Un tur al Europei: 5.500 de kilometri cu maşina

Un tur al Europei: 5.500 de kilometri cu maşina

O călătorie de două săptămâni cu autoturismul, prin Ungaria, Austria, Elveţia, Franţa, Italia şi Slovenia.

5.500 de kilometri, 14 zile şi 800 de euro de persoană. Toate acestea fără rezervare la hotel, fără un plan stabilit şi cu opriri pentru o odihnă pe fugă în parcările benzină riilor sau pe malul mării. Dintre destinaţii: Budapesta, Viena şi Roma.

Printre domuri, foruri şi temple romane, nu rataţi orăşelele franceze şi italiene mai puţin descoperite de turişti, cum sunt Aix en Provence din Franţa, Spoleto şi Fiesole din Italia. Trageţi într-una dintre seri la un restaurant dintr-un „sătuc“ italian pentru o farfurie de paste al ragu ori o pizza tradiţională. Jumătate de zi până la Budapesta

Dacă plecaţi din Bucureşti, în aproximativ 11 ore ajungeţi la Budapesta. Nu înainte de a fi plătit aproape 7 euro la vamă pentru vigneta valabilă pe autostrăzile ungureş ti. Cum părăsiţi graniţa, aprinde- ţi-vă luminile şi pregătiţi paşaportul, permisul şi buletinul. Pe toate vi le cer poliţiştii care aşteaptă la aproximativ zece kilometri de graniţă pentru o verificare de rutină, spun ei.

Dacă aţi plecat de dimineaţă din România, pe la 7-8, atunci veţi ajunge suficient de devreme să vedeţi podul cu lei în lumina apusului, să vă plimbaţi pe Vaci Utca, strada cea mai cunoscută din capitala ungurească, şi să faceţi un tur din viteza maşinii prin faţa parlamentului, a bisericilor cu tradiţie sau a gării centrale. Asta dacă le-aţi văzut pe îndelete altă dată.

Dacă nu, opriţi-vă măcar două zile din vacanţă pentru a vedea Biserica lui Matei Corvin din zona veche a Budapestei, stema Principatului Transilvania afişată pe unul dintre pereţii parlamentului şi pentru a lua aminte ce înseamnă la unguri o grădina zoologică bine întreţinută. Viena, în lumina dimineţii

După ora închiderii, nu mai intră nimeni în campinguri. Teoretic, în pensiuni ai avea voie, dacă ai găsi pe cineva treaz şi dispus să-ţi asculte dorinţele. De aceea, ar fi indicat să vă găsiţi un loc de înnoptat înainte de ora 8 seara. Dacă nu, sigur veţi da pe drumul Budapesta-Viena peste o benzină- rie unde se obişnuieşte să se doarmă în parcare.

Confortabil sau nu, somnul îţi va oferi destulă energie pentru vizitarea Vienei şi pentru drumul de aproape 900 de kilometri parcurşi prin Austria şi Elve- ţia, până la următoarea oprire: Chamonix, la poalele Mont Blancului. Viena trebuie văzută în lumina dimineţii, pentru a profita de spectacolul oamenilor de afaceri în costume şic care se îndreaptă pe bicicletă spre serviciu ori pentru a prinde primul lift la ora 10.00 către acoperişul domului Sf. Ştefan din centru.

Cu 3 euro veţi putea admira de aproape unul dintre cele mai inconfundabil desenate acoperişuri din lume, un fel de mozaic în verde, alb, negru şi o umbră de galben. După vizitarea centrului pietonal al Vienei, cu o medie de 130 de km la oră, puteţi ajunge târziu în seara aceleiaşi zile la graniţa Elveţiei cu Franţa, la câţiva kilometri de următorul punct intermediar.

Nu vă planificaţi să înnoptaţ i la Chamonix, unde probabil nu veţi găsi fără rezervare o cameră la hotel şi unde, cu siguranţă, preţurile sunt mai mari decât în staţiunile vecine. Mai convenabilă e o cameră cu aproape 25 de euro de persoană (cu mic dejun inclus) într-una dintre localităţile ivite în drum, după ce aţi trecut graniţa Franţei.

A doua zi, căutaţi tramvaiul care vă va duce pe Mont Blanc. După o scurtă oprire în Chamonix, unde trebuie să surprindeţi în poze statuia primilor aventurieri care au escaladat muntele alb, îndreptaţivă spre staţiunea Le Foyet. De acolo, pleacă din oră în oră câte un tramvai spre munte, care vă va lăsa la aproximativ şase ore de ultimul refugiu. Mai departe, doar pentru cei echipaţi cu colţari, pioleţi şi căşti de protecţie.

PERICOL

Italieni imprevizibili la volan Alegeţi jocul de lumini albastre, stânci roşii şi frunze verzi de leandru al Coastei de Azur pentru a face trecerea spre peisajul din Italia, mai arid şi mai puţin „coafat“ de mâna omului. De la staţiunea Le Foyet până pe Coasta de Azur, Franţa vă va oferi destul de multe peisaje montane. Întâmplarea a fost (sau dorinţa GPS-ului denumit din fabrică „Marcel“) să ajungem pe o „căţă- rare“ de Turul Franţei, denumită Le Glandon.

Printre pereţi verticali - săpaţi de ploi şi vânturi - şi curbe prea strâmte pentru a-ţi permite luxul să admiri prea mult peisajul şi mai puţin drumul, am făcut opriri pentru poze inedite cu văcuţe şi ciclişti italieni aflaţi la a doua tinereţe şi la al „n“-lea drum pe o „căţărare“ de profesionişti. Imaginea cicliştilor amatori, dar bine lucraţi de antrenamentele dese ne-a urmărit în toată Franţa. S-au triat la intrarea în Italia, ca în zona de centru a acesteia să nu mai întâlnim decât italieni nervoşi şi de-a dreptul malefici în maşini mici şi boţite de la parcările făcute cu neştiinţa unui începător.

Atât de lovite sunt autoturismele şi atât de mare nepriceperea italienilor, încât trebuie să vă gândiţi de două ori înainte de a face o manevră de condus. Nu ştii niciodată când te trezeş ti cu un localnic care vrea să parcheze lateral în mijlocul autostrăzii. După ce aţi admirat în ordine Florenţa, Siena, Roma, San Marino şi Veneţia, întoarceţi-vă acasă prin Slovenia, un amestec între arhitectura minimalistă a Angliei şi peisajul deluros al Franţei.

RECOMANDĂRI

> În loc de campinguri, unde veţi plăti pentru trei persoane, cu cort şi maşină, între 40 şi 60 de euro, mai bine alegeţi un hotel de două-trei stele, la un preţ asemănător. Dacă optaţi totuşi pentru camping, fiţi atenţi la ora închiderii: 20.00 în Austria şi cel mult 23.00 în Franţa şi Italia, în zonele turistice.

> Dormiţi o noapte pe plaja dintre Cannes şi Nisa, unde în fiecare seară vin tineri să petreacă cu un vin şi-o păturică. Nu pierdeţi spectacolul iahturilor de lux din Portul Cannes şi nici spectacolele date de amatori pe străzi.

> Petreceţi o noapte la un restaurant dintr-un sătuc italian de munte, în faţă cu un vin al casei şi paste al ragu.

> Nu rataţi campingul Fiesole, de lângă Florenţa, şi panorama care se deschide de aici asupra oraşului.

> Luaţi vaporaşul pe Canal Grande din Veneţia, după ce aţi făcut o tentativă de a vă pierde printre străduţele şi canalele mici ale vechiului oraş de pe ape.

> Nu pierdeţi o seară petrecută în piaţa centrală a oraşului italian Siena, aflat la aproximativ 50 de kilometri de Florenţa; piaţa este cunoscută pentru cursele de cai care se ţin acolo anual.

> Pentru a vedea Europa de la înălţime, urcaţi în domurile din Viena şi Florenţa şi în catedrala Sfântul Petru de la Vatican.

> În Roma, mergeţi la un meci pe Stadionul „Olimpico“; interesaţi-vă de acasă când ar fi meciuri, pentru a vă programa sosirea în capitala Italiei.

> Ca să nu prindeţi multă lume, aşezaţi-vă la coadă la galeriile Ufizzi, din Florenţa, sau la Colosseum, în Roma, mai devreme de ora 11.00.

> Cumpăraţi cadouri din San Marino, la întoarcerea spre casă; preţurile sunt mai mici cu câţiva euro.

COSTURI > Ungaria, vigneta - 7 euro/4 zile

> Austria, vigneta - minimum 8,5 euro

> Elveţia, vigneta - 28 de euro, preţ standard

> Franţa - puteţi alege numai drumuri naţionale

> Italia, taxare pe autostradă - aproximativ 1 euro/10 km

> Slovenia, taxare pe autostradă - aproximativ 4 euro/100 km

> Benzina - 1,1 euro/litru; cel mai mic preţ este în Slovenia: sub 1 euro.

Ne puteți urmări și pe Google News