EDITORIALUL EVZ: Pictorial pe banii Sănătăţii

EDITORIALUL EVZ: Pictorial pe banii Sănătăţii

Ioana Lupea: "Unui dependent de nicotină, substanţă la fel de adictivă ca stupefiantele, nudul Mihaelei Rădulescu nu-i va fi de niciun folos în sevraj".

Mihaela Rădulescu a devenit cel mai bine plătit playmate al tuturor timpurilor, datorită campaniei antifumat derulate de firma soţului ei, Elan Schwartzenberg, pe banii Ministerului Sănătăţii. 800.000 de euro pe un pictorial. De care nici nu s-ar fi povestit dacă n-ar fi fost parodia erotică a bloggerului Zoso, luată de bună de nişte jurnalişti profesionişti ai Antenelor. Numai un extraterestru de pe planeta optimiştilor incurabili ar crede că scopul campaniei este unul social şi are legătură cu dependenţa de fumat. Caietul de sarcini pentru atribuirea contractului a fost compus de Ministerul Sănătăţii parcă special pentru cuplul Schwartzenberg-Rădulescu.

Cine altcineva ar fi putut să ofere panotaj sub preţul pieţei dacă nu Elan Schwartzenberg, care a avut afaceri în publicitatea outdoor? Criteriul cantităţii de spaţiu publicitar a reprezentat 70%- 80% din punctajul total, spun surse apropiate licitaţiei, vedeta nefumătoare fiind cealaltă condiţie eliminatorie. Amicul guvernelor Elan Schwartzenberg - care tocmai a inaugurat un supermall pe locul Parcului Tăbăcăriei defrişat special de primarul PSD Radu Mazăre - le îndeplinea pe ambele. Chiar dacă consorţiul Seaview nu a funcţionat nicio zi ca agenţie de publicitate, Schwartzenberg avea şi outdoorul şi vedeta care s-a lăsat de fumat pe perioada campaniei. „Prietenii“ spun că doar cu două săptămâni înainte de acordarea contractului.

Însăşi campania, aşa cum se desfăşoară ea în prezent, probează că este doar un contract cu dedicaţie pentru familia Schwartzenberg-Rădulescu. Ministerul Sănătăţii nu a precizat în niciuna dintre etapele licitaţiei cine şi cum va evalua efectele acţiunii de 800.000 de euro. Şi pare complet dezinteresat de rezultate, din moment ce a aprobat un concept adresat exclusiv bărbaţilor nefumători între 30 şi 40 de ani. Dacă această campanie era una de prevenire, şi-a greşit publicul-ţintă. Elevilor de gimnaziu sau de liceu, segmentul cel mai vulnerabil şi mai puţin conştient de riscuri, Mihaela Rădulescu nu le spune, probabil, nimic. Dacă-i vizează pe fumători, atunci mesajul este fundamental greşit. Unui dependent de nicotină, substanţă la fel de adictivă ca stupefiantele, nudul Mihaelei Rădulescu nu-i va fi de niciun folos în sevraj. Cu 800.000 de euro, Ministerul Sănătăţii i-ar fi putut instrui pe toţi medicii de familie din ţară să ofere terapie pacienţilor, pentru a face faţă tulburărilor psihosomatice post-fumat.

Cuplul Schwartzenberg-Rădulescu are vrednici precursori în istoria recentă a campaniilor sociale. Tot în jur de 800.000 de euro a plătit în 2002, din bugetul statului, şi guvernul Adrian Năstase firmei Music&Music, deţinută de un alt amic al tuturor guvernelor, omul de afaceri Costel Bobic, pentru marele turneu muzical antidrog. Rezultatul campaniei? Iubita lui Costel Bobic şi vedeta-imagine a turneului, Cristiana Răduţă, a ajuns, aproape goală, în topul MTV România.

Ne puteți urmări și pe Google News