Vinul românesc, o industrie de 500 de milioane de euro

Vinul românesc, o industrie de 500 de milioane de euro

Industria vinului asigură locuri de muncă pentru 50.000 de oameni, iar alte 500.000 de persoane îşi asigură traiul din viticultură şi vinificaţie, estimează Patronatul Vinului.Toţi aceşti angajaţi fac ca piaţa românească a vinului să înregistreze o valoare de 500 milioane euro.

Şi asta pentru că, românii preferă vinurile produse în ţara noastră. În Romania, la nivelul anului 2007, consumul de vin pe cap de locuitor era de aproximativ 22 de litri, în timp ce în Franţa consumul anual pe cap de locuitor era de 57 de litri.

Spre deosebire de alte pieţe, unde majoritatea produselor provin din alte ţări, România stă bine la capitolul importuri de vinuri.

Din cantitatea totală de vin îmbuteliat, comercializat, la raft, doar 3% provine din import. Cu toate acestea, importăm cu 16 milioane de euro mai mult vin decât exportăm.

Despre toate acestea, dar şi despre problemele cu care se confruntă producătorii de vin, evz.ro a stat de vorbă cu directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinurilor (PNVV), Ovidiu Gheorghe.

Evz.ro: Care sunt, în opinia dvs., modalităţile prin care ar trebui stimulat consumul de produse româneşti pe piaţă? Ovidiu Gheorghe: Credem că reducerea TVA-ului, la toate produsele agroalimentare ar duce la o scădere semnificativă a preţului acestora. De asemenea, vedem oportună crearea unor proiecte de promovare, în parteneriat public-privat. În 2007, PNVV împreună cu alte asociaţii de profil, a iniţiat o campanie de informare, “Produs în ţara ta”, având ca scop stimularea consumului de produse româneşti, în vederea revigorării industriei alimentare şi încurajarea acesteia de a folosi materii prime produse de agricultura românească. Din păcate, aceasta acţiune nu a mai putut continua şi în 2008, pentru că Ministerul Agriculturii şi Agenţia de Strategii Guvernamentale au considerat acest demers ca fiind inoportun.

Din punct de vedere al raportului calitate/preţ, cum apreciaţi vinurile româneşti faţă în comparaţie cu cele din import? România are preţuri competitive pentru vinurile de origine controlată. În ceea ce priveşte vinul de masă, au preţuri foarte competitive produsele din import deoarece sunt ţări în care producţiile la hectar sunt duble sau triple. Spre exemplu, un vin adus din Italia sau Spania costă în jur de 20-30 eurocenţi/litru.

Cât la sută din vinurile prezente pe piaţă sunt româneşti, şi cât la sută provin din import? Din vinul comercializat, îmbuteliat, la raft, 3% provine din import, inclusiv din spaţiul intracomunitar.

La cât s-a ridicat cantitatea de vin importată de Romania anul trecut şi care a fost cantitatea exportată? Cantitatea de vin importată în primele 10 luni ale anului trecut, se situa la 326.000 de hectolitre, cu o valoare de 47 de milioane de euro. În ceea ce priveşte exportul, cantitatea de vin exportată în aceeaşi perioadă, se situează la 120.000 de hectolitri, cu o valoare de 31 de milioane de euro.

Câţi producători români de vin există la ora actuală în ţara noastră? În România, suprafaţa cultivată cu viţă de vie este de aproximativ 188.000 de hectare din care circa 96.000 de hectare cu vie nobilă şi circa 92.000 de hectare, cu hibrid interspecific. Suprafaţa exploatată pentru producerea şi comercializarea vinului, piaţa oficială, se cifrează între 30-50 de mii de hectare. Acesta este motivul pentru care în România sunt înregistraţi peste 1.000 de deţinători de suprafeţe de viţă de vie. Dintre aceştia, aproximativ 50 sunt vizibili în reţelele de distribuţie.

Care este cea mai vândută marcă romaneasca de vin, în acest moment?

Pentru vinurile de înaltă calitate, cele mai vândute mărci de vin românesc sunt: Grasă de Cotnari – produs de Cotnari, Zestrea Murfatlar, Pinot Noir şi Merlot- produse de Murfatlar şi Mărgăritar Alb – produs de Jidvei

La cât se ridică numărul angajaţilor din industria viniviticolă în acest moment şi dacă se va reduce numărul acestora pe fondul crizei economice? La această oră, sunt în jur de 50.000 de angajaţi, permanenţi şi sezonieri, şi apreciem că din viticultură şi vinificaţie îşi asigură traiul peste 500.000 de oameni.Ca în orice sector de activitate, care încearcă să îşi rentabilizeze afacerea, şi să îşi reducă costurile, şi în acest sector se va înregistra o diminuare a numărului de angajaţi, însă aceasta va fi nesemnificativă.

Care a fost anul trecut volumul vânzărilor de vin în Romania? După aprecierile noastre, în 2008, piaţa vinului din România s-a ridicat la 500 de milioane de euro, în creştere faţă 2007, când aceasta a fost de 450 de milioane de euro. Piaţa totală a vinului a crescut în ultimele 12 luni cu 17%.

Primii cinci producători/comercianţi de vinuri sunt:

  • Murfatlar România
  • Vincon Vrancea
  • Jidvei
  • Cotnari
  • Tohani, aceştia însumând aproximativ 50% din totalul volumului tranzacţiilor cu vin din România.

Piaţa vinului îmbuteliat la 0.7 – 0.75 litri a crescut în aceeaşi perioada cu 31%. Cea mai mare pondere în acest segment o deţine vinul cu denumire de origine controlată (DOC), acesta purtând pe sticlă holograma specifică. Piaţa vinului spumant înregistrează o tendinţă constantă de creştere de 7%, în primele şase luni ale anului 2008, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

CITIŢI ŞI:

Vinul românesc face înconjurul lumii

Ne puteți urmări și pe Google News