Şoferii se încaieră pentru parcare şi, în lipsa spaţiilor special amenajate, le iau trotuarul de sub picioare bătrânilor şi femeilor care-şi plimbă copiii.
Ultima dispută de cartier se dă pe trotuare, după ce locurile de parcare de lângă bloc au fost demult adjudecate şi plătite conştiincios, an de an, de fericiţii cu pile la primărie. Sutele de mii de şoferi de Bucureşti, care n-au norocul unui contract cu ADP-ul, îşi parchează maşinile pe unde apucă, cel mai des fiind ocupate trotuarele. Li se face astfel o mare nedreptate pietonilor, siliţi să baleteze printre bolizii în mişcare sau să şteargă de praf maşinile care le ocupă locurile de promenadă.
Nevoite să împace şoferii cu pietonii, Poliţia Rutieră şi cea Comunitară se fac că-i amendează pe primii şi că-i înţeleg pe ultimii. În realitate, cu sau fără amenzi, şoferii revin la locul faptei, seară de seară. Pentru că n-au unde să-şi parcheze maşinile. O situaţie pe care nici un primar n-a rezolvat-o până acum şi nici de acum încolo nu ne inundă speranţele. Poliţia Comunitară, asaltată de reclamaţii Cele mai aprige sunt mamele care n-au loc să-şi plimbe copiii în căruţ, pe trotuare. Vin la rând bătrânii, cărora le e teamă să-şi coboare paşii nesiguri pe carosabil, apoi bicicliştii, care merg pe benzile special trasate de primă rie, până când întâlnesc vreun obstacol: maşină parcată sau stâlp. Toţi au dreptate. După ce moda parcărilor în spic a înjumătăţit trotuarele de pe marile bulevarde, acum nici pe ce ne-a rămas nu mai avem loc.
Unii bombăne, iar alţii scrijelesc pe tabla maşinii cu cheia, alţii sună la Poliţia Comunitară. „Primim 20-30 de astfel de sesizări pe lună, însă noi n-avem competenţe, cel mult le batem obrazul şoferilor. De regulă, îi redirecţionăm pe cei care reclamă către Poliţia Rutieră, ţinând cont că mai facem acţiuni comune, însă mai degrabă cărăm apă cu ciurul, cum s-ar zice, că şoferii tot acolo parchează. Ce să facă, dacă nu sunt parcări?!“, se admite depăşit de situaţie Dumitru Soare, şeful Poliţiei Comunitare sector 2.
Şoferii veterani uită regula
În sectorul 4, mai mulţi şoferi care îşi împart cu parcimonie, de 20 de ani, trotuarul din faţa blocului şi-au găsit într-o dimineaţă parbrizele garnisite cu invitaţii la poliţie. „Parchez acolo de 20 de ani, unde naiba să duc maşina dacă primăria nu face locuri de parcare? Pe carosabil încurc circulaţia, pe trotuar nu am voie. Acum poliţia mă amendează cu 500 de lei că am ocupat trotuarul“, se plânge Radu P., de pe strada Moldoviţa.
Conştientă că în cartiere n-ai loc să parchezi un scuter seara, darmite o maşină legal, Poliţia Rutieră spune că acţionează, de regulă, la sesizările locatarilor din zonă. Amenda se dă pentru încălcarea articolului nr. 177 din Regulamentul de circulaţie pe drumurile publice, care spune că parcatul pe trotuar e permis numai dacă le laşi şi pietonilor 1,5 m de trotuar liber. Evident, şoferii cu carnete vechi au uitat această prevedere. Somaţi sau ridicaţi
Dacă în privinţa cartierelor nu prea e loc de întors, rămâne în discuţie chestiunea şoferilor nesimţiţi, care-şi parchează cu tupeu maşinile în staţiile de autobuz, în curbe, pe trecerile de pietoni sau în dreptul parcărilor în spic, blocând accesul sau ieşirea din aceste spaţii. De ei se ocupă tot Poliţia Rutieră, atunci când îi vede.
În sectorul 3, de exemplu, „noi colaborăm cu poliţia şi ridicăm maşinile parcate neregulamentar pe partea carosabilă. Avem un serviciu de ridicări, prestat de Rosal, şi mai ridicăm şi maşini parcate pe trotuare, din când în când, în funcţie de cât de mult blochează circulaţia acolo. De regulă, le dăm somaţie celor de pe trotuare. Însă, datorită faptului că avem cele mai multe parcări din Bucureşti, în jur de 50-60.000, nu prea avem reclamaţii din astea“, se laudă Toma Dragomir, şeful Poliţiei Comunitare sector 3. ZECE PE LOC
Maşini fără parcări
Capitala a depăşit planul la maşini înmatriculate, dar rămâne, de 18 ani, repetentă la parcări. Studiile de specialitate spun că 1.200.000 de autovehicule cu număr de Bucureşti ar trebui să aibă la dispoziţie măcar 500.000 de locuri de parcare, ca să nu se işte discuţii. Bucureştiul are însă numai 120.000 de locuri de parcare în cartiere şi pe marginea bulevardelor (celebrele „în spic“) şi aproape 3.000 de locuri cu plată, administrate de Dalli. Strategia de dezvoltare a parcărilor, întocmită cu greu în ultimii ani de municipalitate, spune că, până în 2013, vom avea nevoie de încă 30.000 de locuri de parcare - subterane, iar până în 2018 nevoia va fi de 90.000 de locuri. Ca să satisfacă cererea de locuri de parcare, în ritm cu creşterea numărului de maşini, primăria ar trebui să construiască în medie 9.000 de locuri anual. Sectorul cu cele mai multe spaţii, amenajate în ultimii patru ani, este cel administrat de Liviu Negoiţă - peste 50.000 de locuri. Urmează sectorul 6, cu aproape 20.000 de locuri de parcare, sectoarele 2 şi 4, cu peste 10.000 de locuri fiecare, sectorul 5, cu aproape 8.000 de locuri, şi sectorul 1, cu 7.000 de locuri de parcare.