EDITORIALUL EVZ: Cum am alungat Mercedes în pusta ungară
- Adam Popescu
- 24 iunie 2008, 03:00
Mircea Marian: "Motivul pentru care nemţii de la Mercedes au fugit de România este foarte simplu: nu sunt autostrăzi, pentru că guvernul Tăriceanu a preferat să cheltuiască banii de la buget pe pensii. "
Transportul unei maşini pe drumurile din România a fost evaluat de cei de la compania Daimler - proprietara mărcii Mercedes - la aproape 300 de euro. Pe autostră zile din Ungaria, acest cost - care include timpul pierdut - ajunge la numai 90 de euro.
Dincolo de faptul că în 2009 s-ar putea ca sistemul de pensii de stat să intre în colaps, politica populistă a liberalilor a dus şi la pierderea unei afaceri de opt sute de milioane de euro, care ar fi dat de lucru la circa 2.500 de oameni. Ştiu că Varujan Vosganian a anunţat că investiţiile străine din primele patru luni ale anului au ajuns la 3,2 miliarde de euro, dar este acesta un motiv suficient de puternic să dăm cu copita celor de la Mercedes? Probabil că şi alte companii străine vor evita România exact din acelaşi motiv: drumurile proaste, periculoase şi din ce în ce mai aglomerate.
„Nu putem interveni într-un mediu privat“, a explicat premierul Tăriceanu. Este o minciună, pentru că asigurarea unei infrastructuri de transport corespunzătoare - exact problema care i-a frământat şi pe cei de la Ford, atunci când au decis să vină la Craiova - ţine de autorităţile de la Bucureşti. Acum câteva zile, guvernul a rectificat, pe şest, bugetul companiei de drumuri şi autostrăzi şi i-a diminuat veniturile şi sursele de la buget cu aproape 200 de milioane de dolari. Cine are răbdare să studieze site-ul învechit al companiei de drumuri poate observa că lucrările la Autostrada Nădlac-Sibiu sunt aproape în aceeaşi etapă ca acum patru ani. Se refac studii de fezabilitate, se derulează licitaţii, dar şantierele nu par că se vor deschide vreodată. Porţiunea care ar urma să lege Timişoara - oraşul unde Mercedes voia să-şi amplaseze investiţia - de graniţa cu Ungaria este în etapa în care, pe un tronson, se aşteaptă desemnarea câştigătorului licitaţiei de execuţie a lucrărilor, iar pe altul abia se finalizează proiectul tehnic.
Cei de la Bechtel vor termina în 2009, poate, 24 de kilometri de autostradă - un mic cadou electoral, în pragul alegerilor parlamentare. În materie de proiecte utopice, nimeni nu întrece însă guvernul Tăriceanu, care anunţă investiţii de 20 de miliarde în infrastructură, bani care ar urma să fie cheltuiţi până în 2013.
Conflictul Tăriceanu-Orban va fi bomboana de pe vârful colivei, pentru că premierul nu are niciun interes să-l sprijine pe rivalul său la funcţia de preşedinte al PNL. Niciun proiect major - metroul spre Drumul Taberei, autostrada de centură a Bucureştiului sau aeroportul din sudul Capitalei - nu va putea progresa, banii vor fi ţinuţi în trezorerie, şi spre finalul lui 2008 vor fi redistribuiţi arbitrar, prin fondul de rezervă al guvernului, către primarii PNL şi PSD. Nu ne rămâne decât să aşteptăm ca, în 2009, liberalii să-i readucă la guvernare pe domnii Mitrea şi Năstase, specializaţi în cheltuirea rapidă a banului public. Contracte de genul celui pentru Autostrada Transilvania - fără licitaţie, cu clauze secrete, fără costuri cuantificabile - reprezintă reţeta prin care şi contractorii, şi demnitarii vor fi extrem de mulţumiţi.