Tocmai fiindca sosesc mai rar decat ideile proaste, ideile bune merita interes.
Ele isi pierd utilitatea daca le lansezi neglijent, cu o romantica indiferenta fata de ceea ce le va rezerva destinul. Dimpotriva. Ideea buna trebuie explicata convingator si dusa la capat cu tenacitate si precizie. Ca s-o plasezi cuiva, ai nevoie de anumite lucruri care sporesc sansele de reusita: fluenta, temeritate, tinuta, charisma, stil, unghi pragmatic si profesionalism.
Degeaba esti inventiv, daca nu-ti cunosti darurile cu care esti inzestrat si nu te pricepi sa transformi momentul fericit al visarii intr-un proiect care sa foloseasca si altora. Nu ajunge sa promiti ca-ti vei trai ideile. Trebuie sa-ti intocmesti cu atentie traseul, sa stii care e pasul urmator si sa faci din rodul mintii tale sursa binelui comunitar.
Aceasta este una dintre lectiile emisiunii „Arena leilor”, de pe TVR 2, la care ma uit cu incapatanare de cateva luni. Cealalta, la fel de importanta, mi se pare punerea in discutie a unei notiuni fara de care detenta economica e un nonsens in toate tarile sanatoase. Este vorba de cultura antreprenoriala, acel amestec de initiativa personala, risc acoperit, viziune si eficienta pe termen lung care imprima ritmuri de dezvoltare cuviincioasa in locurile unde lumea stie sa-l valorifice.
Arena leilor” are deocamdata un singur rival pe piata romaneasca, „Ucenicul”, emisiunea preluata ca atare de la americani si difuzata de Antena 3. Exista insa cateva diferente intre cele doua emisiuni. „Ucenicul” e un produs suta la suta american, construit in jurul figurii lui Donald Trump si axat pe fascinatia candidatilor pentru ocazia de a lucra intr-una dintre cele peste o suta de firme ale miliardarului. Provocarea profesionala e jucata dupa regulile unui spectacol aproape hollywoodian si acoperita de un strat vizibil de „glamour”.
„Arena leilor” e tot un produs de import, caci formatul sau a fost preluat de la Sony Pictures, iar replicile originalului pot fi urmarite in Japonia, Ucraina, Australia, Rusia sau Anglia. Dar miza intalnirii dintre cel care cere si cel care ofera se plaseaza la alt nivel. Emisiunea de pe TVR 2 e, de fapt, un loc de intalnire si sondare.
De o parte se afla leii, trei sau patru modele de performanta in afacerile din Romania, a caror detenta antreprenoriala incape in cliseul „povestii de succes”. De partea cealalta se gasesc oameni care nu-si pot fructifica ideile fara o infuzie de capital. Parteneriatul e posibil, daca forta de persuasiune a celui care vinde ideea il seduce pe vreunul dintre lei.
Exista voci care taxeaza „Arena leilor”, vazand in ea fie o reclama in beneficiul afaceristilor leonini, fie o emisiune prea neserioasa pentru a reprezenta ghidul antreprenorial de care au nevoie romanii cu idei. Nu am competente de business, asa ca nu comentez aceste judecati. Prefer sa vad partea plina a paharului si sa constat ca spiritul de initiativa si empatia comunitara n-au murit in Romania.
Dovada? Zecile de idei (unele la granita dintre inventica si basmul fantasy) supuse atentiei in „Arena leilor”. De la refolosirea deseurilor lemnoase la taberele combinate cu parcuri zoologice, unde copiii deschid altfel ochii spre lume. De la firmele specializate in managementul conflictelor la revalorificarea zeolitilor in sistemele moderne de hranire a animalelor. De la rezolvarea crizei locurilor de parcare in orase la amenajarea unei ciupercarii dupa ultimele norme europene.
Nu in ultimul rand, „Arena leilor” asigura evaluarea rece a proiectelor. Marius Ghenea, Dragos Anastasiu, Sorin Posa (si uneori Cristina Batlan) formeaza un juriu necomplezent, antipatic cu buna stiinta, iscoditor si versat. Nici unul nu e de luat acasa, tuturor li se pot gasi hibe. Dar au calitatea de-a testa nu doar potentialul de business si acuratetea unei idei, ci si fibra prezumtivului partener.
In general, ii simt pe veleitari si impostori. Stiu foarte bine sa-si joace rolul. Isi iau uneori figuri indispuse, isi musca buza, rad sfidator, duc un deget la tampla, isi timoreaza cu buna stiinta interlocutorii, dar n-o fac gratuit. Ca dovada ca nu se sfiesc sa investeasca acolo unde ideea are merite, iar posesorul arata ca e dispus sa mearga-n panzele albe pentru ea.