Când trei se despart, al patrulea câştigă. Un caz particular: pe de o parte – Farboud, Farboi şi Arash, pe de altă parte – fanii supermaşinilor. Cele trei companii producătoare de automobile excentrice au avut o vreme un punct comun: fondatorul lor, Arash Farboud, un iranian convertit în britanic. Proiectul lui era să pună pe picioare un brand auto independent. Şi ca să facă asta, a separat cele trei companii enumerate mai sus. A rămas, simplu, Arash şi a făcut în 2006 o vizită la Londra. La Salonul Auto, unde şi-a materializat visul: a lansat bolidul AF10, pentru care a fixat un preţ de 170.000 de lire. Geneza maşinii, de la componentele tehnice la design, începe în Regatul Unit, la Cambridge.

O „herghelie“ mărită

Caroseria din fibră de carbon este turnată pe un şasiu realizat din acelaşi tip de material, combinaţie ce reduce greutatea bolidului la 1.200 de kg. Aceeaşi strategie a fost folosită şi de Ferrari, pentru modelul Enzo, de la care Arash împrumută şi o serie de caracteristici estetice – liniile drepte şi pragurile coborâte, asezonate cu bara frontală ascuţită, spartă de spaţiile de evacuare şi de proiectoarele plate.
La capitolul motorizări, proiectul lui Farboud a urmat calea deschisă de Corvette. De la modelul Z06, Arash a preluat pentru AF10 propulsorul V8 de 7 litri. Totuşi, dorinţa de a crea un produs autonom, diferit de oferta deja existentă pe piaţă, i-a determinat pe constructorii automobilului britanic să facă un pas înainte. Astfel, ei au concentrat sub capotă 530 de cai-putere, cu 32 mai mulţi decât are Corvette Z06. Astfel, de la 0 la 100 de kilometri, şoferul nu trebuie să aştepte decât 3,4 secunde, mai puţin decât ar face-o dacă ar fi la volanul unui Ferrari Enzo sau Corvette Z06.


GRANDOARE. Automobilul viitorului, cu origini iraniene, născut la Cambridge

Viitorul abia începe

Un alt atu îl reprezintă viteza maximă pe care o atinge bolidul Arash. Conform datelor prezentate de producător, aceasta trece cu uşurinţă de 270 km/h, valoare deloc de neglijat, dar destul de greu de atins în condiţiile traficului actual.

Puterea pe care o generează motorul l-a obligat pe constructor să-şi adapteze produsul în aşa fel încât siguranţa pasagerilor să nu fie periclitată de setea de viteză. Astfel, pe lângă sistemele de protecţie pasivă întâlnite deseori la genul de bolizi din clasa cărora face parte şi Arash, modelul britanic beneficiază de sistemul de frânare AP Racing.

Transmisia se realizează prin intermediul unei cutii de viteze manuale Grazianno, cu şase rapoarte.

Arash AF10, prezentat la Salonul Auto de la Londra din 2006, este considerată de Farboud o avanpremieră. Asta pentru că respectivul model va constitui scheletul pe care britanicii vor să dezvolte o nouă supermaşină, AF10-S.