Românii sunt atât de conectaţi cu simţurile încât îşi pot aminti aroma asociată unei scene sau unui loc doar privind fotografiile acestora, se arată în cercetarea lansată astăzi de Nikon.
Studiul a fost realizat în 23 de ţări şi a dezvăluit că, în ceea ce-i priveşte pe români, 80% dintre participanţi îşi pot aminti parfumul asociat unei fotografii, în timp ce 68% spun ca ar realiza fotografia unui subiect numai pe baza felului în care acesta miroase. Campioni la parfumul amintirilor sunt, însă, spaniolii, care îşi amintesc cel mai uşor parfumul asociat unei imagini sau fotografii. La polul opus se află britanicii, care îşi amintesc cel mai greu. De asemenea, rezultatele indică faptul că româncele acordă mai multă atenţie decât bărbaţii parfumului zonei înconjurătoare atunci când realizează o fotografie. 71% dintre participantele la studiul Nikon, dat publicităţii odată cu lansarea Coolpix, declară că ar fotografia ceva care miroase frumos, de exemplu o gradină de trandafiri. „Aceasta cercetare indică puterea legăturii dintre amintirile noastre şi simţul mirosului. În timp ce o fotografie ne aminteşte vizual de un anumit moment în timp, dacă este asociată unui parfum va evoca cu atât mai mult amintiri emoţionale şi evocatoare – mai mult decât orice alt declanşator al amintirilor”, a spus doctorul Rachel Herz, expert mondial în psihologia mirosului şi profesor la Universitatea Brown, făcând referire la această cercetare. Rugaţi să acorde note unei liste de parfumuri care ar declanşa cel mai probabil amintiri, 72% dintre români au menţionat mirosul asociat Crăciunului de vin fiert şi brad ca fiind prima dintre „amintirile parfumate”, iar mirosul de iarbă proaspăt tăiată şi de lemn ars aflându-se pe locurile doi şi trei. Top 5 amintiri parfumate ale românilor:
- Mirosul de vin fiert sau brad aminteşte de vacanţele la schi sau de Crăciun
- Iarba proaspăt taiata ne duce cu gândul la zilele de sport la scoala si verile copilariei
- Lemnul arzând la focurile de tabără ne aminteşte de vacanţele cu cortul
- Vata de zahăr ne poartă cu gândul spre bâlci sau carnaval
- Mirosul de cremă pentru protecţie solară ne aminteşte, chiar şi în plină iarnă, de vacanţele la mal de mare.
„Timp de mulţi ani, oamenii de ştiinţă au realizat cercetări privind legătura dintre simţuri şi abilitatea de a ne aduce aminte. Cercetarea mea indică faptul că simţul mirosului în special are o legătură unică, directă şi intimă cu zona creierului care controlează memoria emoţională. Nu este surprinzător că atât de mulţi oameni au ales iarba proaspăt tăiată pe primul loc între amintirile parfumate, deoarece aceste arome sunt puternic asociate cu copilăria – perioada în care se formează primele amintiri parfumate. Pentru mulţi dintre noi, orice arome asociate copilăriei – cum ar fi mirosul verilor fierbinţi la locul de joacă – au puterea de a declanşa amintiri emoţionale care ne transpun înapoi în tinereţe”, spune medicul.