Fie că acestea se referă la deţinerea unei asigurări de sănătate, la soluţionarea litigiilor legate de călătorie cu un operator sau la călătoria cu un animal de companie, aceste sugestii oferă indicii utile cu privire la modul în care Uniunea Europeană acţionează pentru a ajuta şi pentru a oferi asistenţă cetăţenilor UE care călătoresc.

Reprezentanţii Comisiei Europene au publicat mai multe sfaturi pentru posibilele probleme ale cetăţenilor europeni care merg în vacanţă.

Cine mă poate ajuta în caz de urgenţă medicală?
Intenţionaţi să călătoriţi în UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elveţia? Dacă da, nu uitaţi să luaţi cu dumneavoastră cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). Cardul vă scuteşte de complicaţii, timp şi bani pierduţi în cazul în care vă îmbolnăviţi sau suferiţi un accident în afara ţării. Cardul este eliberat gratuit de către sistemul naţional de asigurări de sănătate. Cardul garantează accesul la îngrijiri medicale de urgenţă în aceleaşi condiţii şi cu aceleaşi costuri (tratamentul putând fi gratuit în anumite ţări) valabile pentru persoanele asigurate din ţara respectivă.
Un ghid practic privind modul de utilizare a cardului în cele 27 de ţări ale UE, în Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia este în prezent disponibil ca aplicaţie pentru smartphone. Aplicaţia cuprinde informaţii generale despre card, numerele de telefon de urgenţă, tratamentele care sunt acoperite şi costurile, modul de a depune o cerere de rambursare şi pe cine să contactaţi în cazul în care aţi pierdut cardul.

Unde să sun în caz de urgenţă?
112 este numărul european unic pentru apeluri de urgenţă, disponibil oriunde în UE, de pe telefoane fixe şi mobile, gratuit. 112 pune apelantul în legătură cu serviciile de urgenţă competente (poliţia locală, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) şi este disponibil 24 de ore din 24. 112 este acum operaţional în toate statele membre ale UE, pe lângă numerele pentru apeluri de urgenţă existente la nivel naţional (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Ţările de Jos, Portugalia, România şi Suedia au decis ca numărul 112 să devină unicul sau principalul lor număr naţional pentru apeluri de urgenţă. 112 poate fi apelat şi în câteva ţări din afara UE, precum Croaţia, Muntenegru şi Turcia.

Călătoresc în afara Europei, dar ţara mea nu are ambasadă sau consulat la destinaţie. Pe cine ar trebui să contactez dacă am nevoie de ajutor?
În calitate de cetăţean al unui stat membru al UE, sunteţi automat cetăţean al Uniunii Europene şi, prin urmare, aveţi dreptul de a beneficia de asistenţa consulară în cazul în care vă aflaţi în afara UE (chiar dacă propria dumneavoastră ţară nu este reprezentată). Puteţi merge să cereţi ajutor la orice alt consulat sau ambasadă a unui stat membru al UE, de exemplu, în cazul în care sunteţi arestat, aveţi accident grav sau să pierdeţi documente importante.
De asemenea, aveţi dreptul la asistenţă în situaţii de criză: statele membre ale UE au obligaţia de a ajuta, la nevoie, la evacuarea cetăţenilor, în aceleaşi condiţii ca cele destinate propriilor cetăţeni.

La cine să apelez în cazul în care copilul meu dispare?
Uniunea Europeană a convenit asupra unui număr de apel comun (116 000) pentru raportarea copiilor dispăruţi oriunde în cele 27 de state membre ale UE. Dacă sunteţi un părinte al cărui copil a dispărut, s-a pierdut sau a fugit, sau o persoană care deţine informaţii cu privire la un copil care a dispărut, puteţi suna la acelaşi număr, prin care veţi intra în legătură cu o organizaţie cu experienţă capabilă să acorde sprijin şi asistenţă practică, fie că aceasta este de natură psihologică, juridică sau administrativă.

În timpul vacanţei, am avut probleme cu o companie aeriană, o firmă de închiriere de autoturisme sau un operator de turism. Cine mă poate ajuta? Dacă mă confrunt cu anulări sau întârzieri ale zborurilor sau ale călătoriilor cu trenul…
În cazul în care aveţi probleme cu o companie aeriană regulată sau charter (de exemplu, anularea zborului sau întârzieri), aveţi drepturi specifice în temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizează transportul aerian.
În cazul în care aveţi probleme legate de schimbări ale orarelor sau anulări ale trenurilor, aveţi drepturi specifice în temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizează transportul pe calea ferată. La călătoria în cadrul unui serviciu feroviar internaţional, beneficiaţi de norme comune pe întreg teritoriul UE.

Dacă am probleme în călătoria cu autobuzul sau vaporul…
O nouă legislaţie UE privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau cu vaporul a fost deja adoptată şi va intra în vigoare în decembrie 2012, respectiv în martie 2013. Prin urmare, vara viitoare ar trebui să puteţi să vă bucuraţi de drepturi comparabile cu cele instituite pentru sectorul aerian şi pentru cel feroviar.

Ce dispoziţii specifice se aplică pentru persoanele cu handicap?
Legislaţia privind drepturile pasagerilor din UE prevede dispoziţii prin care persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă sunt protejate de discriminare la călătoria cu mijloace de transport aeriene sau feroviare şi li se conferă dreptul de a avea acelaşi acces la mobilitate ca şi ceilalţi cetăţeni.
În cazul în care nu reuşiţi să soluţionaţi reclamaţia la o societate dintr-o altă ţară UE, puteţi primi ajutor de la un centru european pentru consumatori din ţara dumneavoastră.
Reţeaua Centrelor europene pentru consumatori (ECC-Net) este o reţea la nivelul UE sponsorizată de Comisia Europeană şi de statele membre. Aceasta este formată din 29 de centre, unul în fiecare dintre cele 27 de state membre ale UE, precum şi în Islanda şi Norvegia. ECC-urile vă pot oferi consiliere juridică şi practică, ajutor la medierea cu o firmă într-o altă ţară europeană, sau vă pot propune alte soluţii.

Am achiziţionat un pachet de servicii turistice, dar operatorul meu a dat faliment. Pot obţine o rambursare?
Directiva privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanţe şi circuite protejează consumatorii europeni care pleacă în vacanţă şi acoperă pachetele prestabilite de servicii de vacanţă care combină cel puţin două dintre următoarele: (1) transportul, (2) cazarea, (3) alte servicii turistice precum tururile de vizitare (incluse într-un preţ unic).
Directiva oferă o protecţie care include: informaţiile din broşuri, dreptul de a rezilia fără a plăti despăgubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzătoare standardelor) şi protecţia în cazul falimentului unei agenţii de turism sau al unei companii aeriene.

Mi-a plăcut atât de mult vacanţa încât mă gândesc să cumpăr un drept de folosinţă pe durată limitată în aceeaşi staţiune. Care sunt regulile?
Datorită noilor reglementări UE care se aplică în prezent, vânzătorii de drepturi de folosinţă pe durată limitată din toate cele 27 de state membre trebuie să furnizeze clienţilor informaţii detaliate într-un interval de timp adecvat, înainte ca beneficiarul să încheie un contract, inclusiv preţul care trebuie plătit, o descriere a produsului şi perioada exactă şi durata şederii la care clientul este îndreptăţit în temeiul contractului. Aceste informaţii ar trebui să fie furnizate în limba clientului, dacă acesta doreşte.
Normele asigură, de asemenea, posibilitatea clienţilor de a se retrage dintr-un contract într-o perioadă de reflecţie de 14 zile calendaristice şi că operatorii nu sunt autorizaţi să le ceară clienţilor nicio formă de acont sau de depozit în perioada respectivă. Înainte de încheierea contractului, comerciantul este obligat să atragă în mod explicit atenţia clienţilor asupra existenţei dreptului de a se retrage, a termenului de retragere şi asupra interzicerii plăţilor în avans în perioada de retragere.

Tarifele telefonice exorbitante îmi ruinează bugetul de vacanţă. Cum aş putea să le reduc pe durata călătoriei?
Noul regulament pentru serviciile de roaming a intrat în vigoare la 1 iulie 2012. Principala noutate este încadrarea tarifelor pentru internet pe mobil în roaming. Acesta este roaming pentru generaţia smartphone. Cu toate acestea, consumatorii ar trebui să aleagă cu grijă oferta de date. De exemplu, 2 sau 3 euro pe zi pentru roaming de date nelimitat este o ofertă foarte bună, dar consumatorii plătesc fie că utilizează datele, fie că nu. Aşadar, pentru cei care descarcă date în cantităţi mai mici, plafoanele tarifare reprezintă o plasă de siguranţă. Preţurile pentru apeluri vocale şi mesaje text au scăzut şi ele – până la costuri mai mici decât cele interne obişnuite. Conform noilor norme, taxele sunt următoarele:

  • 29 de cenţi pe minut la efectuarea unui apel, plus TVA,
  • 8 cenţi pe minut la primirea unui apel, plus TVA
  • 9 cenţi pentru a trimite un SMS, plus TVA
  • 70 de cenţi pe megabyte (MB) pentru trafic de date sau pentru a naviga pe internet în timpul unei călătorii în străinătate (tarif perceput pe kilobyte utilizat), plus TVA.

Ce trebuie să ştiu dacă doresc să îmi iau animalul de companie (pisica, câinele sau dihorul domestic) cu mine în vacanţă în UE?
În cazul cetăţeanului UE care călătoreşte în UE
: Călătoria în UE cu animalul de companie este posibilă: trebuie doar să ţineţi cont de câteva lucruri. Trebuie să înscrieţi în paşaportul animalului de companie o vaccinare antirabică valabilă, atunci când călătoriţi cu câinele într-o altă ţară din UE. Cu toate acestea, în cazul în care călătoriţi în Irlanda, Finlanda, Malta sau Regatul Unit, animalul dumneavoastră de companie va trebui să suporte şi un tratament antiparazitar. Aceste norme sunt aplicabile doar la câini, pisici şi dihori domestici. Pentru căţei sau pisoi sau orice alte tipuri de animale de companie, este recomandabil să se verifice la autorităţile competente din ţara membră a UE pe care intenţionaţi să o vizitaţi pentru a afla condiţiile specifice pe care le stabileşte călătoria cu animalul dumneavoastră de companie în ţara respectivă.

În cazul cetăţeanuliu UE care se întoarce acasă din afara UE: Pentru animalele de companie care călătoresc în ţările UE sau se întorc acasă din afara UE se utilizează un paşaport pentru animale de companie. În funcţie de destinaţia de vacanţă, s-ar putea cere ca animalul de companie, în plus faţă de vaccinarea antirabică, să fie supus unor teste şi să aştepte timp de trei luni înainte de a intra în UE.
Dacă sunteţi rezident din Andorra, Croaţia, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Norvegia, San Marino, Elveţia sau statul Vatican şi deţineţi un paşaport pentru animalele de companie pentru animalul dumneavoastră de companie, aveţi dreptul de a călători cu animalul dumneavoastră de companie în interiorul UE.

Pe parcursul sejurului meu, ce fel de peşte pot mânca?
Comisia Europeană a propus o revizuire completă a politicii comune a UE în domeniul pescuitului, în sensul transformării pescuitului într-o activitate durabilă, pentru a se asigura viitorul industriei pescuitului din UE, pentru a se proteja mediul marin şi pentru ca generaţiile viitoare să dispună de peşte suficient. Propunerile se discută în prezent la Parlamentul European şi la Consiliu. Dar, în timp ce factorii de decizie politică discută schimbări în bine, puteţi să vă faceţi datoria în calitate de consumator cerând peşte durabil.
Alegeţi-vă peştele în mod inteligent. În general, 2 din 3 stocuri de pescuit sunt supraexploatate, inclusiv 80% din stocurile mediteraneene şi jumătate din stocurile din Atlantic. Oricând cumpăraţi peşte, alegerea dumneavoastră contează. Aveţi puterea de cumpărare pentru a face diferenţa.
Ce puteţi face? Interesaţi-vă la vânzătorul de peşte, la comerciantul cu amănuntul sau la restaurant cu privire la peştele pe care îl vând sau căutaţi-l într-un ghid al alimentelor de origine marină. Mai multe organizaţii produc ghiduri pentru diferite ţări din UE, în care sunt enumerate produse marine recomandate.
Cumpăraţi întotdeauna acelaşi tip de peşte? Cererea ridicată pentru anumite specii de peşte şi fructe de mare poate duce la pescuit excesiv. Pe de altă parte, numeroase specii mai puţin cunoscute sunt mult mai abundente. Gândiţi-vă mai departe de suspecţii de serviciu şi încercaţi ceva nou de data aceasta. Vacanţele sunt o bună ocazie de a experimenta!

Pot veni cu carne sau brânză din vacanţă în străinătate?
Când vă întoarceţi acasă din majoritatea ţărilor din afara UE
, este ilegal să aduceţi produse de carne sau lactate, indiferent dacă sunt pentru dumneavoastră sau cadouri pentru altcineva.
Câteva ţări învecinate sunt excluse de la această regulă. De exemplu, în cazul în care vă întoarceţi din Croaţia, Insulele Feroe, Groenlanda sau Islanda, puteţi aduce înapoi mai puţin de 10 kilograme de anumite produse de origine animală. De asemenea, există alte câteva excepţii: una, de exemplu, priveşte laptele praf pentru sugari, alimentele pentru sugari şi produsele alimentare speciale sau hrana specială pentru animale de companie, necesare din motive medicale. Cu toate acestea, produsele respective trebuie să se afle în ambalaje sigilate şi să nu cântărească mai mult de două kilograme sau să necesite o refrigerare înainte de deschidere.
Puteţi, de asemenea, să aduceţi peşte şi anumite crustacee, cu condiţia ca acestea să nu depăşească 20 kilograme în greutate, cu excepţia Insulelor Feroe sau a Islandei, în cazul cărora nu se aplică restricţii de greutate. Alte produse animale, precum mierea, au şi ele o restricţie de greutate de două kilograme.

La transportul produselor de origine animală între ţări din interiorul UE, aceste norme nu se aplică. Ele nu se aplică nici dacă veniţi din Andora, Liechtenstein, Norvegia, San Marino sau Elveţia.
Se pot aplica alte restricţii în cazul bolilor animale infecţioase în ţări terţe. În caz de îndoială, se recomandă să se verifice la serviciul veterinar la punctul de intrare în UE (aeroport, port, punct de frontieră rutier etc.). Aceste reguli există pentru a vă proteja sănătatea dumneavoastră şi pe cea a şeptelului din UE de boli animale grave.