Iulian Comanescu: "Odată cu turul doi, au apărut şi mesajele negative. Oprescu apare într-un spot pe internet alături de un buldog. Spotul e amuzant şi ar putea fi eficient."
Joi, pe YouTube, a apărut o înregistrare de 27 de secunde, în care Sorin Oprescu, candidat la turul doi, încearcă să ţină un discurs despre independenţa lui şi faptul că n-are stăpân.
Un buldog se împleticeşte printre picioarele lui, iar Oprescu îşi tot întrerupe, chipurile, discursul pentru a alunga cu blândeţe buldogul. După ce acesta dă o tură în jurul lui Oprescu, se vede că are o bucăţică de banner portocaliu, agăţată de zgardă.
Aluzia este exact cât trebuie de transparentă pentru a fi descifrată de alegători. Contracandidatul lui Oprescu, Vasile Blaga, are reputaţia unui buldog şi, mai mult, şi-a transformat porecla în renume. Informaţii neconfirmate spun că Blaga ar fi primit o propunere de comunicare în care buldogul devenea tema centrală a campaniei. Fie că e adevărat, fie că nu, spotul lui Oprescu avea ieri-dimineaţă, după preluarea pe câteva bloguri, 300 şi ceva de vizite, iar după ora 15.00, când a fost preluat de pe YouTube de pe Realitatea TV, contorul YouTube a sărit la 1.977 de vizite.
Cifrele şi preluarea de o televiziune pe care e greu să o bănuieşti de simpatii la adresa lui Oprescu arată că este vorba de un viral reuşit. Caracteristica principală a viralelor e aceea că „se iau“ dintr-un motiv diferit de mesajul promoţional pe care îl poartă. Conţin o glumă, o referire la sex, un alt element atrăgător, dar inoculează şi celălalt mesaj. Vrând-nevrând, nu poţi vorbi de astfel de fenomene fără să le propagi, iar asta se petrece chiar şi în cazul textului de faţă, oricare ar fi intenţiile de imparţialitate ale autorului.
Care sunt ingredientele succesului în cazul viralului lansat joi? Filmarea este rudimentară şi e de admirat modul cum creatorii lui au gestionat o cameră, un parc, un câine şi un om pentru a obţine efectul respectiv. Construcţia amatoristică este de altfel un atu, pentru că îl asimilează esteticii de YouTube, îl face pe Oprescu mai „de-al nostru“ pentru internauţi. E oarecum motivul pentru care un Ron Paul sau un Adrian Năstase au avut succes cu demersurile lor de internet, urâţele, aşezate pe platforme gratuite, când ar fi putut beneficia de aportul celor mai buni designeri de web.
Clipul mai are doi actori buni. Buldogul, care dintr-un motiv sau altul se gudură exemplar, conform scenariului, în jurul lui Oprescu şi pe însuşi candidatul independent. Acesta îşi etalează aura de cuceritor, de „frumos“ cumsecade, trecut. Cumsecădenia cu care tratează „bestia“ cea docilă nu numai că descurajează eventualele proteste ale asociaţiilor de protecţie a animalelor, dar marchează necruţător un raport de forţă între el însuşi şi metafora opozantului. Modul cum Oprescu se întrerupe din falsul discurs electoral are şi o încărcătură de autoironie care pune moţ prăjiturii.
Pe cine va convinge acest spot? Electoratul fidel al lui Blaga va fi cu siguranţă enervat şi dezgustat. Pentru simpatizanţii doctorului, însă, e un film măgulitor, în logica „noi, care îl apreciem, suntem inteligenţi, avem umor şi relaxare, la fel ca el, cel care ne reprezintă“. Mobilizarea electoratului propriu e importantă în politică. Dar, mai important, Bucureştiul e oraşul care a avut un procent de participare la vot de 31%. E foarte posibil ca viralul să facă ravagii în rândurile celor 69% indecişi.