Start la „Rabla 3”. Programul scoate piaţa auto din impas

Start la „Rabla 3”. Programul scoate piaţa auto din impas

Încă 50.000 de tichete vor ajunge, în următoarele două săptămâni, la REMAT-urile din ţară. Efectele programului se văd deja: vânzările de maşini noi au crescut în ritm-record.

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a început de astăzi să distribuie cea de-a treia serie de tichete din programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional. Astfel, cei care nu au apucat să-şi caseze maşina vor mai avea la dispoziţie încă 50.000 de vouchere, în valoare de 3.800 de lei fiecare. În plus, alţi producători vor fi invitaţi să intre în program.

100.000 de maşini casate

„De azi începem să distribuim noile vouchere. În aproximativ două săptămâni o să le terminăm de împărţit. Cred că se vor epuiza şi acestea”, ne-a declarat preşedintele AFM, Gheorghe Popescu.

Referitor la decizia de a invita noi producători să participe în program, Popescu a explicat că „cel care va vrea să-şi cumpere o maşină nouă va avea o gamă mai largă de unde poate alege, iar producătorii care nu au intrat de la început în program au ocazia acum”.

În cadrul programului „Rabla” pentru autoturisme, AFM a distribuit până acum 110.000 de tichete, în două tranşe, care s-au consumat rapid. De la debutul programului, pe 20 februarie, până acum au fost casate aproape 100.000 de maşini vechi şi s-au vândut aproximativ 18.000 de maşini noi, potrivit oficialului AFM.

După ultima suplimentare, numărul total de vouchere ajunge astfel la 160.000, în valoare de 3.800 de lei fiecare, pentru care AFM va cheltui 608 milioane de lei. Dat fiind că pentru un autoturism nou pot fi cumulate trei tichete, cel puţin 53.000 de automobile noi ar trebui cumpărate anul acesta prin „Rabla”.

S-a dublat numărul înmatriculărilor, în aprilie

Astfel, decizia guvernului de a suplimenta pentru a doua oară valoarea programului vine să ajute vânzătorii de maşini noi, care în primele luni au fost foarte afectaţi de scăderea cererii.

„Categoric va anima şi mai mult piaţa auto din România. Contăm mult pe această suplimentare, dat fiind că piaţa auto din România a scăzut la un nivel la care nu ne-am imaginat vreodată”, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia. El se aşteaptă ca în 2010 să fie vândute cel puţin 53.000 de maşini prin „Rabla”, din toate mărcile.

De altfel, efectele programului se văd deja. Potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), numărul înmatriculărilor de autoturisme noi din România a crescut de la 4.027 în martie la 8.875, în aprilie, cea mai mare creştere lunară din ultimii ani.

Cea mai mare scădere din UE

Totuşi, comparativ cu luna aprilie 2009, numărul de înmatriculări este mai mic cu 19,7%. Situaţia s-a îmbunătăţit însă, dacă ne raportăm la lunile anterioare, când scăderile s-au situat la 84,6% în ianuarie, 63% în februarie sau 50,4% în martie, comparativ cu lunile similare din 2009.

De altfel, România a înregistrat cea mai puternică scădere din UE a numărului de înmatriculări noi la nivelul primelor patru luni ale anului. Faţă de acelaşi interval al anului precedent, înmatriculările s-au redus de la 40.178 la 17.694 de unităţi. (A contribuit Antoaneta Etves)

DECLIN

Dacia a vândut mai puţin în Europa

Încheierea, în 2010, a programelor de subvenţii guvernamentale pentru reînnoirea parcului auto din multe state europene s-a resimţit în vânzările de maşini noi.

Astfel, numărul înmatriculărilor de automobile noi în Uniunea Europeană a scăzut în aprilie cu 7,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, de la 1,225 milioane la 1,134 milioane de unităţi. Cea mai mare reducere a vânzărilor s-a înregistrat în Bulgaria, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Irlanda, în topul creşterilor Şi constructorul autohton Dacia a început să înregistreze scăderi în Europa din cauza încheierii programelor „Rabla” din mai multe state membre, printre care Germania, cea mai mare piaţă auto din UE şi principala destinaţie de export a Dacia în 2009. Astfel, înmatriculările de autoturisme noi marca Dacia în UE din luna aprilie au fost cu 15,6% mai mici faţă de aprilie 2009, de la 23.528 la 19.848 de automobile.

Spania sau Portugalia continuă „Rabla”, astfel regăsindu-se printre pieţele cu cele mai mari creşteri de înmatriculări în aprilie - cu 39,3%, respectiv 32,9%. Irlanda a fost în top - cu 95,4%.

TOP 10

Statele cu cele mai mari scăderi ale vânzărilor*

Ne puteți urmări și pe Google News