Propunere în învățământ. Sunt vizați sute de mii de elevi. Fenomen îngrijorător
- Iulia Moise
- 13 ianuarie 2021, 22:30
Asociația patronală din sectorul IT propune ca toate clasele din învățământul liceal și profesional să facă ninimum o oră de informatică și una de TIC.
Toate clasele din învățământul liceal ar trebui să aibă minimum o oră de TIC și una de informatică, transmite Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS).
Asociația susține că măsura trebuie aplicată în trunchiul comun pe toată durata liceului, atât în licele teoretice, cât și în învățământul profesional și tehnic.
Propunerea vine în contextul în care Ion Moldoveanu, membru în Consiliul Director al organizației, susține că „numărul de specialiști IT și al absolvenților din facultățile de profil este cu mult sub cerințele pieței, iar la capitolul digitalizare a populației suntem pe penultima poziție a clasamentului DESI 2020”.
„În contextul lansării în dezbatere publică a proiectului planurilor cadru pentru învățământul liceal și profesional, ANIS prezintă o serie de observații. Acestea se referă la tematica competențelor specifice tehnologiei informației. Competențe realizate în baza a peste 22 de ani de expertiză în postura de cea mai importantă organizație a industriei de software din România.
Propunerea este elaborată cu sprijinul Uniunii Profesorilor de Informatică din România (UPIR) și a unui grup de profesori universitari din principalele universități din țară”, se arată în comunicatul remis de ANIS.
„Specialiștii români cu abilități excepționale în tehnologia informației au făcut ca țara noastră să fie recunoscută ca un hub al excelenței în IT pe plan mondial.
Însă, atât succesul actual, cât și dezvoltarea viitoare a sectorului IT, depind în cea mai mare măsură de numărul și gradul de pregătire al absolvenților de liceu și învățământ universitar din România. Numărul de specialiști IT și al absolvenților din facultățile de profil este însă cu mult sub cerințele pieței”, se arată în comunicat.
ANIS, despre introducerea orelor de informatică și TIC: codașii clasamentului la capitolul digitalizare
Pe de altă parte, la capitolul digitalizare a populației suntem pe penultima poziție a clasamentului DESI 2020. Într-o societate informațională, nu putem avea o industrie IT performantă și o societate pregătită să adopte economia digitală dacă dezvoltarea competențelor digitale nu se regăsește și în ponderea cursurilor de TIC si informatică pentru licee, indiferent de profilul absolvit”, a declarat Ion Moldoveanu, membru in Consiliul Director ANIS.
În acest sens, ANIS a trimis către autoritățile competente (Ministerul Educației și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării) o serie de observații asupra proiectului planurilor cadru pentru învățământul liceal și profesional, pus în dezbatere publică.
Astfel, din punctul de vedere al industriei de software și servicii, este necesară introducerea de cursuri de tehnologia informației, inclusiv programare, în trunchiul comun pe toată durata liceului, atât în liceele teoretice, cât și în învățământul profesional vocațional și tehnic. Concret, ANIS propune următoarele măsuri:
Includerea a minimum unei ore de informatică și unei ore TIC în trunchiul comun în fiecare an de studiu, pentru toate formele de învățământ. Întreruperea orelor de programare în clasa a IX pentru toți elevii ce nu urmează un liceu cu profil informatic va diminua șansele acestora să ajungă la un nivel de competențe digitale adecvat societății și economiei actuale, precum și șansele acestora să lucreze în industria IT și conexă, cu impact atât economic cât și social.
Evaluarea competențelor digitale la bacalaureat, inclusiv algoritmică și bazele programării. Includerea tehnologiei informației în cadrul probelor de bacalaureat reflectă faptul că aceasta are un rol extrem de important în viața oricărui cetățean, stimulând noile generații să investească în formarea competențelor digitale critice pentru o societate digitală”, mai transmite ANIS.