Evenimentul Zilei > Economie > Românii îşi scurtează vacanţele
Românii îşi scurtează vacanţele

Românii îşi scurtează vacanţele

Hotelurile de pe Valea Prahovei au fost, iarna aceasta, pe jumătate goale. Preventivi, operatorii oferă reduceri pentru vară şi includ pachete mai ieftine, cu mai puţine nopţi.

Românii au început să taie vizibil din bugetele de vacanţă. Primii loviţi au fost hotelierii de pe Valea Prahovei, care s-au trezit că numărul de turişti s-a redus cu peste 40% faţă de anul trecut. Perspectivele pentru lunile următoare sunt şi mai îngrijorătoare, în condiţiile în care vacanţa la munte a intrat în extrasezon.

În luna aprilie, scăderile faţă de anul trecut ar putea ajunge la 80%. De teama unor experienţe similare, operatorii promovează, în cadrul Târgului de Turism deschis ieri la Romexpo din Capitală, reduceri de până la 30% pentru înscrierile timpurii la vacanţele de vară, pentru vacanţele externe şi cele de pe litoral. În plus, pentru a adapta unele preţuri, agenţii au redus numărul de nopţi din unele pachete.

Politica de bază: bugete de austeritate

Răzvan Antonaru este proprietarul unui hotel de trei stele din staţiunea Predeal. Acesta spune că, în primele luni ale anului, abia a reuşit să-şi achite toate facturile întrucât, deşi vremea a fost excelentă, turiştii s-au lăsat aşteptaţi.

„În luna ianuarie, am avut scădere de 30%, în februarie a fost de 40%, iar în martie estimăm deja 45%”, spune Antonaru, de la Hotelul Rozmarin. Principalul motiv este, spune acesta, restrângerea bu ge telor companiilor pentru con ferinţe, traininguri şi teambuildinguri, care ocupau locurile mai multe zile, nu doar la sfârşit de săptă mână. În plus, nici turiştii individuali nu au fost la fel de numeroşi ca anii trecuţi. „Oamenii s-au adaptat unor bugete de austeritate. Costul mare al transportului pe cablu a scurtat însă categoric vacanţele amatorilor de sporturi de iarnă”, explică hotelierul. Acesta se plânge că, deşi a păstrat aceleaşi preţuri la cazare şi masă ca anul trecut, nu a reuşit să negocieze cu proprietarii reţelelor de transport nicio facilitate pentru oaspeţii săi. Astfel, pentru o urcare cu telecabina, turistul plăteşte 21 de lei, în timp ce cu telescaunul preţul este de 10 lei.

Proprietarii spaţiilor de cazare au apelat însă la diferite metode pentru a-i atrage pe clienţi. „Pentru grupurile pe care le-am avut, am oferit sălile de discuţii gratuit, fără să le taxăm suplimentar. În plus, pauzele de cafea din timpul conferinţelor au fost suportate de noi”, afirmă Marius Ioniţă, directorul Hotelului Eden din Predeal.

Pentru a atenua efectele crizei, hotelierii au lansat mai devreme reducerile de extrasezon. „Încercăm să atenuăm pierderile prin programul »O săptămână la munte ». Astfel, de la începutul acestei luni, un sejur de cinci nopţi în timpul săptămânii costă 158 de lei, preţ ce include numai cazarea”, afirmă Dragoş Răducan, secretar general al Federaţiei Patronatelor din Turism (FPTR). În plin sezon, tarifele au oscilat între 20 şi 80 de euro pe noapte, cu mic dejun.

Victimă crizei au picat şi pachetele de eveniment: festivalurile de cumpărături, carnavalurile şi chiar excursiile pentru luna de miere au înregistrat vânzări cu 40% mai scăzute faţă de 2008.

Voiaj ieftin în loc de lună de miere

Tinerii căsătoriţi au ales să-şi achiziţioneze un pachet mai ieftin pentru vară sau chiar să renunţe la această extravaganţă până vor veni vremuri mai bune. Nu au avut mai mult succes nici vacanţele de Ziua Îndrăgosiţilor, dar nici vizitele în diferite oraşe la sfârşit de săptămână. „Pierderile au fost compensate, cel puţin până acum, de vânzările vacanţelor cu mai mult timp înainte, respectiv early-bookingurile, care s-au dublat faţă de anii trecuţi”, afirmă Ciprian Enea, consultant besttourism.ro. Operatorii se tem că, după cum au evoluat vânzările pânăm acum, turiştii vor renunţa în mare parte şi la vacanţa de Paşte, unde estimările arată deja scăderi de până la 15%.

Miza anului o constituie acum excursiile ieftine şi chilipirurile: hotelurile preferate acum au o stea mai puţin ca în 2008, avionul se transformă, în unele cazuri, în autocar, iar luxul ajunge în cel mai fericit caz la all inclusive.

BUGET SCĂZUT

Companiile renunţă la teambuildinguri

Reducerea banilor destinaţi teambuildingurilor şi deplasărilor a lovit în plin turismul de business, care creştea cu 10-20% în fiecare an. Din luna octombrie până acum, prăbuşirea a fost de aproape 50% faţă de 2008. Schimbarea s-a oglindit şi în Capitală, unde hotelurile, mai ales cele de lux, au stat pe jumătate goale în ultimele luni. „Companiile au păstrat numai evenimentele la care aveau invitaţi străini”, afirmă Lucian Boronea, general manager la Accent Travel, agenţie specializată pe turismul de business. Potrivit acestuia, şi frecvenţa delegaţiilor s-a redus cu 20%, iar bugetele destinate acestora au fost mai mici. Firmele care au păstrat totuşi bani pentru programele motivaţionale – insentive trips – au optat pentru destinaţii low-cost.

"Am renunţat la pachetele turistice mari, care cuprindeau mai mult de şapte nopţi de cazare şi am făcut mai multe pachete turistice mai mici, de 5-6 nopţi.",
Marius Usturoiu, manager

40%
reprezintă reducerea numărului de turişti pe Valea Prahovei comparativ cu anul trecut


AVALANŞĂ DE DISCOUNTURI

Operatorii se apără de criză cu preţuri mai mici

Reduceri mai mari şi mai multe ca niciodată, facilităţi pentru copii şi bonusuri în funcţie de momentul achiziţionării – Târgul de Turism de la Romexpo a debutat cu preţuri mici, atât la destinaţiile externe, cât şi la cele interne. Discounturile care abia depăşeau 10% au ajuns, în unele cazuri, chiar la 30%. Cursul euro-leu a anulat în mare măsură diferenţele de preţ dintre excursiile interne şi cele externe, astfel că hotelierii străini au avansat reduceri consistente: grecii au tăiat 15% din preţuri, la fel ca şi bulgarii, în timp ce turcii au oferit gratuitate primului copil până în 14 ani, nu doar până la 12, cum era până acum.

Mai mulţi români, în locul englezilor

Valul de bonusuri se datorează crizei economice care a afectat deja alte pieţe. „Nu este meritul nostru, ca agenţie, pentru reducerea tari felor, ci al hotelierilor. Nemaiavând un aflux de turişti din Marea Britanie, al căror număr a scăzut cu aproximativ 80% anul acesta, hotelierii au venit pe piaţă cu oferte pro moţionale. Este, practic, o conjunctură fericită, a scăzut şi preţul petrolului şi, implicit, al transportului cu avionul”, afirmă Mircea Vladu, preşedinte Prestige Tours.

Pentru vacanţele interne, vedete sunt pachetele de early-booking, unde reducerile ajung până la 15- 20%. În plus, hotelierii se agaţă de promisele tichete de vacanţă, care ar putea intra în circulaţie chiar de Paşte, aşa cum a promis ministrul turismului, Elena Udrea.

Dacă anii trecuţi, cele mai multe oferte erau lansate abia la târg, anul acesta operatorii şi-au făcut temele din vreme, astfel că turiştii au putut face rezervări pentru vară încă din luna ianuarie. O altă măsură a fost scurtarea vacanţelor. „Am renunţat la pachetele turistice mari, care cuprindeau mai mult de şapte nopţi de cazare şi am făcut mai multe pachete turistice mai mici, de 5-6 nopţi”, explică Marius Usturoiu, manager al agenţiei Mareea.

Discounturile mult promise i-au ademenit pe turişti care, mai mult ca niciodată, au populat încă de dimineaţă Târgul de la Romexpo, în căutarea chilipirurilor. Cei interesaţi sunt aşteptaţi la expoziţie până duminică.


STRĂINĂTATE. Reducerile au ajuns chiar la 30%
(Foto: Răzvan Vălcăneanţu)


OFERTĂ

Două destinaţii noi pentru Grecia

Turiştii care vor să încerce anul acesta ceva deosebit pot opta pentru una dintre destinaţiile noi ale sezonului: operatorii au pregătit zbor direct până la Gran Canaria, în Spania, şi Santorini şi Insula Kos, din Grecia. Preţurile pentru destinaţiile greceşti pornesc de la 270 de euro pentru primele zboruri şi de la 600 de euro pentru Spania. „Pe Insula Kos se pot face căţărări montane, terapii naturiste şi religioase. Este indicată celor care vor să vadă o altă faţă a Greciei, faţă de cea deja cunoscută”, afirmă Mircea Vladu de la Prestige Tours.

CITIŢI ŞI:

Au revenit în ţară după 14 ani

Angajaţi pe timp de recesiune

Criza favorizează celulita

Ziua în care au aflat ce este criza

Criza globală s-a întâlnit cu domnul Florea la Mioveni

Harta şomajului pe timp de criză

Oraşul care intră în şomaj

Criza ruşinii loveşte educaţia

Criză în transportul de persoane


Din aprilie, sănătatea costă mai mult

Criza schimbă obiceiurile de consum

Criza, ca o "palmă dumnezeiască"

MIRCEA DIACONU: „Ne-am tâmpit de tot cu criza asta”

Criza ne trimite la ţară

Criza văzută prin lentilă | VIDEO

Renovarea locuinţelor se face „la negru”

Reţetele ieftine, din nou în vogă

Români în criză. De nervi

  • Urmează în „Evenimentul zilei”: Un programator român din zilele noastre şi constructor american din anii 1930, ambii daţi afară în vremuri de criză economică, devin colegi în destine şi idealuri, în versurile unui cântec din timpul Marii Recesiuni.
  • Scrie-ne pe adresa [email protected] despre cum te afectează pe tine criza. Povestea ta poate deveni subiect al campaniei EVZ.