DRIVE-TEST EVZ: Nissan X-Trail Classic, un SUV de vreme rea
- Adam Popescu
- 8 ianuarie 2009, 02:00
Fără a fi cel mai nou ori cel mai arătos din segmentul său, modelul japonez are două atuuri pentru o situaţie de criză: numele şi preţul.
Ofertele nemaiîntâlnite care au abundat în decembrie trecut au încercat să dezmorţească cumva piaţa de maşini noi. Dincolo însă de discounturile generoase (sau disperate - alegeţi dumneavoastră), care n-au deocamdată motive prea serioase să dispară, mai există o metodă de atragere a clienţilor, care şi-a dovedit în timp valoarea - păstrarea în ofertă a unui model mai vechi, la un preţ foarte competitiv, desigur.
Cele mai de succes iniţiative de acest gen au aparţinut mărcilor Skoda şi Opel, care au continuat să vândă generaţiile anterioare ale modelelor Octavia, respectiv, Astra. Afişând preţuri cu câteva mii de euro mai mici decât cele aferente noilor modele şi mizând pe bunul renume câştigat în decursul anilor, „bătrânele“ i-au convins pe cei care nu-şi doreau altceva decât un mijloc de transport de nădejde.
Nissan, unul dintre „tăticii“ SUV-urilor, s-a gândit că poate lărgi această nişă cu unul dintre modelele sale de succes - un 4x4, se înţelege. Vechea generaţie X-Trail, care poate fi identificată graţie particulei „Classic“, şi-a păstrat locul în portofoliul constructorului japonez chiar dacă noul Nissan X-Trail şi-a făcut între timp apariţia.
Interesant este că la exterior numai un fan al mărcii poate sesiza imediat diferenţele dintre cele două. În habitaclu e o altă poveste, cu un plus evident pentru noul X-Trail. Ceea ce contează cu adevărat nu se vede nici de afară, nici dinăuntru. E vorba de expertiza 4x4 Nissan, care a rămas neschimbată. X-Trailul este unul dintre SUV-urile compacte cu care chiar poţi s-o iei liniştit pe arătură. Prin simpla acţionare a butonului de pe bord care gestionează regimul transmisiei se poate alege între modurile: tracţiune faţă (pentru deplasarea pe drumuri asfaltate), tracţiune auto 4x4 (aderenţă scăzută) sau 4x4 Lock (ieşiri în off-road).
Mai ieftin cu 5.000 de euro
Ajungem şi la aspectul pecuniar. Diferenţa între preţurile de listă ale modelelor X-Trail Classic şi X-Trail (nou) este de mai bine de 5.000 de euro cu TVA inclus. Versiunile cu motor pe benzină de 2.0 litri costă aşadar 19.968, respectiv, 25.246 de euro.
Noi am testat zilele trecute X-Trailul Classic echipat cu motor turbodiesel. Cu 2.2 litri, 136 de cai-putere şi, mai ales, cuplu maxim de 315 Nm, versiunea pe motorină are un avantaj cert în ceea ce priveşte dinamica în traficul de zi cu zi, acolo unde mai importante sunt reprizele decât demarajul de pe loc. Cutia de viteze cu şase rapoarte (cu unul mai mult ca la benzină), bine etajată şi cu o timonerie plăcută, ajută la obţinerea unui consum redus la drum lung.
Ţinuta de drum e mai mult decât acceptabilă pentru o maşină cu centrul de greutate atât de sus, iar spaţiul interior (inclusiv cel de încărcare, mai ales atunci când se rabatează bancheta) se situează la cote ridicate. Există şi două dezavantaje clare: preţul, mai mare cu 3.000 de euro decât în cazul variantei pe benzină, şi taxa de înmatriculare care trebuie plătită (doar motoarele de până la 2.000 cmc sunt scutite în acest moment).