Taxa de prima inmatriculare scoate din buzunarul romanului care isi cumpara masina noua cel putin 120 de euro.
Sumele provenite din taxa pentru prima inmatriculare, aplicabila in cazul masinilor second-hand aduse din afara tarii, cresc in fiecare zi cu mii de euro care provin si din taxa pe care sunt nevoiti s-o plateasca chiar si cei care isi cumpara masini noi.
Desi guvernul Tariceanu a impus aceasta taxa pentru protectia mediului, un roman care isi cumpara masina noua cu norme de poluare Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de 1,2 litri va scoate din buzunar la inmatriculare aproximativ 150 de euro, conform calculatorului de pe site-ul Ministerului Finantelor.
In plus, Programul „Rabla”, care va fi demarat in aprilie 2007, va aduce pentru aplicanti avantajul de a primi o reducere de 3.000 de lei din pretul noii masini, in cazul in care duc la radiat un autoturism cu o vechime de minimum 12 ani. Spre deosebire de anul trecut, acestia vor fi nevoiti sa plateasca la inmatricularea noului vehicul sume destul de mari pentru achitarea taxei „Vladescu”, in multe cazuri peste 1.000 de euro.
Astfel, pentru cele 16.500 de autovehicule disponibile prin Programul „Rabla” vor intra in vistieriile statului cel putin 825.000 de lei, echivalentul a 82,5 miliarde de lei vechi. „Taxa pentru vehiculele noi are valori rezonabile, chiar si in cazul celor cu motorizare Euro 3”, sustin insa oficiali ai Ministerului Finantelor.
Finantele evita micsorarea nivelului
Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a recunoscut ca a primit vineri scrisoarea Comisiei Europene privind taxa auto, primul pas in procedura declansata de autoritatile europene impotriva Romaniei. Desi in termen de doua luni guvernul de la Bucuresti trebuie sa ia o decizie cu privire la o eventuala modificare a valorii taxei pentru a nu ajunge in fata Curtii Europene de Justitie, oficialii Ministerului Finantelor au precizat ca raspunsul la scrisoare va fi unul strict „protocolar”.
„Discutiile vor continua intre reprezentantii Romaniei si cei ai Comisiei Europene. Exista mai multe variante aflate in discutie la nivelul Ministerului Finantelor privind taxa de prima inmatriculare. Guvernul va stabili varianta finala. Deocamdata, taxa ramane la nivelul actual si nu cred ca va fi modificata in urmatoarele doua luni”, au declarat surse din minister, citate de Mediafax.
Executivul european a hotarat saptamana trecuta sa inceapa procedurile legale impotriva Romaniei pe motiv ca introducerea taxei pentru prima inmatriculare este discriminatorie si ii dezavantajaza pe comerciantii de masini second-hand din alte state membre UE.
La mana cetatenilor
Daca guvernul Tariceanu nu are de gand sa renunte la taxa decat in cazul in care Curtea Europeana va decide acest lucru, o solutie ar putea veni din partea cetatenilor. „Taxa de prima inmatriculare auto este o taxa de mediu si ea poate face obiectul unei initiative legislative din partea cetatenilor pentru a fi anulata”, a declarat Sebastian Vladescu.
Pentru ca aceasta varianta sa fie aplicabila este nevoie ca persoanele care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi. O serie de proprietari de parcuri auto si importatori de masini second-hand si-au aratat deja sustinerea pentru o astfel de initiativa. In plus, reprezentantii PSD au anuntat ieri ca vor sesiza Curtea Constitutionala in legatura cu taxa „Vladescu”.
Scoruri
Cat platim la „prima mana”?
Euro 4 ...........................Taxa ...........................Euro 3 ........................Taxa
1,2 litri ..........................137,7 euro .................1,2 litri .......................459 euro 1,6 litri ..........................183,6 euro .................1,6 litri .......................612 euro 2,00 litri........................ 535,5 euro .................2,00 litri .....................918 euro