Qashqai, noua dimensiune la Nissan

Qashqai, noua dimensiune la Nissan

Modelul japonez fabricat in Marea Britanie si lansat saptamana trecuta in Barcelona se plaseaza intre segmentele C si SUV compact. 

Daca te-ai plictisit de masina ta compacta, mai cu seama de liniile sale traditionale, daca ti-ai dori ceva mai mult spatiu pentru tine si familia ta, daca te bate un gand sa cumperi un SUV, esti tentat de avantajele acestui gen de masina, insa nu esti prea sigur ca poti sa treci cu vederea dezavantajele evidente ai putea incerca un Nissan Qashqai. Cel putin asa cred cei care au imaginat si realizat cel mai proaspat model din portofoliul constructorului japonez.

Numele bizar trebuie ca vine de la vreun trib nomad din nordul Africii sau Asia Centrala. Masina, din cate am aflat la drive-testul pan-european organizat saptamana trecuta la Barcelona, are tot atatea in comun cu Japonia ca si o sticla de Bordeaux. In pofida faptului ca apartine jumatatii nipone a aliantei Renault-Nissan, Qashqai a fost dezvoltat in Europa de o echipa preponderent franceza. Cele 200.000 de masini care, potrivit planului de afaceri, trebuie sa-si gaseasca proprietari europeni in acest an vor iesi de pe linia de productie a uzinei Nissan din Sunderland, Marea Britanie.

Intre Golf si RAV4

Ne puteți urmări și pe Google News

Asadar, Qashqai este ceva mai mare ca un hatckback compact, dar mai mic decat un SUV compact si el. Ofera cinci locuri si un portbagaj mai incapatoare decat se pot gasi intr-o masina din segmentul C. Pentru o pozitionare cat mai riguroasa, la conferinta de presa care a urmat drive-testului s-au folosit doua repere foarte la indemana: Volkswagen Golf si Toyota RAV4. Ar fi fost inca si mai simplu sa se rosteasca Dodge Caliber. Masina americana marcheaza numai bine distanta dintre cele doua.

Probabil ca aceasta trimitere n-ar fi sustinut prea bine teoria potrivit careia Nissan Qashqai vine sa deschida o noua dimensiune intre cele doua clase. Echipa de marketing n-ar fi trebuit sa-si faca griji din aceasta cauza. Caliber a fost prezentat de la bun inceput ca oferta/alternativa americana pentru segmentul compact.

O constructie mai mare decat norma, asa cum le place yancheilor, care mizeaza aproape exclusiv pe acest atu. In plus, Dodge-ul pare mai degraba un hatchback supradimensionat decat un SUV in miniatura. Situatia sta tocmai pe dos in cazul lui Qashqai, care imprumuta cateva tuse de la aratosul Murano. Mai mult, masina americana nu beneficiaza de avantajul tractiunii integrale precum noul Nissan.

Doar pentru sosele

Qashqai poate aminti de un SUV, dar, spun chiar producatorii sai, nu trebuie sub nicio forma confundat cu unul. Tractiunea integrala ofera doar un plus de siguranta atunci cand se ruleaza pe drumuri cu aderenta precara, nu si expertiza off-road. Pozitia inalta la volan asigura o mai buna vizibilitate asupra traficului urban, mediul in care Qashqai trebuie sa se miste, pana la urma, cel mai firesc. Oricat ar parea acum de ciudat, peste putin timp, cand Almera va iesi la pensie, acesta va fi succesorul sau de drept.

In Romania, din aprilie

Nissan a adus la Barcelona cele mai puternice si bine dotate versiuni ale noii game. Toate masinile au avut navigatie si au prezentat un elegant acoperis panoramic de sticla (din pacate, trapa traditionala va lipsi din oferta).

Am incercat un Qashqai cu motor de 2.0 litri (150 CP) pe benzina si tractiune fata si unul propulsat de unitatea 2.0 l diesel (140 CP), dotata cu tractiune integrala. Ambele s-au dovedit placute la drum lung si suficient de agile in oras (cu un plus pentru diesel, gratie cuplului superior la turatii mici).

Cutia de viteze precisa si trenul de rulare confortabil au completat un tablou al competentei. Centrul de greutate mai inalt si directia cu un feedback mai slab au penalizat prestatia masinilor pe portiunea puternic virajata a traseului. Totusi, se poate spune ca noul Qashqai este mai manevrabil decat multe SUV-uri compacte.

Alte doua motoare, absente de la test, vor asigura insa volumul de vanzari. „Benzina” de 1.6 litri si de dieselul de 1.5 dCi. Nissan ne-a asigurat ca ambele vor face fata solicitarilor.

Qashqai va ajunge in Romania in luna aprilie. Preturile nu sunt inca disponibile. In Marea Britanie, versiunea de baza, cu motor 1.6 benzina, costa 13.499 de lire sterline (aprox. 20.500 de euro) cu toate taxele incluse.