Agenţiile de turism nelicenţiate şi particularii pun în pericol vieţile celor care le solicită servicii de transport, cazare şi masă în această perioadă.
Aflaţi ce se poate ascunde în spatele pachetelor turistice tentante. Am identificat deja câteva „reţete” ale celor care vor să-i „înşele pe doritorii de vacanţe-chilipir: tabere de copii la negru”, excursii organizate de preoţi, tot „la negru”, oferte de cazare „la particulari”, în condiţii care se dovedesc insalubre. Surprize neplăcute pot apărea chiar dacă apelaţi la serviciile unei agenţii turistice specializate: dacă firma dă faliment, clienţii săi nu pot beneficia de serviciile achitate.
Excursii „neoficiale”
Turismul şcolar este unul dintre domeniile cele mai expuse la nereguli. „Taberele şi excursiile «la negru» sunt des întâlnite mai ales în notele controalelor şi în reclamaţii”, precizează directorul general al Direcţiei Generale de Control şi Protecţia Turiştilor (DGCPT) din cadrul Ministerului Turismului (MT), Dorin Gherghina. „Recent, am avut un caz în care un profesor de la o şcoală din Drobeta-Turnu- Severin apărea pe post de organizator şi ghid într- o excursie cu elevii, deşi n-avea niciun fel de calificare în domeniu”, exemplifică oficialul MT. „În Bacău, deşi tabere oficiale nu apar în evidenţe, este plin de copii care se îmbarcă în autocare şi microbuze”, se plânge reprezentantul pe nord-est al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Dumitru Nănescu. „Este clar că aceste excursii se fac «la negru». Este mult mai ieftin cu ei, care nu plătesc impozite şi TVA, decât printr-o firmă de turism. Această pagubă, la nivel de ANAT pe segmentele menţionate, depăşeşte 30% din venituri”, mai spune Nănescu.
În pelerinaj cu profanii
„Să nu faci ce face popa, da’ să faci ce zice popa!” este o vorbă care se verifică foarte bine şi în turism. „Cunoaştem cazuri chiar la noi în judeţ de grupuri organizate de preoţi din diverse parohii. La fel ca la tabere, ei asigură transport, masă şi cazare mai ieftine, tot prin diverşi particulari”, mai afirmă Nănescu.
Unele dintre unităţile de cazare în care au locuit pelerinii au făcut obiectul reclamaţiilor de care s-a ocupat Ministerul Turismului, descoperindu- se nereguli la acestea. Litoralul de bordură
Ca şi în anii precedenţi, cartonul cu „Particular ofer cazare!” continuă să fie semnul de circulaţie cel mai des întâlnit la marginea străzilor din staţiunile de pe litoral. Turiştii riscă însă să fie cazaţi în condiţii insalubre. „Păi, ce, să le fac curat, că sunt studenţi şi aştia vin unii după alţii, că nici n-am timp!”, explică o femeie în vârstă, din Constanţa.
Doarme împreună cu soţul în bucătăria apartamentului, cele trei camere fiind închiriate pe tot timpul verii. Camera costă 50 de lei pe noapte la tanti Maria. La un simplu calcul, rezultă venituri lunare de 4.500 de lei din cele trei camere. Întrebată, tanti Maria spune că nu are treabă cu Fiscul. „Da’ ce, ei îmi dau mie ceva? Îmi aduc clienţi? Păi, la cât stau eu în arşiţă ca să-i iau din gară, crezi că se merită să mai dau ceva, cuiva?”, consideră „hoteliera”. 110 operatori turistici amendaţi
În primele cinci luni ale acestui an, nu mai puţin de 861 de unităţi turistice au fost controlate de membrii Corpului de Control ai (DGCPT) din cadrul Ministerului Turismului.
„La 110 am constatat nereguli, taxate cu amenzi în valoare totală de 173.200 de lei. În cazul a 110 unităţi am dat şi avertismente prin care i-am somat să remedieze deficienţele apărute în timpul controalelor. Dar în cazul a 14 unităţi nu am avut ce face şi am fost obligaţi să decidem suspendarea activităţii sau retragerea licenţei ori acreditării”, a mai precizat Gherghina. În cazul particularilor dovediţi că au chiriaşi sezonieri, amenda este între 1.000 şi 1.500 de lei.
Agenţii care dau ţepe
Din datele ANAT, rezultă că există din ce în ce mai multe cazuri de agenţii de turism care nu plătesc pentru serviciile contractate de turişti. „Options Turism, de exemplu, oferea excursii la preţuri exorbitante, dar fără să deţină licenţă turistică şi fără să plătească niciun fel de taxe la stat. Mai mult, când unii clienţi s-au lămurit despre neseriozitatea lor şi au cerut banii înapoi, n-au primit nimic!”, relatează şi Dorin Gherghina despre un caz mai special dintre cele controlate.
„Avem o listă întreagă cu agenţii răuplatnici. Ei deja sunt cunoscuţi la nivel de ANAT, şi membrii noştri sunt avertizaţi să aibă grijă atunci când fac afaceri cu ei. Nu doar firmele de turism corecte au de suferit de pe urma lor, ci şi turiştii”, spune Corina Martin, preşedintele ANAT. Zeci de probleme au fost sesizate şi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. „Lipsa unei informări corecte cu privire la orarul şi traseul curselor aviatice, neinformarea cu privire la categoria hotelului sau a restaurantului în care clienţii vor servi masa sunt doar câteva probleme reclamate la noi. Dar au fost situaţii şi situaţii de-a dreptul tragicomice. Problema păgubitului nu a putut fi rezolvată de agenţie, din cauză că singurul angajat - şi patron, totodată - era plecat în concediu de odihnă!”, precizează Paul Anghel, oficial al ANPC.
RECOMANDARE Câteva firme de evitat de către turişti
- NEW TRAVEL & TOUR
- PRO TRAVEL
- CLASIC TRAVEL & TOUR
- ROMINA TRAVEL (fosta LEXA TRAVEL)
- EVO TURISM
Sursa: ANAT şi MT
SFATURI
Cum să alegi o agenţie
- Verificaţi foarte bine agenţia a cărei ofertă aţi ales-o (prin prieteni, rude, pe internet - forumuri, bloguri). „Apartenenţa la ANAT este un indiciu de calitate, dar nu şi o garanţie a calităţii!”, precizează Dragoş Anastasiu.
- Diferenţele mari de preţ de la o agenţie la alta, pentru aceeaşi ofertă, pot ascunde probleme. „Un preţ scăzut poate însemna şi o ofertă last minute perfect rentabilă, dar poate fi şi o mare ţeapă!”, avertizează oficialul ANAT.
- Urmăriţi ofertele cu cele mai mici oscilaţii, pentru că sunt cele mai sigure. „Agenţiile de turism care se respectă nu pun adaosuri mai mari de 12%-15% la serviciile de cazare şi masă şi de maximum 10% la transportul aerian”, mai specifică Anastasiu.
STUDIU DE CAZ
Clubul ţepuiţilor: taxă de 7.500 de euro pentru vacanţe de lux pe viaţă
Options International este una dintre agenţiile turistice care le-au făcut zile fripte clienţilor. Societatea a fost înfiinţată în august, anul trecut, avându-l drept unic acţionar şi administrator pe britanicul John Holmes.
Firma promitea vacanţe „pe viaţă” în locuri exotice, la preţuri foarte avantajoase. Deznodământul a fost însă altul: zeci de români care, deşi au plătit sute de euro, nu au primit nimic.
Reporterii EVZ au observat îndeaproape, într-o incursiune incognito, „Afacerea Options International” şi vă prezintă reţeta prin care au fost păcăliţi oamenii. Pasul unu: tombola-surpriză.
„Bună ziua, doamna Popescu! Sunt angajata companiei Options International şi sunt fericită să vă anunţ că aţi fost aleasă să participaţi la o tombolă cu câştiguri garantate: un set de ceasuri de lux, un televizor cu plasmă sau o cameră video de ultimă generaţie!”. Pasul doi: festivitatea de premiere.
„Vă rugăm să veniţi însoţită de soţ, miercurea viitoare, la ora 14.00, la Rin Grand Hotel. Vă garantez că viaţa dumnevoastră va fi mult mai frumoasă după ce veţi deveni partenerul Options International!”, se încheie convorbirea.
Pasul trei: seminarul de turism. Românii se adună râuri, râuri în curtea hotelului de la marginea Capitalei. Vor cunoaşte un englez, reprezentant al Options International, despre care li se zice că le va schimba viaţa. Tombola este anunţată pentru final. Pasul patru: proprietarii de vacanţe.
În sală îşi face apariţia un bărbat înalt, bronzat şi cu accent ciudat. Începe un joc de replici, bine regizat, cu traducătoarea sa. „Pentru mai puţin de 7.500 de euro puteţi deveni «proprietarii pe viaţă ai unei vacanţe» pe care o veţi petrece într-un complex de cinci stele, oriunde în lume! Teoretic, dumneavoastră plătiţi o taxă de membru, după care, în fiecare an mai achitaţi puţin peste 400 de euro, pentru întreţinere, şi vă duceţi din Caraibe până în Paris şi Miami”.
Când întrebăm ce garanţii avem că miile de euro pe care trebuie să le dăm pe loc ne vor transforma în „proprietari de vacanţă de cinci stele” şi în ce condiţii ne vor fi restituiţi banii, englezul invocă un contract care ne va fi prezentat doar în cazul în care acceptăm oferta. Pasul cinci: Insulele Canare la licitaţie.
Este organizată o licitaţie şi câştigătorul va pleca, pentru o sumă derizorie, într-un sejur în Tenerife, la complexul Regency Resorts. Oferta pentru patru persoane, şapte zile, fără transport, începe „nu de la 2.000 de euro, nici de la 1.000 de euro, ci de la 750 de euro! Pentru voi şi doi dintre prietenii voştri!”, strigă englezul.
Un cuplu din sală intră entuziast în competiţie. Şi ceilalţi vor să arate că nu le pasă de criza financiară şi astfel sumele licitate se umflă rapid. Însoţitoarele vin cu contractele, „fericiţii câştigători” aruncă banii din portofel, bomboanele de ciocolată se împrăştie pe masă, şampania curge, criza nu există. La final, câştigăm la tombolă un set de ceasuri. Ni le vor trimite ei acasă. Epilog
A doua zi, un tânăr care a dorit să îşi păstreze anonimatul ne-a povestit că „norocul Options” l-a lovit în luna noiembrie. Şi-a dat seama că, de fapt, costurile vacanţei din Tenerife sunt mai mari decât cele din alte oferte, plus că de fiecare dată nu existau locuri libere pentru sejurul său.
A cerut banii înapoi şi nu i-a recuperat nici acum. „Nu am auzit pe nimeni care să fi plecat în excursia asta. Doar foarte mulţi care se plâng că nu îşi mai pot recupera banii!”. Post Scriptum
Contactat telefonic, Peter Morrier, unul dintre reprezentanţii Options International, ne-a declarat că există peste 300 de persoane care au beneficiat de serviciile lor şi a respins orice acuzaţie adusă de cei care pun sub semnul întrebării seriozitatea companiei. Nu a acceptat o întâlnire cu reporterii EVZ.