De ce ne stresează goana după cadouri

De ce ne stresează goana după cadouri

De Sărbători, alergătura prin magazine le oboseşte pe femei. Bărbaţii sunt ceva mai relaxaţi, pentru că ştiu exact ce caută.

Încă din primele zile ale lunii decembrie, începe o goană nebună după cadourile de Sărbă tori. Românii sunt stresaţi de cumpărăturile pentru cadouri şi le fac din necesitate, deoarece majoritatea au grija zilei de mâine, arată un studiu realizat de revista „Psihologia Azi“, care scoate la iveală câteva caracteristici legate de comportamentul românilor în ceea ce priveşte „shoppingul“ de Sărbători.

Astfel, 69,19% dintre cei chestionaţi consideră cumpărăturile stresante, şi doar 30,81%, relaxante. De asemenea, ca un paradox, bărbaţii sunt cei care se simt bine alegând cadouri în magazine, şi nu femeile. Cercetătorii explică acest aspect prin faptul că bărbaţii ştiu exact ce caută şi merg exact la ţintă, fără să fie tentaţi de alte articole pe care le întâlnesc pe drum. Relaxarea la shopping: privilegiul celor bogaţi

Mulţi români cumpără ca să-i bucure pe cei dragi şi nu ca să se relaxeze, arată studiul realizat de revista „Psihologia Azi“. Cauza o reprezintă nivelul de viaţă.

„În România, mersul la cumpărături ca relaxare este încă privilegiul persoanelor cu venit foarte mare. Grija pentru satisfacerea nevoilor de bază sau, altfel spus, grija zilei de mâine nu le permite să se relaxeze la shopping“, spune autoarea studiului, Gina Gheoca, redactor-şef al revistei.

Cercetarea a fost realizată în perioada octombrie-noiembrie 2007, pe un eşantion de 300 de persoane, cu vârste între 18 şi 55 de ani.

Participanţii au răspuns întrebărilor atât on-line, prin completarea formularului postat pe www.psihologia.ro, cât şi prin interviuri directe. Bărbaţii, fericiţi pentru că intră, cumpără şi pleacă

Procentul de 30% dintre români fericiţi la cumpărături e ocupat, în mare parte, de bărbaţi şi nu de femei, cum s-ar putea crede. Studiul contrazice prejudecata că femeile se simt foarte bine la shopping, iar Gina Gheoca explică şi de ce: „Pentru femei, cumpărăturile pot deveni un stres foarte mare, deoarece ele au şi îndatoriri casnice, iar timpul le presează“.

 Pe de altă parte, bărbaţii merg direct la ţintă, la magazinul unde sunt siguri că găsesc ceea ce caută. „Ei merg pe ideea «punct ochit, punct lovit» şi sunt foarte mulţumiţi că au achiziţionat exact lucrul pe care îl căutau“, completează autorul studiului. DARURI

Facem cadouri utile: haine şi electrocasnice La capitolul „ce cadouri oferim“, studiul arată că preferăm să facem daruri extrem de practice: 35% dintre cei chestionaţi au spus că oferă articole vestimentare, 31% preferă electrocasnicele şi 10% - accesoriile. Doar 3% dintre respondenţi se gândesc că celor dragi le-ar plăcea să primească o carte. „Recurgem la articole practice din lipsa banilor, nu din lipsă de imaginaţie. Vrem ca persoanele dragi să se folosească într-adevăr de ceea ce primesc“, spune Gheoca.

Pentru şefi, românii spun că aleg un cadou impersonal, pentru care nu pierd foarte mult timp, cumpărându-l din mers. „Mai mult de 70% au răspuns că îi oferă şefului produse de papetă rie, cum ar fi agende, stilouri sau pixuri, seturi de birou... Ceva impersonal, pe care îl găseşti uşor“, explică autoarea studiului. Românii renunţă la supermarketuri din lipsă de timp

O altă concluzie a cercetării este că românii nu alocă un timp special pentru achiziţionarea cadourilor. „Programul foarte aglomerat nu le permite acest lucru. Circulaţia lor «în natură» se încadrează în schema biroucasă- birou. În timpul lor liber, preferă să se uite la TV sau să petreacă clipe în familie“, susţine Gheoca.

O altă tendinţă a românilor este de a fugi de locurile aglomerate, preferând să caute daruri în magazine mici. „Este o altă concluzie care ne-a uimit. Da, românii nu mai vor să piardă timpul în supermarketuri. S-au săturat să se calce în picioare şi să stea ore întregi la coadă. Preferă să intre într-un magazin mic, specializat pe ce vor ei să cumpere şi să se întoarcă repede acasă. Doar 30% dintre respondenţi mai merg în hipermarketuri“, punctează Gheoca.

Femeile conduc „Operaţiunea cadoul“

Cine vine cu ideea de cadou în cuplu? Femeile consideră că ele sunt cele care aduc ideea salvatoare, 71,33% dintre respondente susţinând acest lucru. Când vine vorba despre cine plăteşte, şi femeile, şi bărbaţii răspund la fel: „Eu plătesc“. Studiul demonstrează faptul că sexul tare trăieşte cu impresia că a ales cadoul împreună cu partenera - 57,14% - în timp ce 70% dintre femei afirmă că ele de fapt sunt cele care fac „toată treaba“ în cuplu.

În momentul în care partenera este indecisă şi ezită asupra articolului ales, 19% dintre bărbaţi îi sar în ajutor, susţinând-o din punct de vedere psihologic. Femeile sunt mai puţin dispuse să facă la fel: doar 10% îşi ajută partenerii să se hotărască asupra cadoului. „AFACEREA CRĂCIUNUL“ Victime ale campaniilor comerciale

Sociologul Virgil Niţulescu este de părere că alergătura după cadouri de Sărbători este una universală, nu doar românească. „Oamenii sunt, de fapt, victime ale diverselor campanii derulate în această perioadă atât de comercianţi, cât şi de presă. Totuşi, o fac cu plăcere, din dorinţa pur umană de a sărbători“, explică specialistul.

Cât despre aglomeraţia de sezon, Niţulescu specifică: „N-avem cum să facem asta mai devreme pentru că suntem ocupaţi cu alte sărbători şi alte campanii de promovare a produselor, de Sfântul Andrei sau de Sfântul Nicolae“.

Alexandru Rădulescu, redactor-şef al publicaţiei „The Marketer“, consideră că Sărbătorile au devenit mai mult un business decât celebrarea unui eveniment deosebit. „Sunt industrii care inventează sărbători şi sunt companii care le „achiziţionează“.

Coca-Cola „deţine“ Crăciunul, bunăoară. În esenţă, campaniile formează obiceiuri de consum, inducând oamenilor nevoia de a se conforma unui comportament acceptat social“, susţine Rădulescu. S-a ajuns până acolo încât individul resimte chiar o presiune a societăţii, adaugă Rădulescu. „Se consideră că eşti «băiat bun» dacă faci cadouri şi dacă ai masa îmbelşugată.“ CUMPĂRĂTURI LA FOC CONTINUU Marile magazine, deschise non-stop în decembrie Multe dintre lanţurile de magazine de mare suprafaţă de la noi au program non-stop toată luna decembrie şi îşi închid porţile doar în ziua Crăciunului şi imediat după Revelion.

Toate hipermarketurile Real din ţară vor fi deschise non-stop în această lună, cu excepţia zilei de 25 decembrie, când vor fi închise, şi a zilelor de 24 şi 31 decembrie, în care vor funcţiona între orele 8.00-18.00.

Pe 1 ianuarie, magazinele Real vor funcţiona între 14.00-23.00, iar începând cu 2 ianuarie, conform orarului obişnuit.

Şi magazinele Metro vor avea program nonstop toată luna, cu excepţia zilelor de 25 decembrie şi 1 ianuarie, când vor fi închise, şi 24, 31 decembrie şi 2 ianuarie, când vor funcţiona în orar scurt (8.00-16.00). Din 3 ianuarie, toate magazinele Metro vor funcţiona în regim normal.

Magazinele Auchan vor fi deschise până la miezul nopţii aproape toată luna decembrie. Nu veţi putea face cumpărături în aceste magazine pe 25 decembrie şi imediat după Revelion.

La Carrefour puteţi face cumpărături până la 1.00 noaptea între 5 şi 21 decembrie, magazinele urmând să fie închise pe 25 decembrie şi 1-2 ianuarie. (Adelina Vlad)

Ne puteți urmări și pe Google News