Mircea Marian: "După ce s-a plimbat prin Bucureşti alături de Tăriceanu, dând frumos din coadă la fiecare banalitate spusă de premier, Sorin Oprescu îşi primeşte tainul: guvernul vrea să transfere metroul de la Ministerul Transporturilor în administrarea Primăriei Capitalei. "
Timp de aproape patru ani, fostul primar Videanu s-a tot milogit de cei de la Palatul Victoria să-i cedeze acest mijloc de transport, a cărui extindere era esenţială pentru a descongestiona traficul de la suprafaţă. Ludovic Orban l-a refuzat, pentru că nu dorea să-i ajute pe oamenii lui Băsescu. Ministrul liberal dorea chiar unificarea metroului cu RATB-ul şi trecerea noii entităţi în subordinea Ministerului Transporturilor.
Tăriceanu a retezat însă planurile centraliste ale lui Orban - un perdant! - şi s-a aliat cu Oprescu, a cărui popularitate îl poate ajuta, la proximele alegeri, pe preşedintele PNL. Amintiţi-vă de scenele în care premierul dădea indicaţii preţioase privind finalizarea pasajului subteran de la Băneasa: liderul liberal, plin de energie, iar primarul Capitalei, stând alături şi zâmbind aprobator. Pentru Oprescu a meritat să piardă vreo oră, în soarele de august, şi să-l lase pe Tăriceanu să arate cât este de preocupat de problemele Capitalei. Va primi metroul - o vacă grasă, numai bună de muls. Dacă vă uitaţi pe site-ul Metrorex, veţi vedea că nenumărate contracte, inclusiv unul de peste un milion de euro, s-au încheiat prin negociere sau cerere de ofertă.
Teoretic, decizia guvernului este corectă. Metroul trebuie administrat de autorităţile din Bucureşti, care au motivaţia necesară pentru a dezvolta acest mijloc de transport. Orban a reuşit să finalizeze abia vreo patru kilometri de linie subterană - construită în mare parte în regimul Ceauşescu. Potrivit declaraţiilor lui Orban, legătura dintre Nicolae Grigorescu şi şoseaua de centură trebuia să fie gata prin iunie, dar va fi inaugurată abia în noiembrie, exact în campania electorală.
Problema este însă alta: sunt cei care conduc, acum!, Bucureştiul pregătiţi să gestioneze problema transportului subteran? Când ei nici nu au început încă lucrările la autostrada suspendată, promisă în campania din iunie? Dincolo de glumă, Metrorex trăieşte din subvenţii şi are o nevoie disperată de investiţii, pentru a asigura legăturile cu Otopeni, Pantelimon sau Laromet. Să ridice mâna cine crede că Oprescu este pregătit să organizeze o licitaţie atât de complexă precum cea de la linia Ghencea-Eroilor, care ar urma să coste 1,3 miliarde de lei, fără TVA.
Metroul este însă doar prima dintre micile atenţii cu care Tăriceanu îl va răsplăti pe primarul Capitalei, pentru că îl lasă să-i paraziteze popularitatea. Se pregătesc spitalele, pentru că acesta este cadoul pe care Sorin Oprescu îl visează de ani întregi. Pe ultima sută de metri, guvernul PNL va trece unităţile medicale în subordinea autorităţilor locale. Oprescu a mai fost director peste vreo două spitale. Acum, că Tăriceanu îl va face stăpân peste câteva zeci..., omul va fi pur şi simplu fericit şi va face totul pentru a le asigura liberalilor victoria în alegeri.