Coupe-ul hibrid japonez Honda CR-Z este talentat şi cumpătat. Păcat că, din princina preţului puţin cam piperat, va fi descoperit de prea puţini.
Nu este nici cel mai sportiv coupe, nici cel mai puţin poluant hibrid. Pentru un model promovat de producătorul său drept "primul hibrid sportiv" care şi-a făcut loc în showroomurile auto, afirmaţiile introductive par să evidenţieze un eşec de proporţii. Adevărul este că Honda CR-Z, maşină pe care am testat-o recent, flirtează insistent cu succesul.
CR-Z a fost dezvoltat pe platforma tehnică (scurtată) a modelului Insight, primului hibrid Honda. Faptul că interacţionează cu asfaltul de vreo mie de ori mai potrivit ca acesta este o reuşită în sine.
Designul exterior, în egală măsură echilibrat şi aventuros, cu siguranţă atractiv – judecând şi după reacţiile oamenilor –, este o altă victorie salutară pentru tagma hibridelor, maşini despre care se poate pretinde aproape orice, inclusiv că ar salva planeta, dar, în niciun caz, că ar fi capabile să înflăcăreze vreo fiinţă înzestrată cu simţul vederii.
Cea mai mare izbândă a CR-Z-ului trebuie că este însă capacitatea sa incontestabilă de a-l satisface pe cel de la volan. Şi nu, nu vorbim de plăcerea vanitoasă resimţită odată cu ocheadele primite de la cei aflaţi în trafic. Ar fi ridicol. Şi nu ne gândim, în niciun caz, la automulţumirea pricinuită de apartenenţa la un grup restrâns (în România) de semeni care au înţeles să combată activ poluarea. Ar fi iluzoriu. Este vorba de un alt gen de bucurie, tot mai rară – aceea de a fi conectat direct şi agreabil la excerciţiul şofatului.
CR-Z este un coupe compact, cu 2+2 locuri (bancheta putând servi cel mult ca un ideal loc de depozitare) şi un post de conducere plasat foarte jos.
Sistemul de propulsie paralel hibrid IMA (Integrated Motor Assist) este alcătuit dintr-un motor în patru cilindri pe benzină de 1.5 litri, care dezvoltă 110 cai-putere, şi o unitate electrică (care livrează suplimentar 14 cai-putere).
Transmisia (la puntea faţă) se face prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu 6+1 trepte (o premieră mondială pentru un hibrid), cu un schimbător absolut fantastic.
CR-Z oferă posibilitatea alegerii modului în care maşina răspunde la comenzi, în acord cu preferinţele şoferului – fie pentru a maximiza plăcerea la volan (în modul Sport), fie în ideea minimizării consumul (Econ), fie pentru a obţine o medie între cele două (Normal). Asta în teorie.
În practică, butonul "Sport" trebuie activat imediat după pornirea motorului, pentru a pigmenta, atât cât se poate, experienţa – acceleraţia şi direcţia devin mai prompte, iar rezerva de combustibil, ca la oricare altă maşină, nu va fi diminuată decât în acord cu entuziasmul omului de la volan (şi cu distanţa parcursă, evident), nu din princina setărilor inginereşti anterioare.
De altfel, chiar şi pe "Sport", consumul minim indicat de computerul de bord a coborât fără niciun efort – doar graţie unui stil de condus destins – sub 6 l/100 km. O surpriză neaşteptată a fost însă valoarea maximă: puţin peste 12 l/100 km, în condiţiile unui regim de exploatare profund jignitor atât pentru cei care picotesc în trafic, cât şi pentru "vitejii" care, călare pe sute de cai-putere, sunt furibunzi numai peste trecerile de pietoni şi în linie dreaptă.
Chiar şi cu limitele sale, trasate, în bună măsură, de puterea banală generată de sistemul de propulsie, Honda CR-Z este un model care pune, în sfârşit, într-o lumină favorabilă, segmentul autoturismelor hibride. Păcat că, din cauza preţului piperat, nu va fi descoperit decât de prea puţini.
Caseta tehnică
Honda CR-Z
- Lungime (mm) 4.080
- Lăţime (mm) 1.740
- Înălţime (mm) 1.395
- Ampatament (mm) 2.435
- Nr. locuri 2+2
- Portbagaj (l) 214/382
-
Motorizare hibridă
- Putere maximă (CP/rpm) 124/6.100
- Cuplu maxim (Nm/rpm) 174/1.000
-
Motor benzină
- Cilindree (cmc) 1.497
- Putere maximă (CP/rpm) 110/6.100
- Cuplu maxim (Nm/rpm) 145/4.800
-
Motor electric
- Putere maximă (CP/rpm) 14/1.500
- Cuplu maxim (Nm/rpm) 78/1.000
- Transmisie faţă, 6+1 M
- Viteză maximă (km/h) 200
- Acceleraţie 0-100 km/h (s) 9,9
- Consum mediu (l/100 km) 5
- Consum urban (l/100 km) 6,1
- Consum extraurban (l/100 km) 4,4
- Consum minim în test (l/100 km) 5,8
- Consum maxim în test (l/100 km) 12,2
- Emisii CO2 (g/km) 117
- Preţ cu TVA (euro) 24.966