Proprietarii de maşini mici sau de mare capacitate trebuie să plătească pentru poluarea aerului, iar Guvernul nu îşi poate permite să amâne luarea unor măsuri doar pentru că nu sunt populare, a declarat, astăzi, premierul Călin Popescu Tăriceanu. Afirmaţia a fost făcută la Palatul Parlamentului într-o dezbatere publică pe tema taxei auto la care participă peste 150 de contributori care vor să îşi spună părerea cu privire la această taxă.
"Sunt convins că fiecare persoană suferă din cauza aerului aproape irespirabil determinat de poluare, iar vinovaţi suntem toţi cei care folosim maşini. Până de curând, nimeni nu plătea nimic, dar de acum încolo vor plăti cei care poluează, indiferent că vorbim de maşini mici sau de mare capacitate. Nu este uşor, dar suntem obligaţi să înţelegem principiul «poluatorul plăteşte»", a afirmat premierul, la audierea publică pe marginea proiectului de ordonanţă de urgenţă privind taxa de poluare auto.
Conform datelor prezentate de şeful Guvernului, la nivelul Uniunii Europene sunt înregistrate anual aproximativ 300.000 de decese premature din cauza unor boli provocate de poluarea aerului. şi a traficului care generează emisii de dioxid de carbon şi alte noxe.
Tăriceanu a încercat să îşi continue discursul, dar el a avut la dispoziţie dor cinci minute pentru a vorbi, după care a fost întrerupt de organizatori.
Cetăţenii au dezbătut taxa auto la Parlament
Audierea publică având ca temă noua propunere de taxă auto, desfăşurată astăzi, la Palatul Parlamentului, a scos în evidenţă unele deficienţe ale proiectului, dar şi o problemă de fond care i-a atras atenţia şi premierului - maşinile deja înmatriculate şi inexistenţa unui posibil mod de taxare pentru ele.
Prezent la dezbatere, şeful Executivului a arătat că proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare auto nu reglementează şi parcul auto deja existent. "Avem o problemă care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule", a arătat Tăriceanu, citat de Mediafax.
Existenţa unor reglementări diferite pentru cumpărătorii de autovehicule, pe de-o parte, şi deţinătorii maşinilor poluante deja achiziţionate a fost reclamată şi de unul dintre participanţii la audierea publică. Acesta a arătat că a cumpărat o maşină cu motor Euro 4 pentru care a plătit o taxă de 1.955 de euro şi i-a întrebat pe reprezentanţii Executivului de ce vecinul său, care deţine un Aro vechi, nu este taxat pentru poluare. La finalul audierii, Tăriceanu a precizat că această idee i s-a părut "că trebuie reţinută".
Totuşi, premierul a amintit de programul guvernamental privind acordarea unei prime pentru casarea maşinilor vechi, dar a ţinut să transmită şi faptul că, începând din 2011, maşinile non-euro ar putea fi casate printr-o "directivă nouă a Comisiei Europene". Pe de altă parte, unii dintre vorbitori - care au salutat faptul că banii din taxă sunt destinaţi Administraţiei Fondului pentru Mediu - au criticat totuşi lista de priorităţi în funcţie de care sunt finanţate proiectele de la această instituţie, opinie împărtăşită şi de profesorul Dan Manoleli, prezent şi el la dezbatere.
Tot Manoleli a atras atenţia şi asupra necesităţii introducerii în textul ordonanţei a unei prevederi prin care banii adunaţi din taxa auto dintr-o anumită regiune să fie folosiţi pentru proiecte tot în respectiva zonă, şi nu în altă parte a ţării, "pe criterii politice".
O altă idee care a fost atinsă nu atât de cei 29 de martori care au luat cuvântul, ci în cele 95 de depoziţii scrise transmise organizatorilor audieri publice, este aceea referitoare la categoriile de entităţi care sunt scutite de la plata taxei, conform proiectului de ordonanţă.
Printre acestea apar organizaţiile sindicale, patronale, ONG-urile de utilitate publică, dar şi asociaţiile şi fundaţiile non-profit, în anumite condiţii. Formularea acestor condiţii nu este însă suficient de clară, astfel că mulţi dintre cei care au transmis puncte de vedere scrise au apreciat că pot apărea probleme în aplicarea legii.
Aproape 170 de persoane s-au înscris pe lista audierii organizată astăzi de Academia de Advocacy, la Palatul Parlamentului. Guvernanţii au recurs la o astfel de măsură pentru a asigura transparenţa în promovarea noului proiect de ordonanţă de urgenţă care instituie o nouă formulă de calcul pentru mult discutata taxă auto. Toate punctele de vedere exprimate în cadrul audierii publice se vor regăsi într-un raport, care va fi prezentat opiniei publice în cel mult două săptămâni.
Guvernul a discutat săptămâna trecută, în primă lectură, textul actului normativ referitor la taxa auto. În esenţă, acesta prevede un calcul al nivelului taxei în funcţie de gradul de poluare şi vechimea maşinii.
Dacă va obţine, săptămâna viitoare, avizul Comisiei Europene, noua formulă va fi votată în guvern şi va intra în vigoare de la 1 iulie.
ŞTIRE ACTUALIZATĂ LA ORA 17:32