După ce i-a trecut falimentul pe la ureche, Saab înfruntă din nou gaşca premium. Recent lansatului model 9-5 nu-i va fi însă deloc uşor să ţină pasul cu "uriaşii" A6, Seria 5 sau Clasa E.
Ar fi fost păcat ca Saab să părăsească scena auto. Salvarea a venit în ultimul moment, aproape când toată lumea (care îşi mai amintea de Saab) se împăcase cu ideea că existenţa mărcii scandinave urmează a fi curmată abrupt, într-o blestemată iarnă 2009-2010.
Deocamdată, sub comanda unui nou patron - Spyker, care pare oricum mai curajos ca General Motors - producătorul suedez pare să-şi fi regăsit liniştea. Primul semn că vechea fabrică din Trollhättan a revenit la viaţă este noua generaţie a modelului de clasă mare 9-5. Maşină care, teoretic cel puţin, aspiră la statutul de produs smart-premium - o alternativă de buget, dar, în acelaşi timp, de bun-gust la gaşca premium germană din acest segment: Audi A6, BMW Seria 5, Mercedes- Benz Clasa E.
Convingător, dar încă departe de etalonul german
Desigur, oricât de bun ar fi 9-5-ul (primul model nou-lansat de marca suedeză în ultimii opt ani!) - iar scurtul test pe care l-am efectuat a revelat că, deşi temeinică, maşina nu se ridică la standardele impuse de triada teutonă - şi oricât de bine poziţionată ca preţ (autoturismele germane sunt considerabil mai scumpe), şansele de a dezmorţi interesul clientelei autohtone (pentru marca Saab) nu pot fi altfel decât reduse. Cel puţin în viitorul apropiat.
Adevărul este că, mai ales din vina Saab, care, prea multă vreme, s-a mulţumit cu prea puţin, lumea a cam uitat că, alături de Volvo, mai există un producător auto în Suedia.
Clienţii, o raritate
Potrivit statisticii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, în primele nouă luni ale acestui an, pentru fiecare nou autoturism Saab vândut au fost comercializate 110 maşini produse de Audi, BMW şi Mercedes-Benz.
Cu adevărat trist pentru orgoliul şi planul de afaceri Saab este că, oricât de dezastruos ar fi sunat informaţia servită în forma anterioară, nici nu suportă comparaţie cu versiunea următoare: Saab a avut, în intervalul ianuarie-septembrie, doar 24 de clienţi. Adică mai puţin de trei pe lună.
Noul 9-5 va îmbunătăţi, fără doar şi poate, situaţia, dar, ca să o şi redreseze, ar trebui să orchestreze o reuşită care, cel puţin acum, pare improbabilă. Pentru schimbări în profunzime, aşteptăm viitoarele modele Saab. Primul şi cel mai important, viitorul 9-3, este anunţat chiar anul viitor.
INFORMAŢII ESENŢIALE
Saab 9-5 Liniar 2.0 TiD
- Lungime/lăţime/înălţime: 5,00/1,86/1,46 metri
- Ampatament/masă proprie: 2,83 m/1.725 kg
- Capacitate rezervor/portbagaj: 70/515 l
- Motor: turbodiesel, 1.956 cmc, 160 CP, 350 Nm, Euro 5
- Transmisie: 2x4 (faţă), 6+1 M
- Performanţe: 9,9 (0-100 km/h), 215 km/h
- Consum oficial mixt: 5,3 l/100 km
- Consum în test: 7,3 l/100 km (minim), 11,4 l/100 km (maxim)
- Dotări (selecţie): airbaguri (frontale, laterale şi cortină), ABS, ESP, radio-CD (nouă boxe, aux), climatizare automată, funcţie "Night Panel" (planşă de bord fără iluminare, cu excepţia vitezometrului), geamuri şi oglinzi cu acţionare electrică, pornire/oprire fără cheie, jante din aliaj de 17 inchi.
- Preţ minim cu TVA: 34.087 euro
- Concurenţi: Audi A6 2.0 TDI (170) - 39.799 euro cu TVA; BMW 520d (184 CP) - 43.524 euro cu TVA Mercedes-Benz E 220 CDI (170 CP) - 44.082 euro cu TVA