Boagiu îi "decapitează" pe oamenii lui Berceanu de la Drumuri
- Adam Popescu
- 23 septembrie 2010, 23:42
Noul ministru al transporturilor a înlăturat-o pe Dorina Tiron de la şefia Companiei de Autostrăzi, pentru a-şi forma propria echipă, care să fie mai eficientă cu fondurile europene.
Ceea ce fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a ţinut de bun, noul ministru, Anca Boagiu, schimbă, la scurt timp după numire, din cauza "incompetenţei".
La nici trei săptămâni de la numirea sa în funcţia de ministru, Boagiu a înlocuit-o pe Dorina Tiron, şefa Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Decizia a fost luată, potrivit explicaţiilor oficiale, în urma unei anchete demarate acum două săptămâni în companie.
Tiron, acuzată de "ineficienţă managerială"
Rezultatul: managementul în cadrul CNADNR a fost unul defectuos, atât la nivelul actului administrativ, cât şi în relaţia cu firmele de construcţii şi cele de consultanţă. "Explicaţiile primite de la doamna Tiron nu au fost concludente şi nu sunt dispusă să tolerez un asemenea act de ineficienţă managerială. Ministerul Transporturilor trebuie să devină actorul principal al absorbţiei fondurilor UE vitale pentru relansarea economică", a declarat Anca Boagiu.
Ea a adăugat că demiterea Dorinei Tiron este un pas important în demersul de reorganizare a companiei şi de îmbunătăţire a managementului fondurilor europene alocate României pentru drumuri şi autostrăzi.
Schimbare de gardă
Atribuţiile lui Tiron au fost preluate temporar de Liviu Costache, director coordonator proiecte autostrăzi în cadrul CNADNR. Costache a fost consilier al Ancăi Boagiu, atunci când aceasta ocupa funcţia de ministru al integrării europene. El a preluat funcţia de director în CNADNR la numai o zi după ce Anca Boagiu a preluat Transporturile.
Anterior, postul lui Costache era ocupat de Adrian Ionescu, "mâna dreaptă" a fostului şef de la Transporturi, Radu Berceanu. Odată cu Ionescu, adică chiar pe 3 septembrie, a părăsit Compania de Drumuri şi Roxana Moise, care a fost director general adjunct pe proiecte cu finanţare europeană externă.
Debarcarea oamenilor lui Berceanu a continuat cu Ovidiu Barbier, director coordonator proiecte variante ocolitoare. Acesta ne-a declarat în urmă cu o săptămână că i s-a "recomandat" că ar fi mai bine pentru el să părăsească funcţia. Barbier a fost pus în acest post în martie, când EVZ a arătat că Barbier ar putea fi în conflict de interese, având în vedere că era şi administrator al Maxidesign, firmă abonată la contractele CNADNR.
Dorina Tiron nu a răspuns ieri reporterilor EVZ. Totuşi în ziua în care Boagiu a preluat şefia Transporturilor, noi am discutat cu Dorina Tiron despre o eventuală plecare din postul de director general, pe care însă a negat-o. "Chiar mâine (sâmbătă, 4 septembrie - n.r.) doamna ministru m-a rugat să-i prezint un raport de activitate mai amplu, după ce astăzi am discutat câteva ore. Dacă voia să mă demită nu cred că mă mai cheamă mâine", ne-a spus atunci Dorina Tiron.
Ea a adăugat că în eventualitatea unei demiteri, se va întoarce pe postul de director al Direcţiei de Drumuri Iaşi din cadrul CNADNR. (A contribuit Teodora Vasâlca)
CV - LIVIU COSTACHE
Cine o înlocuieşte acum pe Tiron
- Liviu Costache a absolvit în 1981 Universitatea Tehnică Timişoara, Facultatea de Construcţii, Secţia Căi Ferate, Drumuri şi Poduri, cu diplomă de inginer. În acelaşi an, a început să lucreze la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, ca şef de formaţie, pentru ca mai târziu să vină la direcţia din Bucureşti, unde a stat până în 1993, când a intrat în mediul privat.
- În 1992-1993, a urmat cursuri de masterat, specialitatea Infrastructuri de transport, la Ecole Nationale de Ponts et Chaussees, Paris.
- În perioada 2006-2007, a fost Consultant expert tehnic pentru Ministerul Integrării Europene, când la conducerea instituţiei se afla Anca Boagiu. (Teodora Vasâlca)
REA-VOINŢĂ
Tiron a ţinut nouă luni pe "butuci" un pod important din Reşiţa
Georgeta Ghidovăţ Petrişor Cană
Situaţie incredibilă în Reşiţa: de nouă luni nu se poate circula pe unul dintre cele mai importante poduri care leagă zona industrială de vechiul oraş, deşi pasajul este situat chiar pe un drum naţional.
Mai mult, se pare că această situaţie s-ar putea prelungi încă doi ani. Asta reiese dintr-o adresă semnată de fostul directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, prin care autorităţile locale au fost înştiinţate că abia din 2011 se vor aloca fonduri pentru această reparaţie.
Pasajul Triaj-Lunca Bârzavei, de pe DN 58, a fost grav deteriorat şi riscă să se prăbuşească în urma unui accident care a avut loc la începutul acestui an.
Şoferul unui camion de mare tonaj a încercat să treacă pe sub pod, deşi depăşea limita impusă de indicator, de patru metri înălţime. În ultimii trei ani, au fost înregistrate trei accidente asemănătoare cauzate de şoferi inconştienţi, iar podul a ajuns un adevărat pericol public.
În plus, şoferii care trec prin Reşiţa circulă cu foarte mare greutate şi sunt nevoiţi să folosească rute ocolitoare.
"E stare de necesitate"
Autorităţile de la Bucureşti nu consideră prioritate repararea pasajului. Primarul municipiului Reşiţa, Mihai Stepănescu, spune că a făcut adrese către Ministerul Transporturilor, către CNADNR şi către Ministerul Administraţiei şi Internelor.
"E o situaţie de forţă majoră care s-a analizat în comitetul de urgenţă, împreună cu prefectul, şi s-a declarat starea de necesitate. Însă banii trebuie să vină de la Compania de Drumuri", a explicat Stepănescu.
Fostul director Dorina Tiron a decis ca lucrările la pasaj să fie cuprinse în Programul de reparaţii capitale cu finanţare în anul 2011 de la bugetul de stat.
Până acum, s-a făcut doar expertiza tehnică pentru reabilitarea podului, iar lucrările costă peste 300.000 de euro, spun reprezentanţii primăriei din Reşiţa. Referitor la această situaţie, EVZ a cerut un punct de vedere oficial din partea CNADNR, însă, până la închiderea ediţiei, acesta nu ne-a parvenit.