DANIEL-CRISTEA ENACHE: Literatul barbar

DANIEL-CRISTEA ENACHE: Literatul barbar

Ilie Constantin e un nume familiar cititorilor si criticilor mai varstnici si aproape complet necunoscut celor mai tineri.

Poet important al generatiei ‘60, debutand in acelasi an cu Nichita Stanescu si Cezar Baltag, el a avut un traseu biografic si creator fracturat prin experienta exilului.

Azilul politic obtinut in Franta, in 1974, i-a adus pe de o parte deplina libertate de opinie si expresie, iar pe de alta, radierea numelui sau din cartile, revistele si bibliotecile publice din Romania.

Odata ce un scriitor pleca din Romania Socialista, opera lui se volatiliza, statura ii palea, iar profilul i se stergea cu totul din sistemul literar atent supravegheat de cenzori si activisti. Ramanea in urma lui, ca intr-un numar de iluzionism ideologic, un loc gol, o pata alba, un minus.

Intelegand probabil ca reintrarea in canonul literar romanesc e posibila numai printr-o reinsertie fizica in lumea din care a plecat, Ilie Constantin s-a intors definitiv in Romania in 2002, scriind si publicand, cu o frenezie recuperatoare, carti in diferite genuri: poezie, proza, critica literara si eseu, pagini confesive, traduceri.

„Multimea singuratate” (Editura Albatros) este o antologie severa din creatia sa poetica, impartita in doua sectiuni cu titluri sugestive. „Tarm anterior” e sectiunea primului Ilie Constantin, in timp ce „Literatul barbar” il contine pe al doilea, exilatul roman cu complexe de metec in spatiul culturii franceze.

In ambele ipostaze, lirica poetului, de factura neomodernista, contrasteaza spectaculos cu versurile despletite si hohotitoare la moda astazi, mizand pe sugestie si pe eufonie, pe registrul abstract al compozitiei si pe o stilizare impecabila. Lucian Blaga si Ion Barbu sunt conciliati printr-o noua si originala viziune, mari si grave teme ale poeziei si ale existentei ajung la cititor parca printr-un filtru.

Ca niste plante de apa (titlul unui poem), versurile se unduiesc usor si derutant, ascunzand vartejuri si luand prin surprindere cititorul adancit in lectura lor. Inchizi la loc cartea cu sentimentul ca va trebui s-o revizitezi candva, pentru a o gusta si intelege intr-un mod diferit.

Ne puteți urmări și pe Google News