Mâncatul prea mult, prea repede, prea gras sau consumul excesiv de alcool ne pot ţintui la pat sau ne pot trimite de urgenţă la spital în cea mai frumoasă perioadă a anului. Specialiştii ne spun cum ne putem feri de problemele digesitve care ne pândesc de sărbători.
"Excesele alimentare, aproape de neevitat în perioada sărbătorilor de iarnă, pot provoca o serie de probleme, dintre care cele digestive sunt cele mai evidente şi apar destul de precoce", avertizează Aurelia Constantin, medic internist la clinica "Christian Sante" din Bucureşti.
Simptomele problemelor digestive apar cel mai adesea la 1-3 ore după excesul alimentar sau imediat după o repriză de somn. "Simptomele pot apărea uneori dimineaţa, dacă ne-am culcat imediat după o masă copioasă", precizează Aurelia Constantin. Cele mai frecvente probleme sunt greaţa, balonările, "senzaţia de plenitudine epigastrică" (stomac plin), pirozisul (arsuri în spatele sternului sau în etajul abdominal superior), diareea, constipaţia, vărsăturile şi "durea în bară" (în partea superioară a abdomenului).
Mâcaţi, fumaţi şi beţi cu moderaţie
Principalele cauze ale neplăcerilor digestive sunt consumul excesiv de dulciuri, condimente sau murături şi de mâncăruri prea garse (sarmale, cârnaţi prăjiţi, smântână, maioneză). La fel de nocive sunt consumul de alcool, cafea şi fumatul în exces. "Fumatul, cafeaua, provoacă crampe intes­ti­nale, diaree", explică Aurelia Constantin. Pe de altă parte, alcoolul vă poate irita tractul digestiv şi declanşa arsuri la stomac.
Pentru a preveni instalarea problemelor digestive, este necesar să mâncăm şi să bem cu moderaţie, cu o pauză de cel puţin patru ore între două mese copioase, să nu dormim imediat după masă, ci după minim două-trei ore şi să ieşim la o plimbare, sfătuieşte medicul.
Fără siestă după masă
Tradiţionala "odihnă" de după masă e contraindicată de medici. Dacă vă întideţi pe canapea imediat după ce aţi terminat desertul, cresc şansele de a suferi de arsuri la stomac şi de reflux de acid gastric, averizează specialiştii WebMD.com. Faceţi, în schimb, o plimbare cu cei dragi şi încercaţi pe cât posibil să vă menţineţi rutina zilnică de exerciţii fizice şi mişcare.
Dacă ştiţi că veţi mânca mult şi nesănătos la cină, aveţi grijă să luaţi un prânz sănătos. Legumele bogate în fibre şi cerealele vă vor ajuta să menţineţi o digestie normală. În timp ce mâncatul în grabă afectează digestia, mâncatul încet este chiar benefic organismului în perioadele de excese alimentare.
"Dacă mâncaţi încet, vă veţi ajuta stomacul să se golească mai uşor şi veţi atenua pofta de mâncare", explică John Clarke, gastroenterolog şi asistent universitar la Johns Hopkins University School of Medicine din Baltimore (SUA), citat de portalul WebMD.com.

"Simptomele probelmelor digestive apar cel mai adesea la 1-3 ore după excesul alimentar sau imediat după o repriză de somn.”
Aurelia Constantin, medic primar boli interne

TRUSA DE PRIM AJUTOR

Ce pastile să ţineţi la îndemână pentru urgenţe

În cazul în care nu reuşiţi să vă abţineţi de la excesele alimentare, medicii vă recomandă să vă faceţi provizii de medicamente. Nu ar trebui să lipsească din casă următoarele:

  • Motilium – combate greaţa, vărsăturile, diareea. Costă 12-13 lei.
  • Metoclopramid – combate greaţa, vărsăturile, constipaţia. Costă 4-5 lei
  • Omeprazol – combate pirozisul (senzaţie de arsură care urcă din stomac prin esofag, cu un gust acru, provocată de hiperaciditate). Costă 22 de lei.

Aurelia Constantin recomandă ca medicamentele să se administreze doar la sfatul medicului.
CITIŢI ŞI:

  • Mâncarea tradiţional românească poate fi sănătoasă, important este cum e gătită