Florian Bichir: „Atunci când clerul are inițiative legislative, se aude ca un vuiet: să își vadă popii de-ale lor. Dar politicienii au dreptul să se joace cu cele sfinte, să «portocalizeze» Lumina”.
Transpirat şi cu o desagă tradiţională bucovineană peste cămaşa de firmă, pe aeroportul din Suceava, Gheorghe Flutur scutură un felinar. Are lacrimi în ochi, e agitat şi transfigurat precum un cruciat care a avut o izbândă istorică asupra necredincioşilor. Conştient de momentul istoric, anunţă cu glas tremurat, mistic şi tainic că a venit să împartă, în Bucovina, Lumina Sfântă a lui Hristos de la Ierusalim. Cu gesturi de arhiereu, împarte lumina, deşi în spatele său stă un cleric, părintele stareţ al Mănăstirii Putna, Velnic Melchisedec.
Dezbateri enorme, discuţii despre Lumină „oficială” şi „neoficială”! Din punct de vedere canonic, orice om, cleric sau mirean, poate să aducă de la Ierusalim Sfânta Lumină şi să o împartă cui vrea el. Lumina în sine este un simbol, iar cea de la Ierusalim este specială doar în primele minute, atunci când dumnezeiasca lumină nu arde, e divină. Ani de-a rândul, zeci de credincioşi au adus Şumină din Ţara Sfântă. De data aceasta, politicienii, aceşti samsari de voturi, au mai găsit un motiv de a se băga în seamă. Nu contează că unii nici nu ştiu să-şi facă sfânta cruce şi ai senzaţia că se scarpină pe burtă sau, vorba părintelui Cleopa, cântă la cobză! Voturi să iasă!
Gestul în sine al lui Flutur este lăudabil, credincioşii s-au bucurat. Trivial este răspunsul său atunci când a fost întrebat dacă a avut binecuvântarea Patriarhiei Române, care, de bine, de rău, cu cele sfinte se ocupă. „Toată această discuţie despre Lumina oficială şi cea neoficială n-are niciun fel de bază reală. Fiecare zonă se bucură de o anumită autonomie”, s-a zbârlit politicianul pedelist, mare cunoscător al canoanelor, care a precizat că lui i-a fost de ajuns binecuvântarea lui ÎPS Pimen! E drept că în ortodoxie fiecare episcop Îl închipuie în eparhie pe Hristos şi este egal cu ceilalţi sinodali. Patriarhul este doar preşedintele Sfântului Sinod, iar ca episcop are jurisdicţie doar Arhiepiscopia Bucureştiului. Dar să nu-l informezi pe Întâistătătorul Bisericii, pe Patriarhul României, este o mojicie.
Să presupunem că Patriarhia Română nu ar fi adus Lumină de la Ierusalim. Păi, nu credea poporul dreptcredincios că Flutur ţine loc de Patriarh? Că numai el, sărmanul politician, s-a gândit la mântuirea neamului, în timp ce Prea Fericitul Daniel lâncezeşte în Dealul Patriarhiei? Din acest punct de vedere, Flutur a greşit, încercând să-ţi aroge nişte merite pe care nu le are, să se prezinte ca un Mântuitor al Bucovinei.
Atunci când clerul are iniţiative legislative, se aude ca un vuiet: să îşi vadă popii de-ale lor. Dar politicienii au dreptul să se joace cu cele sfinte, să „portocalizeze” Lumina. Doar o fac în numele poporului!
La Constanţa, situaţia a fost mai delicată. Înalt Prea Sfinţitul Teodosie a cerut şi el lumină de la Suceva, în urmă cu o lună, când nu se ştia că aceasta va veni şi la Bucureşti. Un eventualul refuz de a mai primi Sfânta Lumină de la Suceava ar fi fost o impoliteţe, aşa că în Tomis s-au împărţit ambele Lumini (Suceava şi Bucureşti), la fel de valabile. Drept este că una a fost vegheată de Patriarhul României, iar alta de un fluture pe lampă!
Citiţi şi: Dinu Patriciu, licuriciul lui Traian Băsescu