LECŢIA DE ECOLOGIE. La începutul lunii februarie un tânăr german de origine sârbă a câştigat concursul de logo ecologic al Uniunii Europene. De la 1 iulie, simbolul creat de el şi votat online de 130.000 de oameni, va figura obligatoriu pe toate produsele ecologice preambalate din statele membre şi care respectă standardele necesare.
Dusan Milenkovic s-a născut în 1978 în Remscheid, Germania şi şi-a descoperit pasiunea pentru desen din şcoală.
A urmat cursuri de media design între 2000 şi 2003 la Wuppertal şi apoi a studiat comunicare şi design la Dusseldorf. Pentru a-şi plăti studiile a fost colaborator al mai multor firme de design şi a derulat câteva proiecte proprii.
Acum doi ani, împreună cu un prieten şi fost coleg, a înfiinţat firma sa de design – Konstruktive. (.net) Cei doi se descriu ca fiind nişte „traducători vizuali” şi sunt interesaţi de designul corporatist, editorial, web design şi comunicaţii. Dusan este pasionat şi de toate formele de design, mai ales grafic şi petrece mult timp studiind arta contemporană, ilustraţia şi fotografia. De asemenea, iubeşte filmele documentare şi mersul la cinema şi urmăreşte cu interes dezvoltarea noilor tehnologii şi new media.
Spune despre el că este norocos pentru că nu trebuie să separe pasiunea de profesie. Dusan locuieşte acum în Dusseldorf cu prietena sa, şi ea designer. Când are timp iese să joace basketball, sportul său preferat.
Între participarea la cel mai mare târg bio din Europa şi proiectele de la muncă, Dusan a povestit pentru evz.ro cum ajuns să se înscrie în concurs şi cum a fost să câştige.
A muncit pe principiul încercare şi eroare
Evz.ro: De ce te-ai înscris în concurs? Dusan Milenkovic: În primul rând, e vorba de provocarea de a crea ceva palpabil şi care, din punct de vedere vizual, va fi un simbol. Eu am o contribuţie mică la sustenabilitatea cultivării produselor organice şi la promovarea unui regim de viaţă sănătos. Iar asta a fost o motivaţie suplimentară. Din punct de vedere artistic, marea provocare a fost să creez un logo care să fie funcţionabil şi eficient pentru diferitele vârste şi grupuri sociale cu sisteme de referinţă atât de diferite. Dar, cea mai puternică motivaţie a fost faptul că am intuit o soluţie latentă pentru o problemă care m-a preocupat zi şi noapte. Acesta a fost şi primul lucru care mi-a venit în minte când am aflat de concurs şi am citit regulile.
Ce te-a inspirat în crearea simbolului eco al Uniunii Europene? Inspiraţia mea, aidoma culturii mele, provine din documentarea extinsă. Astfel, am studiat texte şi imagini din lumea agriculturii organice şi am încercat să extrapolez mesajele cheie. Mai mult, am analizat logo-urile din supermarketuri. Dincolo de mesajele pe care le transmit, aceste logo-uri pentru mine sunt un filtru şi o paradigmă conceptuală pentru diferitele abordări creative. Astfel, principiul de la care am plecat este cel de „încercare şi eroare”. Aşa am ajuns că creez ceea ce se numeşte „Euro-frunza”(Euroleaf). M-am întrebat dacă cel care va privi „Euro-frunza” va crea legături pozitive cu natura şi produsele organice şi dacă va înţelege că este o etichetă europeană. Apoi m-am întrebat dacă poate fi preluată şi adaptată oricărui canal de comunicare.
Cum ai recţionat când ai aflat că ai câştigat concursul? La aflarea veştii mă aflam în drum spre muncă, în staţia de metrou. M-a sunat prietena mea şi mi-a spus că am câştigat concursul. Am fost foarte bucuros şi mândru şi, în acelaşi timp, m-am simţit uşurat. Concursul mi-a întins un pic nervii, dar a fost o tensiune pozitivă.
Vreau să evit greşelile generaţiilor trecute
Ce vei face cu premiul de 6.000 de euro? O să folosesc o parte din bani pentru a sărbători succesul şi pentru a le mulţumi celor care m-au ajutat. Restul banilor vor fi investiţi în agenţia mea.
Te interesează ecologia? Da, în mai multe feluri. În primul rând vreau să sprijin hrana sănătoasă şi folosirea responsabilă a resurselor, în general. Asta înseamnă că încerc să am grijă la ceea ce mănânc şi să cumpăr produse organice, dar şi să folosesc materiale reciclabile acasă şi la birou, să folosesc maşina mai puţin şi să economisesc apa.
Reciclezi? În Germania toată lumea face asta.
Ce crezi despre problemele actuale din ecologie, ca poluarea crescândă, încălzirea globală etc.? Încerc să învăţ din greşelile generaţiilor trecute şi să nu le repet.
Acum că ai câştigat concursul, ce planuri profesionale ai? Prin agenţia recent înfiinţată, vreau să mă axez mai mult pe proiecte ecologice. Am marele noroc că munca mea este foarte diversă şi interesantă şi aşa zilnic merg la serviciu cu zâmbetul pe buze.