EVZ: Aţi postat pe Facebook în felul următor

Nu mergi la Referendum dacă:

a) eşti gay;

b) nu ştii ce-i căsătoria;

c) te răzbuni pe o căsnicie nereuşită

 

Eugen Tănăsescu: Eu am imaginat acolo trei posibile situaţii dintr-o multitudine care pot fi, că nu pot pretinde eu că le ştiu pe toate, în care am căutat să explic că oamenii care nu merg la referendum pot avea nişte motivaţii. Sunt trei posibile motivaţii.

 

EVZ: Asta nu înseamnă că nu pot fi mai multe…

 

E. Tănăsescu: Nu am negat lucrul acesta. Dar eu nu dau examen auto pe grila a, b, c ca toată lumea să intre. Am imaginat trei posibile situaţii şi, sigur, cel puţin una dintre ele poate ascunde în spate foarte multe situaţii. Aia cu nu preţuieşti suficient căsătoria, oamenii pot avea multe motivaţii şi în concluzie să nu preţuiască, să zicem, mai mult căsătoria decât politica. Mi se pare, politizarea referendumului, că s-a politizat, evident. Că de ce îl face Dragnea. Mi se pare greşit să politizezi un subiect care ţine de cu totul altă circumstanţă. Aici nu discutăm o chestiune de politică. Nu discutăm nici măcar platforma electorală a unui partid, şi atunci mi se pare greşit să te laşi prins în microbismul acesta politic când de fapt tema referendumului este căsătoria.

 

EVZ: Aţi scris, dacă eşti gay nu mergi la referendum. De ce?

 

E. Tănăsescu: Evident, cei care sunt homosexuali şi-au spus şi public faptul că nu susţin acest referendum. Pentru că ei au un interes, dorind legalizarea căsătoriei homosexuale. Evident că dacă eşti în această situaţie şi afli că noi la referendum vrem să introducem faptul că, prin modificarea constituţională, căsătoria se încheie numai între bărbat şi femeie, o perioadă de timp, cel puţin, ei nu vor avea acest beneficiu al căsătoriei. Am înţeles că li se promite un parteneriat civil, la schimb. În fine, e treaba legislativului.

 

EVZ: Dar ei nu au voie să se căsătorească şi să adopte copii în România. Atunci, de ce ar fi necesar acest referendum?

 

E. Tănăsescu: Ţinând cont de numeroasele iniţiative şi doleanţe ale lor exprimate, noi vrem ca poporul să se exprime prin acest referendum asupra unei situaţii de fapt. Modificarea Constituţiei va citi momentul. Va arăta care este temperatura  morală a momentului, dacă poporul este, sau nu, de acord cu aceste iniţiative.

 

EVZ: Ce înseamnă “noi” vrem ca…?

 

E. Tănăsescu: Noi cei care susţinem referendumul şi organizatorii. Există Coaliţia pentru Familie..

 

EVZ: Aţi semnat iniţiativa Coaliţiei pentru Familie? Sunteţi printre cei trei milioane de semnatari?

 

E. Tănăsescu: Iniţiativa am semnat-o şi o susţin. Nu fac însă parte dintre organizatori. Nu am nicio treabă.

 

Trăim nişte vremuri de reducare morală

 

EVZ: Până la urmă cât de necesar era şi cum îi convingeţi pe oameni să meargă la referendum?

 

E. Tănăsescu: Să se gândească la tot ceea ce Occidentul ne propune în ultima vreme drept emancipare moral-spirituală. Eu am înţeles că Occidentul, că alianţa asta cu Occidentul, trebuie să ne aducă bunăstare economică. Sunt de acord. Dar nu sunt de acord ca pe marginea bunăstării economice să vii să faci reeducare morală a unui popor majoritar creştin. Personal, consider că trăim nişte vremuri de reeducare morală. Cum încercau şi comuniştii să reeduce pe cei care rezistau la comunism, să le explice binefacerile comunismului. La fel şi acum. Consider că sunt nişte direcţii, programe, proiecte din astea care se desfăşoară şi vor să ne reînveţe morala. Chestiune cu care nu sunt de acord. Progresul economic nu trebuie să afecteze morala. Dacă intră la morală, îl suspectez că are un interes ascuns. Să îi relaxeze morala omului încât să îl facă client. Că, din păcate, consumismul  asta presupune, să fii relaxat moral. Să fii un om fără o morală cu rădăcini adânci, ca să fii client după cum bate reclama şi produsul nou. Cum vezi un produs nou, să te repezi să îl cumperi. Reclama te îmbie şi atunci trebuie să fii mai puţin rezistent.

 

EVZ: Dar ce înseamnă familia tradiţională pentru dumneavoastră?

 

E. Tănăsescu: Nu sunt de acord cu termenul folosit. Eu nu l-am folosit niciodată. Aici vorbim de căsătoria firească. De asta vorbim. Referendumul ăsta nu are treabă cu familia. Sunt o grămadă de familii în diverse forme. Nu aici umblăm.  Termenul pe care vrem să îl modificăm în Constituţie, prin această iniţiativă, este termenul de ”soţi”. În Constituţie, actualmente scrie “soţi”, vrem acolo să scrie „bărbat şi femeie”.  Nimic altceva alterat, reinterpretat sau redefinit.

 

EVZ: Dar o mamă singură este considerată familie?

 

E. Tănăsescu: O mamă singură cu copilul ei este tot timpul familie. Nu are nicio legătură. Copiii cu bunicii, dacă, Doamne fereşte, rămân fără părinţi. Dar ei vin dintr-o căsătorie. Copiii rezultă dintr-o căsătorie. Practic, ce ne spune Constituţia? Că familia se bazează pe căsătorie. Noi nu la familie umblăm. Pe noi ne interesează termenul de soţi. Pentru că cei care se opun referendumului asta doresc, ca soţi să fie şi doi bărbaţi sau două femei. Eu nu cred că bărbatul poate fi soţie sau femeia, soţ. Eu cred că bărbatul este soţ, femeia este soţie şi amândoi fac o căsătorie.S-a spus, domnule, dar se iubesc şi ei. Eu nu văd asta ca o iubire utilă omului pentru mântuirea lui. Că vorbesc din perspectiva de dogmă a bisericii. În general iubirea mântuie, dar sunt şi iubiri greşite. Le-aş spune pervertite, dar mi-e că termenul prea dur. Iubirea de sine, iubirea de bani, iubirea de putere, iubirea de avere…

 

EVZ: Astea nu mai sunt sentimente umane..

 

E. Tănăsescu: Ba da, o să vedeţi ce sentimente au oamenii faţă de bani. E nevoie să spun eu câţi iubesc mai mult banii decât familia? Sau câţi iubesc mai mult politica, că se ceartă în familie pentru politicieni?Ştiţi care e tragedia mare a omulu? Că am ajuns la un punct teologic interesant. Că iubirea, care e de origine divină, şi-a pervertit-o, şi-a transformat-o  într-o iubire egoistă de sine. Pe care a umplut-o apoi cu tot felul de…iubirea de mâncare, de pasiuni… Ce e o pasiune? Este iubirea nestăpânită pentru orice, pentru maşini. Că economia de astăzi şi-a propus să crească economic pe exploatarea acestor pasiuni.

 

EVZ: Adică Occidentul ne condiţionează, vreţi să sugeraţi?

 

E. Tănăsescu: Nu ne condiţionează. Ne exploatează instinctele pentru a face comerţ cu ei. Şi se vorbeşte de ceva vreme şi în România, dar mai pe la colţuri, despre neuromarketing. Despre cum să influenţezi clientul să cumpere mai mult.

 

EVZ: Călugării vor merge la referendum?

 

E. Tănăsescu: Ei vor decide fiecare în acord cu propria conştiinţă. Din punct de vedere tehnic, ei nu au familii. Se presupune că nu ar fi implicaţi în această poveste. Pe de altă parte, călugării sunt cei care, pe de o parte, au învăţătura bisericii pe care o apără, şi aici fiecare va decide cât de mult consideră că această enunţare a căsătoriei în Constituţie apără şi valorile creştine ale bisericii. Şi în al doilea rând, să nu uităm,şi călugării vin dintre familii. Sunt născuţi în familie. Fiecare va alege, nimeni nu îi forţează. Să ne înţelegem. Biserica nu se implică organizatoric, se crede că vom îndemna credincioşii cu arcanul. Nu. Noi le vom explica însă motivele.

 

 

Vom vedea cât mai suntem de creştini

 

EVZ: Dar la slujbe, recomandaţi să se meargă la referendum?

 

E. Tănăsescu: La predicile bisericilor se predică despre familia creştină de 2000 de ani. Biserica nu astăzi a descoperit căsătoria. Deci la fiecare, mai ales la slujbele de cununie, la fiecare pereche de tineri care vin la cununie le explicăm ce este căsătoria, ce este familia. Noi de 2000 de ani predicăm ce este căsătoria, de aceea şi ţinem la acest referendum pentru că duce un punct de vedere al creştinismului şi vom vedea cât de majoritari mai suntem creştini. Adică din punctul ăsta de vedere IPS Laurenţiu Streza a avut dreptate foarte mare când a zis că e un test important, definitoriu pentru societate. Vom vedea cât mai suntem de creştini şi cu asta suntem toţi de acord.

 

EVZ: Dar nu sunt toţi creştini în România. Îi eliminaţi pe ceilalţi credincioşi..

 

E. Tănăsescu: Nu îi eliminăm. Noi am zis că din punct de vedere majoritar. Nimeni nu interzice dreptul de a merge la referendum, de a-şi exprima punctul de vedere, dar vorbeam de predica din biserică.

 

EVZ: Pentru organizarea referendumului se cheltuiesc 35 milioane de euro, iar scepticii spun că banii aceştia ar fi putut fi folosiţi pentru investiţii în şcoli, spitale…

 

E. Tănăsescu: De ce mai organizăm alegeri, atunci? Odată la patru ani. De ce facem două tururi de scrutin? Democraţia costă. Dacă vrem să aflăm temperatura morală şi dorinţa unui popor într-o altă chestiune, cheltuim. Poporul cheltuieşte, până la urmă. Mi se pare nedrept ca să vină unul, doi, trei, să vorbească pe banii întregului popor. E ca la ăia cu eu plătesc poliţia. Cu cât o plăteşti, cu 5-10 cenţi?  Eu înţeleg că poate unii doresc să existe finanţare pentru alte treburi. Pot fi de acord cu ei. Şi eu simt nevoia de autostrăzi. S-au adus tot felul de argumente. Dar, în primul rând, democraţia costă. Acesta este jocul democratic. Avem trei milioane de semnături, avem un parlament care a decis în democraţie, trebuie să ne supunem unor legi. Acum dacă facem mofturi, nici mie nu mi-a convenit, nu sunt microbist, nu îmi convine construcţia  de stadioane. De la buget. Dar, oarecum înţeleg că echipa naţională mă reprezintă, că stadionul acela din Târgu Jiu, care nu s-a terminat nici acum şi are milioane de euro băgaţi în el, o fi vreo nevoie locală. Adică există un joc al democraţiei în care minoritatea se supune majorităţii.

 

 

Dragnea trece, căsătoria rămâne…

 

EVZ: Vor merge românii la referendum, va fi depăşit procentul de 30 la sută necesar pentru validarea lui?

 

E. Tănăsescu: Nu pot eu să anticipez. Teoretic, dacă mă uit pe cifre, nu ar trebui să fie o problemă. Pentru că avem 86% creştini în ţara asta. Avem o problemă însă cu istoricul acestui referendum în sensul că autorităţile au cam tras de timp trei ani, l-au amânat şi normal că acum mulţi au uitat pentru ce a fost iniţiat. De asta e tulburarea asta. Mulţi au zis că referendumul e a lui Dragnea.

 

EVZ: Şi se organizează acum în an preelectoral.

 

E. Tănăsescu: Dragnea trece, căsătoria rămâne…

 

EVZ: Între bărbat şi femeie…

 

E. Tănăsescu: Da. Aşa cum o va defini Constituţia. Să vedem ce spune poporul. Teoretic vorbind, 30% nu ar trebui să fie o problemă. Tot timpul, la alegeri, pragul a fost depăşit. Şi înclin să cred că această temă adusă în discuţie e mai importantă decât partizanatul politic. Că îl alegem pe Dragnea, pe Iohannis, pe candidatul A sau Bla primărie. Cred că temae mai importantă. De aceea am spus acolo, la punctul b, nu preţuieşte căsătoria suficient. Totuşi în referendumul acesta punem în discuţie o temă importantă. Căsătoria este nucleul societăţii. Dacă căsătoria merge prost şi istoria omenirii ar trebui să ne înveţe lucru acesta, dacă merge căsătoria prost şi societatea merge prost. Nemulţumirile oamenilor se vor îndrepta şi în alte direcţii. Să nu uităm că şi Hitler şi Stalin, comuniştii, naziştii, toţi au avut o problemă cu a desfiinţa căsătoria. Toţi au vrut-o instrumentalizată. Stalin spunea că femeia trebuie pusă şi ea în producţie. Şi să o ridicăm la nivel cu bărbatul. De aici au început nişte mişcări feministe să considere că femeia poate fi un Hercule al economiei. Nu sunt adeptul femeia la cratiţă, care s-ar înţelege la prima vedere, dar femeia trebuie preţuită şi protejată. Nu trebuie să fie pusă în nişte situaţii de risc cum o visau comuniştii. Şi, oricum, nu trebuie fărâmiţată legătura între bărbat şi femeie. Ei voiau o femeie independentă şi bărbatul care să educe copiii şi să suplinească, cumva, rolul femeii. Nu se poate aşa.

 

EVZ: Credeţi că rezultatul acestui referendum poate fi privit ca o palmă dată Occidentului?

 

E. Tănăsescu: Nu. Va fi un punct de vedere spus de către români în legătură cu o temă care vine din occident. E dreptul Occidentului să decidă cum vrea el. Asta este frumuseţea democraţiei. Poporul decide.

 

EVZ: Dar nu ne va îndepărta de Occident?

 

E. Tănăsescu: Occidentul spune că nu e un criteriu obligatoriu de aderare la structurile şi la alianţele respective căsătoria homosexuală.

 

S-a uitat brusc de votul obligatoriu

 

EVZ: Cât de tare vă afectează faptul că postările dumneavoastră au iscat reacţii negative?

 

E. Tănăsescu: Hristos a fost răstignit pentru învăţătura lui. Adică despre ce vorbim aici? Evident că sunt conştient de faptul că unele din vorbe nu vor conveni. Dovadă că mulţi care au vrut să îmi transmită un aşa zis argument contra, dar nu au făcut decât să mă înjure. Vino cu un argument, o înjurătură nu este argument. Hristos a spus când era dus spre răstignire: dacă astfel fac cu lemnul verde, ce va fi cu cel uscat?. Adică dacă Hristos a fost neînţeles de unii, a fost acuzat pe nedrept, a fost interpretat, manipulat, cum a fost şi a păţit ce a păţit, că a fost răstignit pe nedrept, eu care poate mai şi greşesc în postările mele, evident că vor fi unii care vor fi supăraţi. Dar eu nu îmi pun problema asta. Eu îmi pun problema haideţi să ne gândim ce vrem cu această temă? Nu îmi închipui că toată lumea va votaDA la referendum. Tocmai ăsta este jocul democraţiei.

 

EVZ: Deci important este să se prezinte, spuneţi dumneavoastră…

 

E. Tănăsescu: Mai e o problemă. Până acum s-a bătut apa în piuă în România cu votul obligatoriu. Am uitat brusc, da? Acum nu mai e cu votul obligatoriu.

 

EVZ: Nu e legiferat…

 

E. Tănăsescu: Da, ştiu, dar vociferarea e aceeaşi. De ce se cerea vot obligatoriu? Ca să fii responsabil, să alegem.. Acum vrem boicot. Nu pot să nu constat că este şi o mică ipocrizie în discursul public. Domle, dacă avem o iniţiativă, trei milioane de oameni vor ceva.

 

EVZ: Îl va ajuta referendumul pe Liviu Dragnea?

 

E. Tănăsescu: Habar nu am. Nici nu mi-am pus problema. Repet. Dragnea trece, referendumul rămâne. Când s-a vorbit de referendumul acesta, când s-a început strângerea de semnături, Dragnea nu exista. În Grecia, în Constituţie, este trecută căsătoria între bărbat şi femeie. Şi au primit parteneriat civil de la domnul Ţapis. Asta vrea şi domnul Dragnea. A şi spus-o. Eu chiar m-am întrebat, va fi referendumul la pachet cu parteneriatul civil?

 

EVZ: Sunteţi naţionalist?

 

E. Tănăsescu: Dacă globalismul mi l-ar propune pe Hristos l-aş îmbrăţişa cu drag. Dar globalismul propune exact invers. Eu nu sunt naţionalist. Că Hristos spune să nu ne preţuim mai mult naţia decât pe Dumnezeu. Există erezie, filetismul în biserică. Eu îl iubesc pe Dumnezeu. Sigur că ţin la patria mea. Acum nu ştiu cât mai e patria mea că urmare a globalismului economic fiecare îşi ia cât vrea din patria asta. Avem investitori străini etc. Nu e problema mea. Biserica nu face politică partizană. Dar nu se poate acuza biserica că apelează la autorităţi pentru un referendum care are o temă cu implicare morală. Bisericească, spirituală, până la urmă. E vorba de căsătorie. Adică nu putem să facem referendum fără autorităţi. Interpretări sunt multe asupra referendumului, dar să fim atenţi la lecţia pe care ne-o dă Hristos. Că Hristos, în toată viaţa lui, e o lecţie frumoasă.

Dacă o învăţăm. Dacă nu, aşa, numai cu auzite, cu ce ni se pare nouă… E o temă mult prea serioasă. De aia am şi scris cele trei posibile puncte, subliniez, mai pot fi şi altele, dar eu consider că multe alte ar intra pe la b sau c. E vorba de preţuit căsătoria. Pentru că vedem ce se întâmplă în Occident. Nu mai zic de tema adopţiilor pentru copii. În Occident, după ce au primit căsătoria, au cerut dreptul de a adopta copii. Chestiune cu care iarăşi nu suntem de acord şi a fost o motivaţie în plus pentru acest referendum.