Noul Boeing 787 Dreamliner - mai usor, mai spatios, mai economic - va vedea lumina zilei duminica, la uzina de langa Seattle.
Grupul aeronautic american Boeing prezinta in aceasta saptamana noul model 787 Dreamliner, cu care isi propune sa castige piata de mediu si lung-curier, informeaza AFP.
Primul exemplar al acestui model 787 Dreamliner bi-reactor va fi scos duminica din uzina de la Everett, de langa Seattle (nord-vestul Statelor Unite), dupa trei zile de prezentari, la care au fost invitati sute de jurnalisti americani si straini.
Modelul 787 Dreamliner, primul Boeing nou din ultimii 13 ani, va avea zborul de incercare in toamna, iar compania nipona ANA ar urma sa-l puna in circuit anul viitor. Grupul aeronautic european Airbus va lansa si el un aparat similar, botezat A350, care insa nu va fi disponibil decat in 2013.
Materialele compozite inlocuiesc aluminiul
Avionul Boeing 787 Dreamliner se distinge prin aceea ca in constructia sa s-a mizat pe materiale compozite, preferate aluminiului, utilizat de regula in acest domeniu. Pana la 50% din structura modelului 787, in special fuselajul si aripile, va fi din materiale compozite.
Mai rezistente si mai durabile, materialele compozite fac avionul mai usor, ceea ce inseamna un consum redus de combustibil. In conditii de zbor comparabile, un 787 Dreamliner va consuma cu 20% mai putin combustibil decat unul dintre avioanele de aceeasi talie existente in prezent. De asemenea, compania asigura ca si cheltuielile de intretinere vor fi mai mici.
Alte inovatii cu care se lauda proiectantii firmei americane sunt: sistemul electric de comenzi ce il inlocuieste pe cel hidraulic, hublouri mai mari in cabina pasagerilor si un sistem de presurizare descris drept mai confortabil.
Modelul Dreamliner va fi disponibil in trei variante: 787-3 - mediu-curier cu 290-330 de locuri, 787-8 - lung-curier cu 210-250 de locuri si 787-9 - un lung-curier cu 250-290 de locuri. Primele modele livrate vor fi de tipul 787-8, iar celelalte variante vor iesi pe piata in 2010.
2.000 de exemplare in 20 de ani
Firma Boeing are deja 634 de comenzi ferme pentru Dreamliner si spera sa vanda 2.000 de exemplare in urmatorii 20 de ani. Pretul de catalog variaza intre 146 si 200 de milioane de dolari. Modelele de lung-curier vor avea o autonomie de zbor de peste 15.000 de kilometri, ceea ce inseamna ca vor putea lega, fara escala, New York de Manila sau Moscova de Sao Paulo.
Aparatul 787 Dreamliner va deveni operational la cateva luni dupa lansarea modelului A380 de la Airbus, insa cele doua avioane nu intra in competitie directa. A380 are o capacitate de 800 de locuri si va lega marile aeroporturi si aglomerari urbane, in timp ce Dreamliner are o capacitate mult mai mica si este destinat zborurilor intre orase medii.