Cât costă să ajungi europarlamentar PSD

Cât costă să ajungi europarlamentar PSD

Suma de „deschidere” pentru campania unui candidat social-democrat este 50-60 de mii de euro. Sponsorii pun restul.

Candidaţii PSD la Parlamentul European vor trebui să bage adânc mâna în buzunarul lor şi al sponsorilor. Partidul nu este dispus să finanţeze decât parţial campania pentru alegerea lor în legislativul de la Bruxelles. Fiecărui candidat i s-a „recomandat”să contribuie cu minimum 50.000-60.000 de euro, sumă la care să mai adauge şi donaţiile sponsorilor.

Aristide Roibu, trezorierul PSD, dar şi eurocandidat, estimează costurile campaniei la 20 de milioane de lei, deşi plafonul maxim legal este de 65 de milioane. Un calcul simplu arată că, pentru fiecare eurocandidat considerat eligibil, 13 la număr, PSD ar trebui să cheltuiască câte 350.000 de euro. „Nu s-a stabilit o contribuţie fixă, dar fiecare va da după posibilităţi. Eu sunt dispus să dau 200-250 de mii de lei. Nu ştiu încă dacă o să ajung la 300 de mii. Am să dau această sumă şi ca să îi mobilizez pe colegii mei. Şi ei mă întreabă cât dau ca să ştie cât să dea şi ei. Pe lângă ce dă fiecare, candidaţii vor veni şi cu sponsorii lor”, ne-a declarat Aristide Roibu. Toţi banii se duc în Kiseleff 10

Valeriu Zgonea, şeful staffului tehnic de campanie, susţine că partidul s-a ocupat de conceperea materialelor de campanie, iar candidaţii îşi tipăresc materialele după machetele primite. „Layoutul, creaţia, este cea mai scumpă, pe când costurile cu tipografia sunt cele mai mici. Tipografiile sunt în foame şi au redus preţurile cu 50%”, spune Zgonea. Tot stafful tehnic s-a ocupat şi de contractele pentru închirierea spaţiilor de publicitate out-door şi pe TV. Plăţile se vor face centralizat, dar banii vor veni din fondurile strânse de la candidaţi.

Europarlamentarului Rovana Plumb, numărul 2 pe lista PSD, i se pare corectă împărţirea costurilor: „Dă fiecare cât consideră şi cât poate, conform legii. Dacă eu vreau să-mi fac pixuri, brichete, calendare, flyere, nu e normal să le fac eu? Doar pozele de grup şi mesajele echipei se fac centralizat”, spune Rovana Plumb.   Daciana Sârbu, europarlamentar şi candidat, spune că va merge pe o campanie decentă pentru că „nu-i o perioadă în care să ceri oamenilor să dea bani la partid”. „Nu mi-am propus o sumă fixă, dar asta nu înseamnă că voi cheltui fără număr. Nu-i o perioadă în care să arunci bani pe materiale de campanie”, este de părere Daciana Sârbu.

Cadidaţii s-au împărţit pe zone şi vor avea în responsaabilitate câte 3-4 judeţe. Fiecare va trebui să se îngrijească de plata staffului său.

Strategia de campanie va fi una centralizată, pentru că nu este vorba de candidaturi uninominale, ci de o listă, şi astfel se mizează pe un vot politic. Mesajele vor fi generale, centrate pe partid. Cât câştigă un europarlamentar

Cei mai mulţi dintre candidaţii PSD sunt actuali europarlamentari. Veniturile obţinute la Bruxelles se ridică la câteva zeci de mii de euro, fapt ce le-a permis să pună ceva deoparte pentru acest moment al campaniei. Investiţia merită. Într- un mandat de patru ani, prin mâna unui europarlamentar vor trece aproximativ 1,5 milioane de euro. Salariul se va ridica la 7.000 de euro lunar. La această sumă se adaugă diurna de 265 de euro pentru fiecare zi lucrată. Ceea ce înseamnă 4.500 de euro lunar pentru un europarlamentar conştiincios.

Aleşii mai beneficiază de o sumă forfetară de 3.000 de euro pe lună pentru diverse cheltuieli cu cazarea sau cu îmbrăcămintea, bani pentru care nu trebuie să prezinte chitanţe de decont. Pe lângă aceasta, fiecare europarlamentar mai are la dispoziţie o sumă forfetară de 15.000 de euro lunar din care sunt suportate cheltuielile cu biroul şi cu un staff format din câţiva angajaţi. Costurile pentru transport sunt decontate.

Ne puteți urmări și pe Google News