Şoferilor europeni le-a ajuns cuţitul la os. Cer UE să investigheze benzina prea scumpă

Şoferilor europeni le-a ajuns cuţitul la os. Cer UE să investigheze benzina prea scumpă

Un grup de asociaţii de şoferi din mai multe state europene cer Uniunii Europene să demareze o investigaţie pe piaţa carburanţilor, relatează bbc.co.uk. Federaţia Internaţională a Automobilului (FIA), care reprezintă 35 de milioane de şoferi din Europa, suspectează vaptul că preţul petrolului nu este stabilit în mod transparent.

Preţul mediu pentru un plin pentru un autoturism din Europa este, în medie, cu 10 lire (11,5 euro) mai mare comparativ cu preţurile de acum un an.

Preţul carburanţilor în Marea Britanie a atins niveluri record în luna aprilie, după ce barilul de petrol Brent Crude a depăşit 125 de dolari.

Cu toate că petrolul s-a ieftinit de atunci cu circa 10 dolari, grupurile de automobilişti susţin că preţul de vânzare al carburanţilor nu a scăzut la fel de repede.

Ne puteți urmări și pe Google News

Preţul petrolului neprelucrat este doar unul dintre factorii care influenţează preţul carburanţilor.

Costurile de la pompă sunt determinate şi de alte elemente care pot varia, precum taxe, costuri de transport şi rafinare.

Cine face preţurile carburanţilor? Reprezentanţii FIA cer ca UE să investigheze modul în care se stabilesc preţurile petrolului pe piaţa europeană.

Cea mai mare parte a preţurilor sunt stabilite în funcţie de piaţa din Rotterdam, unde se tranzacţionează transporturile de petrol şi carburanţi. Însă FIA îşi exprimă îndoiala în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a acestei pieţe.

"Este puţin probabil ca o platformă cu un volum atât de mic să fie un indicator reprezentativ pentru vasta piaţă europeană", a declarat Werner Krauss, preşedintele consiliului FIA.

Totodată, asociaţia cere autorităţilor europene să verifice rolul speculatorilor care investesc în piaţa petrolului.

Krauss a spus că "volatilitatea care rezultă" în ceea ce priveşte preţul carburanţilor are un impact financiar negativ asupra consumatorilor.

Şi autorităţile române analizează piaţa Şoferii români şi-au exprimat supărarea din cauza scumpirii carburanţilor în repetate rânduri, în special mânaţi de argumentul că, în România, benzina costă la fel de mult ca în alte ţări europene, deşi salariile sunt cu mult sub media UE.

În luna ianuarie, şoferii s-au organizat şi au găsit diverse forme de a-şi exprima nemulţumirea faţă de scumpirea carburanţilor, printre care proteste la benzinării sau plata carburanţilor în monede de 5 bani.

La mijlocul lunii aprilie, premierul Emil Boc a cerut Consiliului Concurenţei să verifice dacă preţurile carburanţilor pot fi îngheţate, în condiţiile în care există o lege care prevede o astfel de măsură în situaţii excepţionale.

După ce a analizat situaţia, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat că legea care prevede îngheţarea unor preţuri în anumite situaţii nu s-a aplicat niciodată în România şi nici într-un alt stat din UE, motiv pentru care luarea unei astfel de decizii este complicată.

Vecinii noştri bulgari însă au mers pe o soluţie mai simplă, pentru care nu a fost nevoie de aprobările europene, mai ales că au avut un precedent în 2005.

Guvernul de la Sofia a căzut la o înţelegere cu LukOil, cel mai mare operator privat de pe piaţa carburanţilor, prin care preţul benzinei şi al motorinei a fost îngheţat timp de o lună.