Marile lanturi de magazine din Marea Britanie au ridicat, de comun acord, preturile la produsele de baza, "afacere" care le-a adus un castig de aproape 400 milioane de euro, relateaza editia electronica a cotidianului "Times", care citeaza concluziile preliminare ale unei anchete desfasurate de autoritatile engleze.
Supermarketurile Tesco, J Sainsbury, Wm Morrison, Safeway si Asda, cele mai puternice lanturi de magazine din Marea Britanie, s-au inteles intre ele, si mai apoi cu producatorii, pentru a stabili un pret unic la carne, lapte si unt, in perioada 2002-2003.
„Practica a fost daunatoare pentru consumatori: a restrictionat competitia si a condus catre preturi mai mari”, se arata in raportul autoritatii britanice pentru competitie, in care se specifica de asemenea ca lanturile de magazine au mentinut cartelul in pofida unei serii de avertismente primite in acest caz.
Potrivit calculelor, supermarketurile au castigat, in urma formarii acestui cartel, nu mai putin de 270 de milioane de lire sterline (390 de milioane de euro). Pedeapsa maxima pe care cele cinci companii ar putea sa o primeasca, in cazul in care ancheta finala va arata ca au format un cartel, este o amenda de 10a din vanzarile la carne, lapte si oua, din perioada de doi ani.
Grupul Tesco, de exemplu, a facut anul trecut afaceri de 46 de miliarde de lire sterline (66 de miliarde de euro), din care mai bine de jumatate in cele 1.988 de magazine pe care le detine in Marea Britanie.
La aceste rezultate, se presupune ca amenda va fi una usturatoare pentru liderul pietei engleze de retail, desi nu s-au facut publice sumele. Compania s-a aparat, sustinand ca actioneaza doar „pentru binele consumatorilor”.
SUB TEJGHEA
La noi e concurenta serioasa Este exclus ca un cartel similar celui creat de supermarketuri si producatorii de carne si lapte in Marea Britanie sa fie organizat in Romania. Economia autohtona este in plina crestere, iar companiile sunt interesate sa se dezvolte puternic pe piata, potrivit presedintelui Patronatului Laptelui, Valeriu Steriu.
„Economia inregistreaza cresteri puternice, iar marjele companiilor se schimba de la un an la altul. Fiecare cauta acum sa se dezvolte si sa detina cat mai mult din segmentul pe care activeaza, situatie valabila nu doar pentru retail sau industria alimentara, ci pentru toate domeniile. Pentru companii este mai importanta acum cota de piata, in detrimentul profitului”, a explicat Steriu.