în efortul său de a reduce pe termen lung – ca şi obiectiv global de mediu – emisiile de dioxid de sulf şi a poluării cauzate de depozitarea cenuşii şi zgurii cu apă în exces.

Scopul investiţiilor este de a realiza o instalaţie complet nouă de captare a dioxidului de sulf din gazele de ardere, cât şi o instalaţie nouă, modernă, de colectare, transport şi depozitare în şlam dens a zgurii şi cenuşii. În acest mod, va fi eliminat 94% din conţinutul de dioxid de sulf al gazelor de ardere eliberate în atmosferă, respectiv o cantitate de minim 10.000 de tone anual şi se va elimina orice posibilitate de producere a unei poluări a mediului, atât subterană cât şi supraterană, ca urmare a depozitării zgurii şi cenuşii provenite din procesul tehnologic.

Pe lângă impactul pozitiv asupra protecţiei mediului, proiectul are un impact pozitiv macroeconomic asigurând continuitatea funcţionării centralei şi astfel, furnizarea în Sistemul Energetic Naţional a energiei electrice produse la Paroşeni. De asemenea, se crează efecte sociale favorabile prin asigurarea necesarului de energie termică pentru municipiile din Valea Jiului utilizând cărbunele extras din Valea Jiului şi păstrarea locurilor de muncă pe termen lung în unităţile de profil din această zonă defavorizată. În plus, pe perioada implementării proiectului urmează a fi generate un număr de circa 300 locuri de muncă temporare.

Implementarea Proiectului se va face de către Societatea Comerciala de Producere a Energiei Electrice si Termice Electrocentrale Paroseni care va avea calitatea de subîmprumutat precum şi cea de Agenţie de implementare, finalizarea proiectului fiind anticipată pentru sfârşitul anului 2015.