Cu bicicleta în trafic, un gest kamikaze? Trebuie schimbat Codul Rutier?

Cu bicicleta în trafic, un gest kamikaze? Trebuie schimbat Codul Rutier?

Ministrul Mediului declarase, în urmă cu jumătate de an, că mersul cu bicicleta prin centrul Bucureştiului este un „gest kamikaze”. Din mai multe motive: traficul, lipsa de respect şi lipsa unei legislaţii care să le acorde bicicliştilor drepturi egale cu şoferii.

Bicicliştii ar mai putea continua lista cu lipsa unei culturi a folosirii bicicletei. Se simt, însă, şi schimbări. Una este numărul în creştere de biciclişti care se aventurează în trafic şi le cer respect şoferilor. Iar o alta este apariţia, din 15 iulie, a unor brigăzi de la Poliţia Rutieră – numite patrula velo –  care îi informează pe şoferi despre prezenţa bicicliştilor în trafic, drepturi şi sancţiuni. Aceasta este una dintre reuşitele cu care se poate mândri GeoBateŞaua, preşedintele organizaţiei Bate Şaua Să Priceapă Iapa, primul activist al mersului pe bicicletă care a pornit o asociaţie prin care promovează pedalatul, dar face şi lobby pe lângă autorităţi pentru schimbarea mentalităţii. „Evident că şoferii, când văd că Brigada Rutieră a Capitalei acordă atenţie şi respect bicicliştilor, vor avea şi ei o altă atitudine. Ăsta e obiectivul final: să demonstrăm că poliţiştii încep să conştientizeze că bicicliştii au drepturi în trafic, ceea ce se va răsfrânge şi asupra şoferilor”, explică GeoBateŞaua.

Citiţi AICI principalele prevederi ale codului rutier pentru biciclişti Micii activişti În acelaşi timp, el a mers prin liceele bucureştene, alături de reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere, pentru a le explica elevilor regulile de bază în mersul cu bicicleta. Aşa a strâns 25.000 de semnături de la adolescenţi care cer instalarea de rastele în şcoli şi crearea de benzi de bicicletă în drumul către licee.

  • Despre problemele privind infrastructura şi implementarea standardelor europene citiţi mai multe în articolul de mâine din cadrul campaniei Pe Două Roţi.

„Dacă eşti stăpân pe bicicletă şi ajungi în traficul urban te loveşti de problema aglomeraţiei, dar şi de cea a lipsei de respect, care nu întotdeauna este dată de atitudinea şoferului, ci şi de lipsa de cultură a bicicletei. Şoferii nu au reflexe formate, nu te văd, nu te sesizează, sau nici măcar nu ştiu ce drepturi ai tu”, GeoBateŞaua, preşedintele organizaţiei Bate Şaua Să Priceapă Iapa GeoBateŞaua consideră că Poliţia Rutieră trebuie să se implice în strategia de reducere a traficului auto în zona şcolilor. „Le-am demonstrat că nu este suficient să montezi covor asfaltic roşu, care să te ajute să frânezi mai bine. Pe noi nu ne interesează să frâneze şoferii mai repede, ci să fie redus traficul auto, pentru ca tinerii să se poată deplasa în condiţii de maximă siguranţă către şcoală”, spune el. Se cere schimbarea codului rutier El şi-a propus ca, după ce poliţiştii rutieri petrec timp în stradă, informându-i pe şoferi, dar şi pe biciclişti şi observând problemele cu care se confruntă aceştia din urmă, să înceapă o campanie de modificare a Codului Rutier. Scopul: adoptarea unor reglementări prin care bicicliştii să fie puşi în drepturi „mult mai serios”. Concret, asociaţia a elaborat un set propuneri de modificăre a HG 85/2003 , care cuprinde regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice: Iată câteva dintre propuneri:

Ne puteți urmări și pe Google News
  • să se prevadă ca interdicţia de circulaţie pe drumurile publice a vehiculelor neînregistrate (cum sunt şi bicicletele) să nu se aplice bicicletelor
  • să se introducă articole care prevăd existenţa unei infrastructuri specifice pentru biciclişti
  • să se prevadă reguli clare privind depăşirile pe care le pot face bicicliştii
  • să se prevadă viteze specifice, diferenţiate pe zonele de deplasare
  • să se introducă un punct care să stipuleze că viteza maximă de circulaţie pe pistele pentru biciclete este de 30 km/h
  • să se interzică bicicliştilor să întoarcă pe trecerile de pietoni
  • să se prevadă acordarea de prioritate bicicliştilor la intersectarea cu pista de biciclişti
  • să existe reguli clare privind circulaţia bicicletelor pe drumurile publice judeţene şi pe cele naţionale
  • să li se permită copiilor sub 14 ani să meargă cu bicicleta pe drumuri cu trafic intens, numai dacă au minim 10 ani, sunt însoţiţi şi se află pe un drum în afara localităţii
  • să se permită transportarea copiilor în suporturi moderne, care pot fi montate şi în faţa şi în spatele bicicletei
  • să se completeze legea cu noţiuni de infrastructură importante pentru biciclişti, de la drum verde, contrasens deschis bicicliştilor, alee recomandată, străzi şi piste pentru biciclete etc.
  • să se introducă marcaje şi indicatoarea corespunzătoare

CITIŢI ŞI: Cu bicicleta în marele oraş: "Unu m-a luat pe capotă. Dar lumea se obişnuieşte cu noi" Evz.ro porneşte campania „Pe două roţi”