Firmele româneşti de inginerie pot participa la licitaţia deschisă pentru realizarea studiului de fezabilitate, pentru realizarea acestui obiectiv.
Compania de transport al electricităţii Transelectrica este dispusă să renunţe la grantul de 750.000 de euro acordat de guvernul Suediei pentru cofinanţarea studiului de fezabilitate al cablului submarin care va lega România şi Turcia şi să suporte din fonduri proprii trei sferturi din costurile totale ale studiului. Acestea sunt estimate la 1,5 milioane euro, restul finanţării fiind asigurată de Nuclearelectrica. Transelectrica a luat această decizie întrucât autorităţile suedeze puseseră condiţia ca firma care va realiza studiul să fie exclusiv din această ţară. „Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţ iilor Publice consideră că prevederile impuse de autorităţile suedeze ar încălca atât legislaţia naţională, cât şi directivele europene privind piaţa concurenţială“, a declarat, pentru EVZ, directorul de dezvoltare al Transelectrica, Răzvan Purdilă. Licitaţia va fi deschisă
Astfel că transportatorul de energie a început pregătirile pentru organizarea unei licitaţii deschise. „Am trimis o scrisoare oficialilor suedezi pentru a le solicita să ne acorde grantul chiar şi în aceste condiţii“, a mai spus oficialul Transelectrica. Potrivit acestuia, propunerea ca transportatorul de electricitate să renunţe la finanţarea suedeză va fi supusă spre aprobare în prima şedinţă a Consiliului de Administraţie din septembrie. „Suma cu care vom contribui la finanţarea studiului, respectiv 1,125 milioane euro, nu e foarte mare şi va putea fi uşor recuperată în fazele urmă toare ale proiectului“, a spus Purdilă. Gata peste patru ani
Licitaţia pentru selectarea unei firme de inginerie va fi finalizată în această toamnă, astfel încât studiul să înceapă în decembrie. „Această etapă va dura circa 6-9 luni. Pe baza studiului, vom pune la punct ultimele detalii, împreună cu transportatorul turc de electricitate, Teias.
De asemenea, tot în 2009 vom decide şi modul de finanţare a lucrărilor, eventual cu investitori străini, fără să excludem accesarea fondurilor structurale destinate proiectelor de interconectare“, a mai spus Purdilă. Compania de proiect ar urma să fie înfiinţată peste un an, astfel ca, spre finele anului 2009, să fie demarate procedurile de achiziţie. Cablul va fi funcţional în 2012.
AVANTAJ
Facilitate pentru exportul energiei
Nuclearelectrica va suporta un sfert din costurile studiului, respectiv 375.000 euro, în schimbul accesului la informaţiile privind fezabilitatea acestui proiect, în condiţiile în care, odată cu intrarea în funcţiune a reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă, în 2015, România va dispune de un exces de electricitate. Totodată, economia Turciei cunoaşte o dezvoltare accelerată, iar cererea de energie în această ţară creşte cu peste opt la sută anual, potrivit Transelectrica. În aceste condiţii, cablul de transport submarin va avantaja România în momentul în care Turcia va importa masiv energie. Iniţiat în 2004, proiectul ar fi trebuit finalizat în 2009. Potrivit primelor estimări, cablul va avea o capacitate de transport de 600 MW şi va uni staţiile de la Constanţa şi Pasakoy, iar costurile totale s-ar putea ridica la 400 milioane euro.