Neintegrarea romilor, piedică la intrarea României în Schengen

Neintegrarea romilor, piedică la intrarea României în Schengen

Deşi România se află într-un stadiu foarte avansat al pregătirilor necesare aderării la spaţiul Schengen - lucru care ar trebui să se petreacă în martie 2011 - există încă probleme de rezolvat, care ar putea cântări greu în decizia europeană finală.

Aceasta este concluzia unui raport prezentat astăzi de către Centrul Român de Politici Europene, care evidenţiază aspectele care ar putea întârzia aderarea României la Schengen. Prima problemă este operaţionalizarea Sistemului de Informaţii Schengen (SIS) pe care România a început să îl implementeze, dar care este funcţional doar în marile oraşe, nu şi în zonele rurale. De asemenea, operaţionalizarea SIS nu va fi gata la termenul la care s-a angajat România şi nici în forma asumată inţial. "România propune drept alternativă soluţia SISone4ALL în vederea conectării la sistemul central SIS. În acest moment nu avem o confirmare asupra faptului că alternativa propusă de România va fi acceptată sau nu", se precizează în raportul prezentat de Ciprian Ciucu şi Cristian Ghinea. O a doua problemă o constituie întârzierile în privinţa adoptării legislaţiei, cauza principală fiind birocraţia care blochează circuitul. În prima etapă a procesului, Ministerul de Interne (MAI) a planificat mai multe activităţi, eşuând mai ales în prioritizarea acţiunilor, care a devenit importantă de-abia de anul trecut, se mai arată în raport. O explicaţie a acestor decalări este caracterul instabil al funcţiei publice, MAI trecând prin mai multe reorganizări. "În contextul politic actual (problemele din justiţie şi problema integrării romilor) este posibil ca Bruxelles-ul să fie foarte atent la capitolele neîndeplinite şi să fie mai exigent cu România decât în cazul aderării la Uniunea Europeană în 2007", este una dintre concluziile raportului. Problema romilor O a treia problemă care cântăreşte semnificativ în decizia finală este lipsa integrării minorităţii rome. Chiar dacă aceasta este o problemă a mai multor state europene, deci se poate numi comunitară - şi aparent nu are nicio legătură cu aderarea la Schengen - Franţa îşi poate face aliaţi în cadrul Consiliului European care se pot crampona de neîndeplinirea la timp a tuturor măsurilor din Planul de Acţiune Schengen sau de neîndeplinirea la linie a recomandărilor ce au urmat vizitelor de evaluare, întârziind şi mai mult accederea României. Mecanismul de verificare şi cooperare în justiţiei România a fost criticată, în raportul de ţară din iulie pentru neîndeplinirea unora dintre criteriile de referinţă asumate în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV). Uniunea Europeană a acuzat atunci România că nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de partenerii europeni, mai ales de lipsa de angajament în sprijinirea procesului de reformă. Similar ca în problema neintegrării romilor, Franţa a declarat, în mai multe rânduri, că accederea României la Schengen poate fi legată de MCV pe justiţie. Astfel, Consiliul ar putea amâna integrarea României. Cheltuieli inutile justificate greşit prin Schengen Raportul mai arată şi că cele 30 de milioane de euro pe care le-a cheltuit MAI pentru introducerea cărţilor electronice de identitate, motivând această cheltuială prin cerinţele Schengen, nu erau o cerinţă de aderare a României la Schengen.

Ne puteți urmări și pe Google News