IBM, Dell, Adidas sau ABN Amro sunt doar cateva exemple de firme internationale care ofera produse ori servicii rezidentilor Imperiului Linden. Strategiile de marketing le-au adus in aceasta lume .
Esti in Second Life de ceva timp. Ai o proprietate si o casa cumparate prin agentia chinezoaicei Anshe Chung, milionara in dolari din Second Life care se ocupa de imobiliare.
Ca si in viata reala, te duci o data pe saptamana la unul dintre mallurile care au rasarit in ultimul timp pe terenurile populate din Imperiul Linden. Iti poti cumpara haine de la buticul de la coltul strazii, acolo unde un rezident talentat la design vestimentar si-a pus ideile in practica. Sau poti purta doar haine Nike ori Adidas.
Zeci de companii mari din viata reala si-au deschis deja reprezentante in lumea virtuala Second Life, spatiu in care ofera produse 3D. Multe dintre aceste companii nu „au scos” pana in prezent un profit considerabil, chiar daca pot transforma linden dolarii (banii oficiali ai Second Life - n.r.) obtinuti din vanzari in dolari reali.
Totusi, numai faptul ca cei cinci milioane de rezidenti ai acestei lumi ar putea intra la tine in magazin pentru a admira produsele expuse din noile colectii i-au facut pe granzii precum Nike, Adidas, Toyota, IBM dau Dell sa-si deschida reprezentante virtuale.
Unele companii au luat in calcul si cateva secrete de marketing: sa foloseasca atentia alocata de care se bucura Second Life din partea mass-media sau sa incerce sa cucereasca o noua „specie” de consumatori.
Investitia nu este la fel de mare ca atunci cand iti deschizi o afacere reala, dar trebuie sa apelezi la o firma de consultanta care iti creeaza o imagine si produse 3D.
Firma de branding Rivers Run Red a reusit sa creeze pentru Adidas o reprezentanta permanenta in Second Life, in timp ce compania Millions of Us ofera consultanta in lumea pixelilor pentru Toyota, Intel sau Warner.
Oameni „mari” cu vieti virtuale
Printre rezidentii acestei lumi virtuale se numara oameni de succes din companii mari precum IBM, ABN Amro sau DELL. Lista investitorilor celebri din Second Life ar putea incepe cu Mitch Kapor, creatorul Lotus 1-2-3, aplicatia care a ajutat la inceperea revolutiei software, Pierre Omidyar, fondatorul eBay, Jeff Bezos, presedintele Amazon, sau Ray Ozzie, arhitectul-sef al tehnologiei Microsoft.
Primul CEO al unei companii mari care a anuntat oficial ca poate fi regasit si in Second Life sub forma unui avatar este Samuel Palmisano, CEO IBM. La IBM, comunicarea prin Second Life a devenit o traditie - in micul imperiu virtual al IBM, angajatii reali de pe tot globul participa la teleconferinte.
Traininguri si recrutari reale
Rezidentii Second Life care nu au reusit inca sa-si deschida propria afacere se pot numara printre bogatasii imperiului inscriindu-se in cursa pentru un job bine platit scos la concurs de una dintre aceste companii multinationale.
Au existat cazuri cand IBM a reusit, prin intermediul Second Life, sa faca angajari reale. Sali cu sute de locuri pentru angajati si birouri spatioase gazduiesc in fiecare zi sedintele celor din conducerea companiilor ori traininguri pentru noii angajati virtuali.
Firme care au mai incercat experienta din Imperiul Linden sunt Centric, o firma de publicitate din Los Angeles, compania de IT Dell, care vinde computere in lumea virtuala, Leo Burnett Worldwide, producatorul de autovehicule Mazda sau Telus Mobility, care a deschis un magazin de telefoane mobile cu profiluri inspirate din Second Life. Prima companie romaneasca care si-a deschis un birou in Second Life este Neogen.
Primul in sistem
Crayon isi adjudeca titlul
In octombrie anul trecut, compania de marketing Crayon a anuntat ca este prima care si-a deschis o afacere virtuala in lumea Second Life. Firma care se ocupa cu consultanta si strategii de marketing si-a angajat oamenii tot pe site-ul jocului. Crayon si-a creat propria sa insula in Second Life - Crayonville Island.
La lansarea companiei in lumea virtuala oficialii din conducere au organizat o petrecere in toata regula, asezonata cu discursuri si bauturi virtuale. Intre fondatorii companiei se numara nume grele: Joseph Jaffe, un consultant de marketing si autorul studiului „Life After the 30-Second Spot”, Gary Cohen, reprezentantul Citigroup, si CEO pentru Crayon’s CEO, si Neville Hobson, un „guru” al PR-ului din Marea Britanie.