Un călător reclamă faptul că trenurile pe ruta Bucureşti - München nu au cuşete, ceea ce face ca drumul să fie foarte obositor.
Cine vrea să călătorească spre Germania cu trenurile CFR trebuie să ştie că riscă să ajungă extrem de obosit la destinaţie. Cu această problemă s-a confruntat A. Baeram, care nu a avut unde să doarmă în timpul călătoriei spre Bavaria.
„Pe ruta CFR dintre Bucureşti şi München, nu există niciun vagon de dormit ataşat trenului. Cine doreşte să călătorească la vagon de dormit, respectiv la cuşetă, se urcă la Budapesta în vagoanele ungureşti ca să doarmă. La întoarcere, spre ţară, dacă vii cu vagonul de dormit de la München şi ai bilet pentru Bucureşti, la Budapesta te dai jos din vagonul unguresc şi fugi la vagonul de clasă românesc”, explică bărbatul singura metodă de a avea parte de câteva ore de somn.
Trenul are vagoane de dormit doar vara şi de sărbători
Reprezentanţii CFR au precizat că în acest moment se fac lucrări de modernizare, motiv pentru care vagonul de dormit este ataşat la tren doar în sezonul de vară şi pe perioada sărbătorilor de iarnă.
„Până la începerea lucrărilor la infrastructura căii ferate pe tronsonul Ploieşti – Braşov, acest vagon circula zilnic în compunerea celor două trenuri care asigurau relaţia spre Munchen. După începerea lucrărilor de modernizare ce au necesitat reducerea numărul de trenuri care puteau trece pe tronsonul Câmpina – Predeal, trenul IC 374/375 Pannonia a fost limitat la staţia Braşov în perioadele de extrasezon”, explică Cornelia Bolînă, purtător de cuvânt al CFR Călători.
Oficialul CFR a mai precizat că această decizie a fost luată atât din considerente tehnice, cât şi financiare. Societatea care deserveşte vagoanele de dormit, cuşeta şi restaurantul care circulă în compunerea trenurilor de călători pe reţeaua românească şi în traficul internaţional, este CFR-Gevaro SA, filială a SNTFC CFR Călători SA.
Probleme multe şi diferenţe majore faţă de condiţiile din Vest
Condiţiile de călătorie generează de multe ori indignarea pasagerilor.
„Sunt două lumi diferite între calea ferată din Vest şi cea de la noi. Eu am mers cu trenul vara trecută de la Bucureşti până la Madrid. Parcă drumul de la Bucureşti la Budapesta a fost cel mai lung şi cel mai obositor. Praf în vagoane, mizerie, întârzieri mici, dar întârzieri, nu poţi dormi, nu poţi mânca civilizat. Cum ajungi în Austria, parcă e altă lume, acolo îşi respectă afacerea şi consumatorii”, povesteşte un alt călător.
Monopolul CFR, vinovat de deficienţele din transportul feroviar
Pentru nenumăratele probleme ale căii ferate, Meglena Kuneva - consilierul special al vicepreşedintelui Comisiei Europene, a declarat în timpul unei vizite recente în România că monopolul deţinut de Căile Ferate Române poartă o parte din responsabilitate.
„Dacă sunt probleme, trebuie să ne punem şi unele întrebări pentru a putea rezolva deficienţele. Să vedem câţi operatori aveţi, câte trenuri, câte linii de cale ferată şi ale cui sunt. Dacă aveţi monopol, înseamnă că nu vă puteţi îmbunătăţi condiţiile”, a spus pe un ton vehement consilierul Meglena Kuneva. "Dacă sunt probleme, trebuie să ne punem întrebări. Să vedem câţi operatori aveţi, câte trenuri, câte linii de cale ferată şi ale cui sunt. Dacă aveţi monopol, înseamnă că nu vă puteţi îmbunătăţi condiţiile." MAGLENA KUNEVA, consilier al vicepreşedintelui Comisiei Europene