Coachingul incepe sa prinda tot mai mult la romani, mai ales la cei interesati sa-si dezvolte afacerile.
Specialistii atrag insa atentia ca un coach nu ofera solutii, ci te ajuta sa le gasesti singur. In ultima vreme, termeni ca "life coaching", "success coaching", "business coaching" ori "consilieri pentru succes" sunt tot mai des auziti. Indiferent cum i se spune, in esenta, este vorba despre acelasi lucru: de oferirea de suport, ajutor, consiliere.
In limba engleza, coach inseamna antrenor pentru sportivii de performanta, indiferent ca este vorba despre un sport individual sau de echipa. "Termenul a fost imprumutat in limbajul oamenilor de afaceri, descriind competentele si asteptarile de la o profesie noua, aceea de coach. O astfel de persoana isi "acompaniaza" clientul spre obtinerea succesului dorit", explica Monica Grigoriu, director executiv al Coaching Institute.
"Simplu spus, un coach este o persoana careia ii pasa suficient de tine astfel incat sa nu te lase sa te autosabotezi!", subliniaza Andy Szekely, coach, trainer specialist in persuasiune si tehnici de influentare.
Intrebarile, uneltele "antrenorului"
Unii spun ca solicitarea unui coach este doar un moft satisfacut pentru a fi in pas cu moda, care mai este si costisitor pe deasupra. Indiferent de motive, cert este ca, in ultima perioada, tot mai multi oameni apeleaza la un astfel de consilier. Unii se asteapta ca acesta sa le dea cheia problemelor nerezolvate ale afacerii, altii considera ca, "dupa mai multe sedinte, vezi altfel lucrurile". Practic, ce face un coach?
O asemenea persoana te invata sa folosesti mult mai eficient propriile resurse, sa gandesti, sa vezi "problemele" intr-un cadru nou. Coachul nu da solutii la problemele cu care te confrunti, ci te ajuta sa le gasesti singur.
"El este antrenat sa asculte, sa observe si sa puna intrebari astfel incat clientul sa identifice propriile resurse neutilizate, nevoi, prioritati. Treaba sa este sa puna in lumina aptitudinile, resursele si creativitatea clientului. Sa-i deblocheze inhibitiile, sa-si recunoasca "unghiurile moarte"", considera Monica Grigoriu.
Un coach, explica si Andy Szekely, te asista in clarificarea obiectivelor pentru a le putea atinge. "Uneltele sale cele mai importante sunt intrebarile. Un coach nu ofera solutii, ci pune intrebari care sa genereze idei de solutii pentru client", adauga el.
Reincadrarea problemei Daca te-ai decis sa apelezi la serviciile unui coach nu te astepta ca acesta sa-ti rezolve problemele de la serviciu. In cazul in care ai nevoie de un sfat pentru a gasi un astfel de raspuns, apeleaza la un expert, la un consultant.
Diferenta intre un consilier si un coach consta in faptul ca primul, in urma unei asa-numite "analize-diagnostic", ofera solutia de expert in problema respectiva, iar cel de-al doilea, prin tehnici specifice, te ajuta sa gasesti propria solutie si sa-ti configurezi propriul plan de actiune pentru punerea in practica.
"De multe ori, oamenii abandoneaza in fata situatiilor "fara iesire" pentru ca insista sa repete aceleasi actiuni si se asteapta la rezultate diferite. Un coach il ajuta pe client sa reincadreze problema", subliniaza Monica Grigoriu. De altfel, aceasta este una dintre problemele cu care se confrunta multi oameni de afaceri.
Afacere salvata Oliviu Baradan, managerul unei firme de distributie din Iasi, spune ca, dupa ce a incercat "toate metodele" pentru ca afacerea sa prospere, a apelat la ajutorul unui coach.
"La inceput mi-a fost teama sa nu dau banii degeaba. In timp insa, m-am bucurat ca i-am solicitat sprijinul "antrenorului"", recunoaste tanarul de 30 de ani.
Cu ajutorul coachului, el a reusit sa descopere care era problema pe care nu o "vedea": comunicarea interdepartamentala defectuoasa. "Practic, prin simpla adresare a unor intrebari, am fost ajutat sa inteleg exact ce nu mergea in afacerea mea", povesteste el.
TRASEU
Rezolvare in trei pasi > Daca problema este una organizationala complexa, "antrenorul" iti va cere, probabil, permisiunea sa petreaca ceva timp cu tine, dar si printre membrii echipei tale, ca observator.
> In cadrul intalnirilor, prin intrebari-cheie te va ajuta sa identifici singur punctele in care iti poti imbunatati vizibil activitatea, astfel incat sa performezi.
> Prin discutii, coachul te va determina sa identifici resurse si actiuni de aplicat pentru atingerea obiectivelor dorite de tine, intr-un anumit interval de timp.
SCUMP
Intre 50 si 300 de euro/ora In functie de problema cu care te confrunti, se stabileste si numarul de intalniri necesare discutiilor, care dicteaza si pretul. In principiu, un contract de coaching se face pentru un numar fix de intalniri si pentru obiective clar specificate.
De regula, pot fi 10-12 sesiuni de lucru, pe parcursul a sase-opt luni. O ora la un astfel de "antrenor" costa intre 50 si 300 de euro, in functie de gradul de pregatire a acestuia.