Robert Hicks dictează de 48 de ani gustul whisky-ului

Robert Hicks dictează de 48 de ani gustul whisky-ului

De aproape jumătate de secol, scoţianul Robert Hicks miroase mii de pahare de whisky într-o singură zi, fără să le guste, şi aprobă aroma pe care o vor avea toate sticlele îmbuteliate în distilerie.

Are în memorie aproximativ 20.000 de mirosuri distincte, de vreo mie de ori mai multe decât un om obişnuit, iar asta se vede încă de când îi priveşti nasul care pare să vâneze orice miros din încăpere. Venit a doua oară în Bucureşti, la festivalul de film organizat de Teachers, scoţianul n-a avut parte nici de data asta de vreo mireasmă alcoolică aparte, ci doar de „statul în trafic între aeroport-hotel şi retur“.

A început când era foarte tânăr, în 1964, să lucreze într-o firmă care făcea whisky. O firmă mică, dar care încet-încet a crescut, în mare parte şi cu ajutorul lui.   Nasul bate gura la acurateţe Partea cu antrenatul muşchiului pe care noi îl numim nas apare câţiva ani mai târziu, când este asistent de blender (omul care miroase combinaţiile de arome într-un fel de whisky şi are apoi grijă ca acea combinaţie să se repete în fiecare dintre sticlele comercializate), apoi devine blender şi master blender, al treilea în Scoţia „şi practic din lume“, după cum spune, fără falsă modestie. „Mi-am petrecut toată viaţa antrenându-mi simţul mirosului. Pentru că master blenderul nu gustă whisky-ul, doar îl miroase. Asta pentru că simţul mirosului are o acurateţe de 10.000 de ori mai mare decât cel al gustului“, derulează Hicks povestea fascinantei sale meserii. „Într-o zi normală pot să testez, doar cu ajutorul mirosului, cam 1.200-1.400 de mostre de whisky. Uneori ating limita legală când vine vorba de concentraţia de alcool din sânge admisă pentru condus“, se mândreşte Hicks.

Fiecare ţară e cu mirosul ei

Pentru el, chiar şi vacanţele sunt o căutare continuă, o lecţie de învăţat mirosuri. „Soţia mea detestă acest obicei. Când ne plimbăm pe stradă în vreo ţară şi simt un miros necunoscut, trebuie să aflu ce este şi plec să văd de unde vine“, povesteşte master blenderul angajat ca ambasador al Teachers Highland Cream Brand şi Laphroaig Single Islay Malt Brand. Pentru el, fiecare ţară are mirosul ei, care influenţează şi gustul băuturii. „În ţările nordice din Europa miroase foarte puternic a conifere, iar în cele de pe Mediterana miroase a sare şi a peşte. Pentru ţările din Europa Centrală şi de Est, însă nu am găsit încă un miros care să le definească“, spune Hicks. „Nu cred că o să mă opresc vreodată din a face asta“, recunoaşte râzând Hicks. Singurul impediment e vârsta şi faptul că acum călătoreşte foarte mult, ceea ce e destul de obositor.

Anul trecut a făcut în România seminarii pentru compania la care lucrează, iar acum s-a întors pentru Teachers Film Festival, a cărui gală de premiere a avut loc aseară. Ideea românească de festival de film pentru corporatişti, finanţaţi de firma producătoare de băuturi spirtoase să se manifeste creativ în regie, scenaristică şi actorie, l-a încântat atât de mult pe Hicks încât o va lega de brand şi-o va duce în toată Europa.

Ne puteți urmări și pe Google News