Oul de ciocolată, o afacere profitabilă, indiferent de naţionalitate sau religie
- Adam Popescu
- 3 aprilie 2010, 11:11
În locul frumoaselor ouă încondeiate sau al celor vopsite în fiertură de coji de ceapă, românii pun în coşuleţe tot mai multe ouă din ciocolată, contribuind astfel la dezvoltarea unei industrii de câteva milioane de euro.
Producătorii şi analiştii se aşeaptă ca vânzările de ouă din ciocolată să scadă anul acesta, comparativ cu anii precedenţi, pe fondul reducerii consumului, ca urmare a crizei financiare. Totuşi, oamenii vor continua să cumpere ciocolată de calitate pentru a face o mică atenţie celor dragi.
Potrivit datelor publicate de compania de cercetare de piaţă IBISWorld, vânzările de ciocolată din perioada sărbătorilor pascale reprezintă 75% din sumele cheltuite la nivel mondial pe ciocolată şi produse din ciocolată, cum sunt ouăle, iepuraşii sau, mai nou, găinile in ciocolată care clocesc ouă realizata din aceeaşi materie primă.
Calitate versus cantitate
Germanii au înregistrat anul trecut prima scădere a veniturilor, începând cu anii de după cel de al doilea război mondial. Anul acesta, ei au optat pentru ouă şi iepuraşi de ciocolată de dimensiuni mai mici, care au, bineînţeles, şi preţuri mai mici, potrivit presei berlineze, care citează producători de marcă. Însă, nemţii nu vor face rabat la calitate.
“Consumatorii preferă ouă de Paşte mai mici, dar de foarte bună calitate, în loc să cumpere produse de mari dimensiuni, dar care nu sunt foarte calitative, La fel se întâmplă şi în cazul iepuraşilor din ciocolată”, spune maistrul cofetar belgian Jurgen Rausch, citat de thelocal.de.
Cei mai căutaţi iepuraşi sunt cei care cântăresc 10 grame, spune expertul în ciocolată.
În schimb, românii cu buzunarele golite de criză s-au orientat anul trecut mai ales către produsele din ciocolată ieftine. Piaţa românească este controlată de cinci mari jucători, respectiv Kraft Foods, Supreme, Cadbury, Ferrero si Heidi. Aceşstia deţin, cumulat, aproximativ 92% atât din volumul, cât şi din valoarea vânzărilor realizate în intervalul decembrie 2008 – noiembrie 2009, potrivit datelor publicate de compania de cercetare Nielsen România.
Vânzări record
Anul trecut, de Paşte, s-au vândut peste 54.545 de tone de cicolată în întreaga lume, în valoare de aproape 390 de milioane de euro. Aproape 330.000 de tone de ciocolaă sunt vândute numai în săptămâna dinaintea Paştilor. Spre comparaţie, de Sfântul Valentin, se vând circa 22.000 de tone de ciocolată, iar de Halloween aproximativ 40.000 de tone de ciocolată.
Cumpărători nu sunt doar creştinii, ci şi evreii, care celebrează eliberarea de sub robia faraonului aproximativ în aceeaşi perioadă în care creştinii sărbătoresc Învierea. La nivel mondial, un adult cumpără, în medie, între două şi patru ouă de ciocolată de Paşti.
Românii consumă, în medie, 1,9 kilograme de ciocolată anual. Astfel, din punctul de vedere al consumului mediu pe cap de locuitor, ţara noastră se plasează la coada clasamentului european.
Spre comparaţie, elveţienii consumă, în medie, aproape 10 kilograme de ciocolată, ungurii 3,8 kilograme, iar bulgarii 2,9 kilograme.