Dacă măcar pe timpul crizei am consuma cu precădere produse româneşti, circa un milion de conaţionali ar fi mai siguri de ziua de mâine, se arată într-o analiză realizată de revista „Capital”.
Aceasta deoarece circa 600.000 de români lucrează în producţia de bunuri de larg consum, iar aproximativ 400.000 îşi câştigă existenţa în industriile de retail şi transporturi. Multe state vestice, în contextul crizei, îşi încurajează cetăţenii să cumpere produse naţionale. Ce-i drept, unele dintre produsele autohtone sunt inferioare calitativ altora importate. Însă, în acelaşi timp, o mare parte din produsele „made in Romania” îşi merită banii şi au reputaţie bună.
Industriile performante, pe care economia autohtonă se poate baza, sunt cea alimentară, textilă şi de îmbrăcăminte, cea de software şi servicii asociate sau auto şi de piese de schimb. „În ceea ce priveşte produsele lactate, calitatea lor este identică cu a celor produse afară. La carne, circa trei sferturi din produse sunt identice ca preţ şi calitate. (...) De asemenea, printre puţinele produse româneşti care pot concura de la egal la egal cu cele străine este vinul”, afirmă Sorin Minea, preşedintele asociaţiei din industria alimentară Romalimenta. Totodată, laptopurile Log’n’go pe care Vodafone România le vinde cu succes sunt un produs autohton, fabricat de firma Maguay. Alte produse româneşti competitive sunt soluţia de securitate BitDefender, automobilele Dacia, produsele textile Jolidon, produsele de panificaţie Vel Pitar sau mezelurile Cris-Tim.
CITIŢI ŞI: Conserva care „a făcut” războiul