Pentru a obtine Premiul Oscar, un film trebuie sa fie mai mult decat bun. Actorii trebuie sa faca roluri memorabile, sub bagheta unui regizor inspirat.
In spatele desemnarii unui film drept castigator al statuetei de aur se afla o combinatie de strategii, sincronizari, politica, capriciile membrilor Academiei Americane de Film si sistemul secret de vot, mentioneaza Smh.com. Si, bineinteles, dintre toate acestea nu poate lipsi formidabila „fabrica” de publicitate de la Hollywood. Cu cat se apropie mai mult ceremonia de decernare a premiilor, care are loc de obicei la sfarsitul lunii februarie, speculatiile cu privire la numele filmului care va castiga mult-ravnitul trofeu incep sa prinda contur.
Nominalizarile pentru Premiile Oscar sunt facute de cei 5.800 de membri ai Academiei Americane de Film, iar studiourile se intrec in a-si promova cat mai eficient productiile pentru a fi luate in seama in cursa Oscarurilor.
Specialistii din umbra
In fiecare an, producatorii de film angajeaza „consultanti in premii”, oameni care cunosc tactica agresiva de promovare de care e nevoie pentru ca un film sa aiba sanse reale la Oscar. Acestia stiu care este strategia pentru ca „produsul” lor sa obtina un premiu important, care atrage dupa sine incasari fabuloase.
Publicitatea intensa pe care a facut-o studioul Miramax pentru filmul „Shakespeare in Love” in 1998 a ajutat la castigarea unui Oscar, facand din „Saving Private Ryan”, realizat de studiourile DreamWorks, marele perdant. Acesta a fost momentul in care intre cele doua studiouri rivale a izbucnit „razboiul rece”. Nici campaniile de denigrare a productiilor concurente nu lipsesc din „arsenalul de lupta” al echipelor de consultanti care „antreneaza” un film pentru Oscar. In 2002, una dintre peliculele candidate la premiile Academiei era „A Beautiful Mind”, inspirat din viata laureatului Nobel pentru Economie, John Nash.
Discreditarea adversarului
Savantul care s-a luptat cu schizofrenia a trebuit sa faca fata zvonurilor care il acuzau de antisemitism si homosexualitate, lansate de „binevoitorii” care doreau sa mai diminueze din sansele filmului la Oscar. „Aceasta este una dintre cele mai josnice metode de a discredita un film nominalizat la Oscar”, spunea Pete Hammond, istoric de film si consultant pentru American Movie Classics. „Sa acuzi personajul care a inspirat un film ca ar fi antisemit, cand stii ca multe dintre persoanele care voteaza in cadrul Academiei au origini evreiesti, este de-a dreptul un joc murdar”, adauga Hammond.
Michael Speier, editorul publicatiei „Variety Daily” afirma ca sansele unui film la Oscar sunt conditionate de publicitate. „E vorba de cati bani sunt dispusi sa aloce producatorii pentru ca productia lor sa fie tinuta minte”.
Sincronizare perfecta
Un alt factor care influenteaza nominalizarea unei pelicule este momentul ales pentru lansare. Cu cat e lansat mai tarziu, spre sfarsitul anului, cu atat e uitat mai greu de membrii Academiei, care anunta nominalizarile in luna ianuarie. De exemplu, data de lansare a filmului „Million Dollar Baby”, in regia lui Clint Eastwood, a fost schimbata, luandu-se in considerare termenul-limita pe care il aveau membrii Academiei pentru anuntarea nominalizarilor.
Factorul emotional
Sistemul de vot este preferential si favorizeaza filmele care obtin cele mai multe note maxime, iar incasarile facute in urma rularii in cinematografe nu se iau in considerare. „Passion of the Christ”, productia regizata de Mel Gibson, s-a clasat pe locul doi in ceea ce priveste incasarile din Statele Unite in 2004, iar „Fahrenheit 9/11”, in regia lui Michael Moore, este documentarul cu cele mai mari venituri. Insa acest aspect nu a contat prea mult in ochii votantilor, deoarece subiectele tratate de cele doua productii erau foarte controversate. Filmul lui Gibson a fost acuzat de antisemitism, lucru care a influentat in mod negativ decizia luata de unii dintre votantii evrei din cadrul Academiei, iar refuzul lui Gibson de a demara o campanie menita sa-i creasca sansele la Oscar l-au eliminat din cursa.
Conform traditiei de la Hollywood, castigatorul Globului de Aur la categoria Cel mai bun film este in mod automat creditat cu cele mai mari sanse pentru a pleca acasa cu statueta Oscar.
Urbancinefile.com mentioneaza ca sentimentalismul nu trebuie subestimat niciodata in cursa Oscarurilor, o aluzie la editiile din 2001 si 2002, cand doi actori de culoare, Halle Berry si Denzel Washington, au castigat premiile pentru Cei mai buni actori in roluri principale. Anul 2001 a marcat o premiera, fiind momentul in care premiul pentru rol feminin principal era castigat de o femeie de culoare. Altadata solicitate doar pentru roluri de servitoare, actritele de culoare au acum drumul deschis catre Oscar, gratie talentatei Halle.
SFATURI
Un ghid atipic pentru artistii care si-au propus sa castige Premiul Academiei
Blogcritics.com a elaborat o reteta pentru artistii care vor sa faca parte din galeria premiantilor Academiei Americane de Film. Intr-o maniera amuzanta, sunt enumerate cateva aspecte care cantaresc mult in ochii celor care participa la desemnarea nominalizatilor pentru Oscar si pe care artistii ar trebui sa le ia in considerare.
> Pentru a castiga marele premiu pentru Cea mai buna interpretare feminina, actritele ar trebuie sa aleaga un personaj a carui principala calitate nu este frumusetea. „Renunta la machiaj, cum a facut, de exemplu, Nicole Kidman in „Orele”; interpreteaza un rol care presupune folosirea unui accent - Meryl Streep in „Kramer contra Kramer” si „Alegerea Sophiei” sau Frances McDormand in „Fargo”.
> Un actor care ravneste la premiul cel mare ar trebui sa ia exemplul lui Robert De Niro, care s-a ingrasat cu 20 de kilograme pentru a-l interpreta pe boxerul Jake LaMotta in filmul „Taurul furios”, rol care i-a adus Oscarul.
> Interpreteaza rolul unei persoane instabile din punct de vedere psihic, se mentioneaza pe site-ul Blogcritics.com. Jack Nicholson a castigat doua Oscaruri interpretand astfel de roluri - in „Zbor deasupra unui cuib de cuci” si „Mai bine nu se poate”; Tom Hanks a fost rasplatit cu Oscarul pentru rolul din „Forrest Gump”, iar Dustin Hoffman a primit premiul pentru „Rain Man”.
> „Alege sa joci rolul unei persoane care sufera de un handicap fizic, cum au facut Daniel Day-Lewis in „My Left Foot” si Al Pacino in „Parfum de femeie”.
> Alege un film care este realizat dupa biografia unei personalitati. Asa au procedat Ben Kingsley, in „Gandhi”, Charlton Heston, in „Ben-Hur”, sau F. Murray Abraham, in „Amadeus”.
> Joaca in doua filme bune doi ani la rand, iar efortul iti va fi rasplatit a doua oara, ca o consolare pentru premiul „pierdut” in primul an. Doar asa se explica faptul ca Russel Crowe a castigat Oscarul pentru „Gladiatorul”.