Iulian Comanescu: "Ultimele cifre ale Studiului Naţional de Audienţă (SNA) pentru presa scrisă aduc puţine noutăţi, dar destule confirmări".
În mare, numărul de cititori al publicaţiilor scade, cu excepţia unor nou-veniţi de succes. Totuşi, chiar această confirmare e în sine o noutate: piaţa presei scrise din România se stabilizează. Titlurile nou-venite se mişcă în topul cotidienelor naţionale. Cele două tabloide lansate în decursul lui 2007, „Can- Can“ (preluat de Adrian Sârbu, se zice) şi „Click!“ (Patriciu) intră în top, după numărul de cititori, pe locurile al şaselea şi al optulea, cu 392 de mii şi 330 de mii de cititori, în medie pentru perioada aprilie 2007-aprilie 2008, ca şi cifrele care urmează. Cele două titluri se află mai jos decât în topul tirajelor, ceea ce confirmă faptul că SNA măsoară nu doar cititorii propriu-zişi, ci şi notorietatea unei publicaţii. Altfel spus, respondenţii la chestionar vor fi tentaţi să spună că au citit o publicaţie cu vechime mai mare, chiar dacă n-au făcut-o.
Cu aceste precauţii, restul clasamentului e neschimbat. „Libertatea“, „Jurnalul naţional“ şi „Evenimentul zilei“ sunt cotidienele nespecializate cu cel mai mare număr de cititori (între 1,3 milioane şi 546 de mii), iar „Gazeta Sporturilor“ se află deasupra EVZ în top, cu 678 de mii. Toate titlurile scad faţă de valul SNA anterior, referitor la perioada ianuarie 2007-ianuarie 2008, cu trei excepţii. E vorba de două ziare mici, „Curierul naţional“ şi „Curentul“, care rămân la aceeaşi audienţă, şi „Cotidianul“, care îşi confirmă evoluţia foarte bună printr-o creştere de 11,7 la sută. Piaţa cotidienelor este cea pe care s-a dat bătălia între marii proprietari de media autohtoni în ultimii trei ani. Aceştia se vor ocupa, probabil, de consolidarea şi creşterea titlurilor deja lansate. Este de văzut dacă nou-veniţi precum „Ring“, ziarul gratuit al fraţilor Negoiţă, vor reuşi să modifice ierarhia, fiindcă a intra pe o piaţă deja plină e dificil. În orice caz, familia Voiculescu, Adrian Sârbu, Sorin Ovidiu Vîntu, Dinu Patriciu, dar şi Ringier, grup din care face parte „Evenimentul zilei“, au destul de lucru şi cu succesele, şi cu ziarele-problemă.
O altă piaţă pe care se află în joc mulţi bani, cea a revistelor luxoase de femei (glossy), s-a liniştit. Din 2004-2005 încoace, şi aici au apărut mai multe titluri, dar acestea s-au datorat marilor grupuri de reviste, ca Edipresse-AS (a lansat „Joy“) sau Ringier (a lansat „Bolero“). Piaţa s-a aglomerat, dar scăderile la medii pe aprilie 2007-aprilie 2008 versus ianuarie 2007-ianuarie 2008 sunt mai reduse decât în trecut. Ghidurile TV înregistrează scăderi în continuare, dar piaţa îşi pierde din importanţă în România, ca peste tot, ca urmare a apariţiei ghidului de program electronic de pe platfomele DTH, dar şi din cauza scăderii consumului total de televiziune. Dincolo de publicaţiile amintite ca noutăţi din 2004-2005 încoace, piaţa media din România s-a schimbat şi prin trecerea publicaţiilor în mâinile câtorva grupuri puternice. Forţa financiară a acestora, ca şi sinergiile de grup media (fiecare cotidian face parte dintr-o companie unde se află cel puţin o televiziune importantă, de pildă) fac dificilă intrarea pe piaţă a nou-veniţilor. Declaraţiile şi informaţiile neoficiale care vin dinspre marii jucători arată că interesul lor, în viitorul apropiat, se va îndrepta mai curând către internet.