Magazinele fac faţă cu greu numărului mare de clienţi grăbiţi să-şi umple coşurile cu cele necesare pentru Sărbători. Potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pieţei de retail MEMRB, în ultimul an s-au deschis peste 30 de hipermarketuri în România, numărul unităţilor reprezentând un record pentru piaţa locală, iar valurile de clienţi le-au luat cu asalt. Vânzările marilor magazine au crescut cu 50% faţă de anul trecut şi cu 40% faţă de săptămâna trecută, informează Realitatea TV.

Goana după cumpărături


Goana după cadouri începe cu
câteva săptămâni înainte de Crăciun şi se intensifică în zilele premergătoare sărbătorii, pentru că la lista de daruri se adaugă şi necesarul de alimente. Majoritatea preferă să-şi achiziţioneze toate cele trebuincioase din acelaşi loc, aşa că rafturile se golesc cu repeziciune.

Printre problemele pe care le întâmpină
consumatorii atunci când merg la cumpărături se numără aglomeraţia din parcările marilor centre comerciale, epuizarea rapidă a produselor de pe rafturi, mai ales a alimentelor şi jucăriilor, lipsa de asistenţă din partea personalului de la magazin şi, nu în ultimul rând, cozile interminabile de la casele de marcat. Creşterea numărului de clienţi şi, implicit, a vânzărilor nu poate decât să-i mulţumească pe comercianţi, care înregistrează profituri remarcabile.

„Sărbătorind mâncând“

„Comparativ cu alte ţări, consumul în România e mult mai mare în această perioadă, chiar dacă de cele mai multe ori preţurile practicate de magazine nu se micşorează. Dacă în străinătate se mizează pe reduceri pentru a aduce clienţii în magazine, românii cumpără indiferent de acest aspect. Probabil că perioada de criză prin care am trecut până în 1989 este un factor care influenţează comportamentul consumatorului român de acum. În plus, la noi se sărbătoreşte mâncând“, afirmă sociologul Mircea Chivu.

Terapia prin shopping


În opinia lui Marius Pieleanu, sociolog,
„o primă cauză a marii aglomeraţii din magazine în aceste zile este evidenta nevoie de aprovizionare a oamenilor. Apoi, e vorba şi de perioada aceasta în care românul are câteva zile libere şi le foloseşte pentru a-şi face ultimele achiziţii, pentru că urmează o perioadă în care cele mai multe magazine vor fi închise. Un alt aspect important este dat de cele mai recente studii, potrivit cărora românii încep să-şi dezvolte obişnuinţa de a face terapie prin shopping. Acest lucru are un efect curativ şi fiecare simte nevoia să aibă cele necesare pe masa de Crăciun“.

Un consumator sofisticat


„Explozia de vânzări din preajma
Crăciunului este dată şi de evidenta creştere a nivelului de trai a românilor“, adaugă sociologul Marius Pieleanu. „Consumatorul devine de la an la an mai sofisticat şi în privinţa cadourilor. Dacă în anii ’90 cadourile erau mai mult simbolice, acum se oferă daruri scumpe. Românul a deprins obişnuinţa de a oferi obiecte scumpe. Oferta magazinelor e din ce în ce mai extinsă şi din ce în ce mai costisitoare, însă acesta nu este un impediment pentru clientul din ziua de azi“, adaugă Pieleanu.

OFERTE


Piaţa brazilor


>
Conform tradiţiei, brazii se împodobesc în Ajunul Crăciunului, drept urmare cele mai mari vânzări se înregistrează în aceste zile.

>
Oferta de brazi este foarte bogată şi pentru toate buzunarele. Anul acesta, cei mai mulţi brazi scoşi la vânzare sunt aduşi din Germania, Austria şi Olanda şi costă între 60 şi 200 de lei, iar cei autohtoni au preţuri cuprinse între 30 şi 100 de lei.

>
Cei mai solicitaţi sunt brazii
de import, pentru că au coroana mai deasă şi sunt mai rezistenţi. Unii dintre arbori se vând cu ghiveci şi pot fi replantaţi ulterior în pământ.