Compania aeriană Alitalia va anula unele zboruri din lipsa fondurilor pentru achiziţia de combustibil, a anunţat administratorul guvernamental al firmei, Augusto Fantozzi, citat de BBC.
Vineri, discuţ iile dintre sindicate şi societatea de investiţii care vrea să contribuie la formarea unei noi companii aeriene, din care să facă parte activele profitabile ale Alitalia, au eşuat. Ofertele investitorilor au rămas însă în picioare, iar un verdict final va fi dat cu siguranţă în zilele următoare, după alte negocieri.
Potrivit unor sindicalişti, zborurile nu mai pot fi garantate începând de astăzi. Compania a dezminţit această informaţie, însă a admis că este din ce în ce mai dificilă asigurarea unor servicii de bază pentru zboruri. Totodată, agenţia de aviaţie civilă din Peninsulă a avertizat că Alitalia este pe cale să-şi piardă licenţa de operator aerian.
Planul salvator
Potrivit sindicaliştilor, personalul celor 34 de aeronave care nu sunt folosite momentan va intra în programe de restructurare. „Ne-a explicat că suntem într-o situaţie foarte dificilă, întrucât, de luni (azi - n.r.), vor începe procedurile de desfacere a contractelor de muncă“, a spus un lider sindical.
Cu pierderi zilnice de 3 milioane de dolari, Alitalia este în situaţie falimentară, ceea ce a intensificat încercările investitorilor de a prelua activele profitabile. Planul de restructurare include o investiţie de 1,4 miliarde dolari şi fuziunea cu compania concurentă Air One. Principalele probleme din cadrul negocierilor cu sindicaliştii sunt noile contracte de muncă, diminuările salariale şi concedierile, care ar putea afecta 5.000 din cei 20.000 angajaţi ai Alitalia.
În urmă cu doi ani, s-a luat decizia aplicării unui plan de restructurare al companiei, care avea, deja, pierderi imense, dar noul executiv a considerat că este mai oportună vânzarea pachetului de 49,9% de acţiuni deţinut de stat. Însă condiţiile impuse nu făceau decât să alunge orice interes pentru operatorul aerian: menţinerea numărului de angajaţi şi a unor rute care aduceau pierderi imense.
Totodată, cele mai multe dintre avioanele de pasageri sunt de tip McDonnel Douglas 80, care nu se mai fabrică de 10 ani, iar grevele de-a lungul anilor au sporit pierderile. Totuşi, operaţiunile de bază ale companiei au fost catalogate ca fiind deosebit de profitabile, mai ales rutele din nordul Italiei, aspect pe care mizează sindicaliştii.
COMPENSARE
Competitorii profită de situaţie
În România, compania italiană operează, în colaborare cu Tarom, cinci curse din direcţia Roma, de pe Aeroportul Fiumicino, către Bucureşti, Aeroportul „Henri Coandă“, potrivit site-ului Alitalia.com, din care trei directe şi două cu escală la Milano. Deşi, în 2004, compania avea zboruri şi pe aeroporturile din Cluj şi Timişoara, activitatea companiei a fost mult diminuată în ultimii ani. Principalii competitori profită pentru a-şi dezvolta activitatea pe rutele pe care opera compania italiană.
De exemplu, Lufthansa a anunţat că va introduce, începând din februarie 2009, un zbor direct pe ruta Bucureşti-Milano, ca parte a strategiei de extindere a serviciilor directe către nordul Italiei. Totodată, compania germană va opera zboruri directe spre Milano din Budapesta, Bruxelles, Paris, Madrid şi Barcelona. Pentru programul din vara 2009 sunt prevăzute şi curse Milano-Londra şi Milano-Lisabona.