„Sponsorii refuzau să se asocieze cu Copos”

„Sponsorii refuzau să se asocieze cu Copos”

Liubliana Nedelcu, fost director de comunicare la Rapid, povesteşte reacţia afaceriştilor când auzeau de o colaborare cu patronul giuleştenilor.

Deşi este unul dintre cele mai importante branduri din fotbalul românesc, Rapid a devenit un club cu care nimeni nu mai vrea să aibă de-a face în domeniul financiar - fie că e vorba de sponsorizare, fie că e vorba de investiţii. Acest paradox îşi poate avea o explicaţie în povestea Liublianei Nedelcu, fost director de comunicare la Rapid, cea care şi-a depănat peripeţiile în Giuleşti pentru EVZ. Cuvântul-cheie pentru statutul de paria al „vişiniilor” pe piaţa financiară s-ar părea că este „Copos”. „Am discutat cu mai mulţi directori de companie pentru sponsorizări şi toţi se arătau interesaţi la început. Când auzeau însă de Rapid, ziceau că nu vor să se amestece în parteneriate cu George Copos!”, ne-a dezvăluit Liubliana Nedelcu.

Copos s-a disculpat cu vehemenţă: „Este o remarcă falsă şi nu consider că mi-am creat o imagine negativă la Rapid. Uitaţi-vă în anii trecuţi, când conduceam eu clubul, şi veţi vedea că am atras o mulţime de sponsori!”.

Zotta nu crede în marketing

Liubliana Nedelcu a ajuns astă-vară în organigrama Rapidului, după ce clubul a intrat în reorganizare. Atunci s-a încercat implementarea unui model occidental, în care să apară conducători care să se priceapă şi la altceva decât la fotbal. Cu două facultăţi absolvite, Drept şi Ştiinţe Economice, Liu bliana Nedelcu îşi propusese să promoveze imaginea clubului prin mai multe campanii şi să atragă sponsori. Avea să descopere că fotbalul românesc este departe de cele mai elementare principii de marketing.

„Când am ajuns la Rapid, eram plină de entuziasm. Aveam o mulţime de idei, dar mă loveam mereu de piedicile lui Constantin Zotta, care conducea clubul pe atunci. Cred că el este singurul vinovat de situaţia în care a ajuns acum Rapid, iar acest lucru ar putea fi foarte uşor descoperit dacă s-ar face un audit ca la carte”, spune Liubliana Nedelcu. Zotta a demisionat între timp de la Rapid.

Acte caritabile cu bani opriţi din salariu

Deşi clubul mai are de lucrat la capitolul imagine, conducătorii giuleşteni n-au agreat campaniile pentru promovarea brandului Rapid.

„La o emisiune televizată, a apărut un băiat de la casa de copii care era fan al echipei. I-am oferit un tricou cu autografele jucătorilor şi l-am adus în tribună la următorul meci. La final de lună, am constatat că mi-a fost oprită din salariu contravaloarea tricoului, iar Zotta m-a acuzat că bag lumea pe gratis la meciuri! Când a început anul şcolar, am luat câţiva jucători, am cumpărat rechizite şi materiale promoţionale cu Rapid şi am mers prin şcoli. Nici un alt club nu a avut iniţiativa asta. Probabil după această acţiune am atras câţiva copii spre Rapid, nu mai contează că banii cu care am cumpărat rechizitele şi celelalte lucruri nu mi-au fost decontaţi nici până astăzi”, încheie Liu bliana, pe jumătate amuzată, pe jumătate dezamăgită.

ABUZ

Concediată în mod ilegal

Experienţa Liublianei Nedelcu (foto) la Rapid nu s-a încheiat fericit, fiind concediată prin tr-un procedeu care încalcă legea. „Când lucrurile au început să meargă din ce în ce mai rău din cauza lipsei banilor, Zotta mi-a zis că ar fi bine să-mi dau demisia. N-am fost de acord, aşa că mi-au desfiinţat postul pe care îl ocupam, iar salariul nu l-am primit nici acum. M-am gândit să dau clubul în judecată, pentru că este ilegal ceea ce au făcut, dar nici n-aş vrea să fac rău echipei, deoarece am rămas foarte ataşată de jucători”, spune fostul direc tor de comunicare al giuleştenilor.

PE LINIE MOARTĂ

Rapid, singura echipă fără sponsor pe piept

Tendinţa sponsorilor de a evita Rapidul este mai evidentă ca niciodată. În primele două etape din returul Ligii I, Rapid a fost singura echipă din Liga I care n-a avut niciun sponsor pe piept! Începând cu meciul de la Cluj, giuleştenii au apărut cu numele firmei Arsis pe echipament.

Noul sponsor oferă doar 250.000 de euro pentru jumătate de sezon, în timp ce rivalele Dinamo şi Steaua sunt sponsorizate de granzi precum Orange şi City Bank, care au încheiat contracte de 1,5 milioane, respectiv 1,3 milioane de euro pe sezon.

Nici în tur situaţia nu a fost mai roz pentru rapidişti. Nimeni n-a mai îndrăznit să semneze vreun act cu echipa lui Copos, iar giuleştenii au jucat cu firmele oamenilor din club imprimate pe tricouri: Griro şi Omniasig, companiile deţinute de Fathi Taher şi Con stantin Toma.

În urmă cu câţiva ani, Copos le-a promis sponsorilor de atunci că va transforma clubul într-o societate pe acţiuni. Partenerii au bătut palma, dar magnatul şi-a fentat aliaţii în ultima clipă. La scurt timp, Constantin Tampiza (pre şedinte la Lukoil) şi Dan Ostahie (patron la Altex), doi dintre cei traşi pe sfoară, s-au retras de la Rapid.

Ne puteți urmări și pe Google News